Airbnb siler vekk leietagere med dårlig rykte. Vil gjøre det mindre «skummelt» for utleiere som er skeptisk til direktebestilling

Airbnb hevder til stadighet at direktebestilling øker populariteten til utleiestedet. Det betyr også mer penger i kassa for utleietjenesten. Nå gjør de grep for å øke antallet slike automatiske bestillinger.

Hittil har det vært alt eller ingenting. Enten må utleieren gå med på direktebestilling, og ta risikoen for at det kan være en «dårlig» gjest. Eller så kan han velge den noe mer trygge vei, der utleieren selv kan vurdere leietagerens gode eller dårlige rykte før godkjenning, men da risikere at «gode» leietagere glipper.

Nå har Airbnb endret brukervilkårene, slik at det er mulig å sile vekk de kundene man ikke vil ha. De nye filtrene gjør at man kan skreddersy det etter hvem man vil ha.

Man kan for eksempel bestemme at man ikke ønsker å leie ut til familier med barn under 12 år. Man kan også filtrere vekk kjæledyr og eventuelt de som absolutt må røyke inne. I filteret kan du også si nei til festing.

Man kan også velge direktebestilling for de som overholder husreglene og samtidig har blitt anbefalt av andre verter.

«Du talte, vi lyttet: nå har du enda mer kontroll over bestillingene dine,» skriver Airbnb i en epost til brukerne sine.

Shifters egne Airbnb-vert etterlyser muligheten til også å filtrere vekk leietagere som har en hang til å legge igjen hygieneartikler på panelovnen, eller hevder at de aldri fant støvsugeren.

Per-Ivar Nikolaisen
Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *