Apple forklarer hvorfor de investerte i kinesisk Uber-konkurrent. Men analytikerne tror det handler om mer

I mai i år investerte Apple en milliard dollar i den kinesiske Uber-konkurrenten Didi Chuxing. Nå forklarer Tim Cook hvorfor.

Selskapet skal på fire år ha etablert seg i 400 kinesiske byer og ha fått 300 millioner brukere. Dermed er det betydelig større enn Uber i Kina.

Uansett er det en noe uvanlig avtale til Apple å være. Selskapet er mest kjent for å sette penger på bok. I følge CNBC har Apple en kassabeholdning på 231,5 milliarder dollar, til tross for at den minsket med 1,4 milliarder i den siste kvartalsrapporten som kom tirsdag.

Strategisk

Apple-sjefen Tim Cook gjorde et forsøk på å forklare investeringen i forbindelse med rapporten for tredje kvartal. I en telefonkonferanse etter rapporten sa ha følgende:

”Vi legger jo mye penger på egen forskning og utvikling, men vi er alltid på jakt etter gode talenter og gode patenter. I gjennomsnott kjøper vi et selskap hver tredje til fjerde uke.”, sa Cook ifølge CNBC.

”Når det gjelder Didi, er det en type investering vi ikke gjør særlig ofte. Vi har noen eksempler i ARM og Akamai og et par andre der vi har investert penger i en tidlig fase. Så for oss er Didi for det første en god investering,  for det andre ser vi at det finnes noen strategiske ting selskapene kan gjøre sammen over tid og for det tredje har Didi et utrolig team som kan lære oss noe om det kinesiske markedet utover det vi har kjennskap til i dag,» sa Cook.

Spekulasjoner

Analytikere var raskt ute og prøvde å tolke Cooks kommentarer. Fremfor alt ble investeringen koblet sammen med de alt sterkere ryktene om at Apple jobber med en eller annen form for selvkjørende bil og at dette prosjektet  kalt Titan, ifølge Wall Street Journal, har fått en ny sjef i Bob Mansfield – en Apple-veteran som samarbeidet tett med Steve Jobs.

Det ble også nevnt at investeringen i et kinesisk selskap kan være en måte forbedre posisjonen i Kina – ikke minst etter rapporter om at myndighetene har prøvd å begrense salget av noen Iphone-modeller og konkurrensen blir stadig tøffere.

Jørgen Skjelsbæk
Journalist

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist