Inspirert av harryhandelen: Nå satser svenskene med den «nesten for gamle» e-maten på nordmenn

Det svenske e-handelselskapet Matsmart har på noen få år klart å nå en omsetning på nesten 30 millioner kroner på å selge mat som er på vei å gå ut på dato.

Forretningsideen er minske mengden mat som kastes gjennom å kjøpe opp store partier av tørrvarer som har kort best-før-dato, har fått ny forpakning eller som av andre årsaker er blitt vanskelig for grossistene å bli kvitt. Siden selger man dem videre til en ny og lavere pris.

Nå skal Matsmart prøve å trekke til seg norske kunder med den samme modellen.

Merket seg harryhandelen

− Vi har notert at mange nordmenn drar til Sverige for å handle billig. Vi har også fått mange forespørsler fra Norge fra mennesker som vil handle fra Matsmart, sier administrerende direktør Karl Andersson til Breakit.

Andersson er veldig fornøyd med at Norge blir første skritt i en internasjonal ekspansjon.

Plukkes opp på grensen

Foreløpig blir det imidlertid mer som en ”harrytur” til nærmeste svenske postkontor for å hente opp varer bestilt på nett for de nordmenn som er interessert.

− Vi kommer til å fortsette sende varene fra vårt lager i Katrineholm til grensen. Der får nordmennene hente opp sine varer. At vi gjør det på denne måten, er fordi Norge ikke er med i EU. I neste trinn er målet å levere direkte til våre norske kunder, sier Andersson.

Enda bedre kan det nok være å ta en telefon til Norgesgruppen eller Rema og få til en avtale i Norge. Noe sier oss at det finnes mer enn nok av norske tørrvarer med kort dato for å tilfredsstille norske kunder som ønsker å bidra til et lavere matsvinn.

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist