En hvitevarekjempe «lekte startup» for å finne nye forretningsområder. Crowdfundet ølbrygger

Hva har hvitevarer, øl og crowdfunding til felles? Mer enn hva man skulle kunne tro.

Tirsdag lanserte hvitevareprodusenten Whirlpool Vessi en maskin rettet mot hjemmebryggere av øl, og som tar seg av hele prosessen etter selve bryggingen. Bak dette ligger en historie der prosessen frem til lanseringen av produktet er vel så spennende som prosessen produktet tar seg av.

Vessi er et resultat av en internkonkurranse der ansatte fikk komme opp med   forretningsideer. En gjeng dedikerte hjemmebryggere kom opp med ideen etter å ha diskutert utfordringer ved hjemmebryggingen. For to år siden ble forslaget kåret til vinner i konkurransen.

I juni i fjor ble forslaget overført til WLabs – en nyopprettet avdeling som har til oppgave å lage reelle produkter av nye innovative ideer – et slags internt startuplaboratorium altså. I november i fjor var den første prototypen klar og april i år ble maskinen testet ut sammen med noen lokale mikrobryggerier.

Om utviklingsprosessen har vært litt uvanlig for en global aktør som Whirlpool, er selve lanseringsprosessen trolig enda mer uvanlig. Vessi ble lansert tirsdag, via et eksklusivt partnerskap med crowdfundingplattformen Indiegogo. Maskinen lanseres med en pris på 1899 amerikanske dollar, men hjemmebryggere som støttet opp om kampanjen kan få opp til 37 prosent avslag på prisen.

Dawn Owen Nolan, leder for Whirlpools forretningsutviklingsavdeling, sier til Fortune at årsaken til samarbeidet med Indiegogo var ønsket om få rask respons på interessen.

Det var et vellykket valg. De 50 første maskinene med maksimal rabatt er allerede sluttsolgt og etter to dager har Whirlpool fått inn 71 prosent av de 100.000 dollar som var målet med crowdfunding-satsingen.

Dermed tyder alt på at Whirlpool har funnet seg et nytt nisjemarked og at de 200 første maskinene vil være klare til å bli ekstra store julegaver til amerikanske ølelskere.

Hvorvidt Vessi vil bli tilgjengelig utenfor USA er uklart. Det kan imidlertid uansett se ut til å lønne seg å leke starutp internt.

Slik virker den:

Kilder: Indiegogo, Cnet, Fortune, Techcrunch

 

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *