Katherine Barrios om kvinner i tech: De må tilpasse seg en verden med hardt arbeid. De kan ikke forsvinne fra verdens overflate i 10 til 12 måneder

Menn har en tendens til å tro at hun ikke kan noe om programmering og produktutvikling fordi hun bruker neglelakk og leppestift. Men markedssjef Katherine Barrios i Xeneta mener at kvinnene selv også må skjerpe seg.

Avtroppende leder Gøril Forbord i Technoport gikk i forrige uke ut mot mannsdominansen i den nye teknologibransjen. Hun mente det var behov for mer “kvinnemas”, for å få flere kloke kvinner inn blant folka som skal gi norsk økonomi flere bein å stå på.

Shifter spør kvinner i tech-bransjen om hvordan det er å være kvinne i tech-bransjen, og hva som skal til for at det blir flere av dem. Anita Schjøll Brede, Beathe Due, Ida Faldbakken og nå markedssjef Katherine Barrios i Xeneta.

«The only one without anything in between my legs»

Markedssjefen i Xeneta har jobbet i software-selskaper i over 15 år.

− Ja, kvinner er en minoritet, og jeg har vært den eneste dama i nesten alle møter jeg har vært. I det forrige selskapet jeg jobbet i, var jeg eneste kvinne i ledergruppa, og det er mer eller mindre den samme situasjonen her i Xeneta, sier Katherine Barrios.

Strategien har vært å fokusere minst mulig på dette, og hun har lært seg ikke å bry seg om det.

− Ja, jeg er som oftest «the only one without anything in between my legs». Det er imidlertid akkurat dette, brukt til rett tid og på riktig måte, som har gitt meg mulighet til å ha stor påvirkning, bli hørt og skapt endringer. Jeg tror kvinner kan lære å dyrke disse medfødte evnene: påvirke, og trekke og ikke presse, og se helheten.

Kvinnelig overbevisning

Barrios mener det er utfodrende for små og mellomstore teknologiselskaper å komme seg ut av analyseparalysen og ta en beslutning.

− Når det er for mange «swords in the room», blir det en «sword fight» − noen ganger meningsløst og kanskje ineffektivt.

− Jeg har troen på overbevisningens kraft og storytelling når man skal ha noe gjennom, noe som flere kvinner har i seg. Menn har det de også, men de ønsker ikke alltid eller klarer ikke å grave det frem. Dette kan overbevise et helt rom, et helt team, ja en hel organisasjon om å bli enige, slik at man kan komme seg raskt videre og skalere opp businessen.

Flirende menn

Barrios er 37 år, men forklarer at hun ofte blir oppfattet som «for ung».

− Selv om det kan være smigrende, er det krevende for meg, siden både menn (og kvinner) dømmer boka etter coveret.  Så hundrevis av ganger har jeg gått inn i eksterne møter og sett umiddelbart hvordan menn flirer litt tåpelig, de kunne like godt ha klappet meg på hodet. Først forsøker de å snakke forbi meg og ignorerer mine første setninger, menn i tech har en tendens til å tro at jeg ikke kan noe om programmering og produktutvikling fordi jeg bruker neglelakk og leppestift. Det gjør meg sint. Min strategi er iallfall at jeg ikke skal holde kjeft, fastlås Barrios.

− Hvis jeg har noe jeg skulle sagt, så sier jeg det. Hvis det er noe jeg er uenig i, sier jeg fra. Hvis det er jeg som snakker, og noen begynner å snakke med hverandre, stopper jeg opp og ber dem om å følge med. Jeg lar dem få høre at jeg er til stede. Dette har hjulpet meg enormt fordi det viser at jeg ikke er redd. Jeg har ingenting å tape, og er ikke redd for å ta feil. Og jeg blir definitivt aldri emosjonell.

Hun sier hun i Xeneta har vært heldig med å jobbe i «ei ledergruppe som bare ser på evner, kunnskap og innstilling».

− Jeg liker å tro at kjønn er dem likegyldig. De er også en del yngre og mer moderne – og klarer å jobbe med sterke kvinner, tror Barrios.

Kvinner må tilpasse seg

Katherine Barrios tror kvinner også må endre «mindset».

− Mange skylder på mennene, på glasstaket og alt det andre. Kvinner må tilpasse seg en verden med hardt arbeid. Det krever mye oppofring å jobbe i tech, og skape noe internasjonalt, mener hun. Hun viser til at verden er global, og Norge må tilpasse seg global kommersialisering.

− Det betyr at det ikke holder å jobbe klokken 8 til 15. Du må jobbe på kveldene, helgene i blant og også ganske ofte når du er i mammaperm. Du kan ikke forsvinne fra verdens overflate i 10 til 12 måneder og tro at verden er den samme når du kommer tilbake. Det er mulig å ha både en familie og en karriere, det må ikke være enten eller. For meg er det viktig å alltid huske på.

 

Per-Ivar Nikolaisen
Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)