Microsofts siste raid er det største i selskapets historie. Hva nå, Linkedin?

Microsoft kjøper Linkedin for 216 milliarder kroner. Lover selskapet «selvstendighet», men hvor lenge? 

Det er med god margin Microsofts største oppkjøp noen sinne, og det største i teknologibransjen siden HP kjøpte Compaq i 2002. Vil man ha ytterligere en sammenligning av størrelsen, kan det nevnes at Telenors verdi på Oslo børs i går var 195 milliarder kroner. Kjøpet skal være godkjent av styrene i begge selskapene og ventes å være gjennomført før årets slutt.

Sosial nettverk

Kjøpet innebærer at Microsoft for første gang gir seg inn i de sosiale nettverkenes verden – et marked de stort sett har unngått frem til nå. Det betyr også at Microsoft-sjefen Satya Nadella gjør en skikkelig satsing på å omstøpe selskapet i en post-pc-verden. Samtidig forenes to selskaper som nok har mer til felles enn hva man kanskje tror. Microsoft beskriver seg selv som et selskap med mål om å “hjelper mennesker og bedrifter verden over å realisere sitt fulle potensial”, mens Linkedin vil “koble sammen fagfolk over hele verden for å gjøre dem produktive og fremgangsrike”.

I en liten 90-sekunder video som selskapene har laget, sier Nadella at koblingen av et produktivitets- og kommunikasjonsverktøy med et profesjonelt nettverk gjør følgende: «du kan utvikle nye evner, bli bedre i din nåværende jobb eller kanskje finne en ny jobb som kan gi mange spennende muligheter.»

Linkedin-gründeren Jeff Wiener forklarer i den samme videoen at Satya har gjentatt flere ganger at Linkedin skal få beholde sin «selvstendighet»: «Vi har et delt syn på mål og struktur, så la oss drømme og tenke stort om hva som er mulig. Det skal være det første prinsippet.”.

Selvstendig start

Å la oppkjøpte selskaper beholde sin selvstendighet er ikke helt uvanlig for Microsoft – i det minste ikke i starten. Siden 2008 har Microsoft gjort seks oppkjøp i milliardklassen – i de fleste tilfellene har selskapene til å begynne med fått fortsette som før, men har etter hvert blitt mer og mer integrert i Microsofts bedriftsstruktur.

Så spørs det om Linkedin vil gå den samme veien?

Sulten på Norden

De seks milliardoppkjøpene til Microsoft er før øvrig en ganske så nordisk dominert liste. Her er en liten oppsummering av dem.

  • Det begynte med den norske søkemotoren Fast Search & Transfer i 2008. Prisen var 1,191 milliarder dollar. I dag har det blitt til Microsoft Development Center Norway og har over 200 ansatte i Norge.
  • I 2011 kom oppkjøpet av Skype. Prisen var 8,5 milliarder dollar – det dyreste kjøpet frem til i dag. Skype levde lenge sitt eget liv – men er i dag blitt til en nøkkelkomponent i Microsofts Office 365-tilbud.
  • I 2012 betalte Microsoft 1,2 milliarder dollar for Yammer, et internt sosialt nettverk for bedrifter og organisasjoner. Etter oppkjøpet ble selskapet en av Office-divisjonen og 2014 i ble restene av Yammer flyttet til utviklingteamet til Office 365. De opprinnelige nøkkelpersonene er borte, men Yammer-plattformen har fortsatt mange millioner brukere.
  • I 2014 var det så tid for et hardware-kjøp. Den finske mobilprodusenten Nokia ble kjøpt opp for 7,2 milliarder dollar. Håpet var å bruke finnenes kunnskaper om å lage mobiltelefoner til å endelig få til en troverdig konkurrent til Apple og Google. Det endte med en praktfiasko. Et år senere i juli 2015 ble nesten 8000 personer sagt opp og Microsoft tok nedskrivninger på 7,6 milliarder dollar. Så sent som i mai i år kom det ytterligere nedskrivninger på 950 millioner dollar og oppsigelser av 1850 personer. Kjøpet var Steve Ballmers siste, og med en ny CEO som åpenbart ikke er interessert i å drive telefonbutikk, er mobildagene over.
  • I 2014 kom også nåværende sjefen Nadellas første store oppkjøp da han betalte 2,5 milliarder dollar for svenske Mojang, selskapet bak gigantsuksessen Minecraft. Her tok Microsoft over fra dag én, da et av kravene fra gründeren Markus «Notch» Persson var at han ikke skulle bli med. Etter oppkjøpet har Mojang fortsatt å utvikle spillet og bidrar med gode inntekter til morsselskapet. Det første året som Microsoftselskap hade Mojang en omsetning på 4,2 milliarder svenske kroner og en vinst på 2 milliarder.
  • Kjøper Linkedin for 26,2 milliarder kroner.

Kilder: Redmond Magazine, Bloomberg, Forbes, The verge, Microsoft, Linkedin, Fortune, Expressen

Hva mener leserne til Shifter om oppkjøpet? Diskuter dette og mye annet på vår Facebook-side og Twitter. Og husk også å like siden vår på Facebook, så er det større sjanse for at sakene våre dukker opp i strømmen din.

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist