Venter tøffere konkurranse for svenske startups, men har milliarder å investere i nordiske selskaper

Tidligere i år startet det svenske ventureselskapet Creandum sitt fjerde fond og fikk inn 1,7 milliarder svenske kroner. Penger som skal brukes til å investere i nordiske, først og fremst svenske selskaper, som har muligheter til å raskt vokse seg store i USA.

– Norden har skapt halvparten av alle europeiske selskap verdsatt til over én milliard dollar. Alle skjønner at Norden er interessant, sa partner Fredrik Cassel i et intervju med Dagens Næringsliv i februar.

Til tross for at Creandum har store planer og en sterk fremtidstro på svenske startups, er det ikke sikkert at de kommende årene blir like fremgangsrike som de siste ti.

Nordisk boom i Silicon Valley

Johan Brenner, som også er partner i selskapet, har de siste tre årene ledet Creandums kontor i Silicon Valley. Der har han vært vitne til en mindre invasjon av nordiske selskaper, først og fremst svenske.

− Det er to-tre ganger så mange selskaper nå, som da vi flyttet hit, sier Brenner i et lenger intervju med den svenske avisen Dagens Industri med anledning av han flytter hjem til Stockholm.

USA-kontoret har først og fremst jobbet med å hjelpe Creandums porteføljeselskaper med kontakter i Silicon Valley.

− Hver dollar i inntekt i USA er mer verdt enn tilsvarende sum i Europa. 80 prosent av alle oppkjøp skjer her, og venturekapitalen for mer etablerte selskaper finnes her, sier Brenner til DI.

Nye tider

Med erfaringene fra USA med seg hjem er Brenner, om ikke pessimistisk, så i hvert litt urolig for fremtiden til Sverige som startupland. Ifølge ham ble dagens svenske stjerneselskaper Spotify og Klarna startet i en periode da Sverige virkelig hadde komparative fordeler med andre land. I dag er teknologi og utviklingskostnader minimale, og mulighetene til å sitte hvor som helst i verden er større. Da er det andre ting som markedsstørrelse, infrastruktur og tilgang på utviklere som blir viktigere.

– Det finnes mange gode selskaper i Norden og Sverige, men det er små markeder, og da må vi lokke til oss de beste hodene for å være konkurransedyktige. Før å gjøre det må vi ha ting som opsjonssystemer, ingeniører, ekspressvisum og bosteder på plass. Jeg tror ikke politikerne skjønner hvor raskt ting går, og vi har jo ikke akkurat 330 dager med sol å tilby, sier Brenner til DI.

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist