Neon om familieliv: «Tibarnsgründernes» tips til hvordan både familie og startup «overlever»

De tre gründerne fra Bergen har en hel liten skokk med unger. Er det virkelig mulig å gjøre suksess både med startup og familie?

En av startupene i Nyskapingsparken i Bergen har tidvis et meget ungt «mannskap» på jobb. De tre gründerne i Neon har ikke mindre enn ti barn til sammen, og titt og ofte er en av dem med på jobb. Øyvind Fanebust innrømmer at det ikke alltid er like lett å være flerbarnsforeldre og gründer.

– Å starte Neon har vært en berg- og dalbane. Noen dager er helt bånn, noen er fantastiske. Det å ha en familie med små barn gjør det definitivt vanskeligere å drive en startup. Jeg kunne spist nudler og jobbet 16-timersdager i et par år, men det fungerer dårlig kombinert med kone og små barn, sier tobarnsfaren.

Kunstig intelligens

Som gründere skal de løse problemet med dagens generiske utsendinger av informasjon fra bedriftene. Ved hjelp av avanserte algoritmer spesialtilpasser Neon meldingene som går ut til kundene, slik at teksten oppfattes som et personlig «brev» fra et ekte menneske. Det har de gjort såpass godt, at de har hanket inn flere store kunder, og jakter nå på investorer.

Kunstig intelligens kan løse mye, men når det kommer til familielivet, kommer den foreløpig til kort.

– Siden vi har gjort alt selv, fra programmering til salg og markedsføring, har det vært vanskelig å kombinere med en betalt jobb. På grunn av dette har spesielt det økonomiske vært en utfordring. Jeg har heldigvis en fantastisk kone som har gjort det mulig for meg å holde på med dette her, sier Fanebust.

Tobarnspappa Øyvind Fanebust og fembarnspappa Mark Nijhof - gründerne av Neon.
Tobarnspappa Øyvind Fanebust og fembarnspappa Mark Nijhof – gründerne av Neon.

Ville vært ulykkelig

I fjor sommer sa både Fanebust og medgründer Mark Nijhof opp jobbene sine. Fembarnsfar Nijhof har alltid hatt sideprosjekter, men dette er første gang han satser alt.

– Nei, de tullet ikke da de sa at dette har vært en berg- og dalbane. Med jeg har ikke angret et øyeblikk på at jeg tok spranget. Dette er kun mulig med full støtte fra familien, min kone vet at jeg ville vært svært ulykkelig hvis jeg måtte gå tilbake og være ansatt for noen andre, sier Nijhof.

12 års erfaring

Det kan nesten virke som det å lage barn er en del av dealen når du går inn i Neon. For da den erfarne Are Stegane begynte på forsommeren, var det kun få dager til Steganes kone skulle føde nummer 2.

Stegane har imidlertid lang erfaring i å sjonglere familielivet og gründertilværelsen, gjennom 12 år.

– Jeg startet opp min første konsulentbedrift da jeg var alenepappa for min datter på 5 år. Nå har jeg fått to nye barn, den siste for bare to måneder siden, samtidig som jeg er gründer i det mest spennende prosjektet jeg har vært med på. Neon kombinerer de to tingene jeg synes er aller mest spennende innen business – programvare og marketing, sier Stegane.

Stabilitet

Hadde han vært singel uten barn, kunne han brukt enda mer tid på Neon.

– Men samtidig gir familien meg så mye i forhold til stabilitet og glede, at jeg tror det slår positivt ut for den jobben jeg gjør i Neon. Smårollingene holder meg ung og leken, både i kropp og hode, selv om kroppen sliter litt mer etter hvert, forteller Stegane.

Kona vet at han trives best i en jobb med mye fleksibilitet og ansvar. Der han kan være del av et mindre team som bestemmer veien videre.

– Store organisasjoner med rapportering og stollek er ikke noe for meg. Jeg elsker innovasjon og Davids kamp mot Goliat, understreker Stegane.

Are Stegane og familien.
Are Stegane og familien. Foto: Privat.

Alltid i bakhodet

– Familielivet mer utfordrende enn å få første kunde?

– Det har vært svært utfordrende å kombinere. En må ta mye mer hensyn. Å være klar på hva det vil si å være grunder fra starten av er nok lurt. Jeg visste heldigvis ikke hva jeg bega meg ut på, sier Fanebust.

For han har det vært viktig å ha tidspunkter da han absolutt ikke fokuserer på Neon, men er 100 prosent til stede med familien.

– Men hvordan klarer man egentlig det som gründer?

– Godt spørsmål. Det ligger jo alltid noe i bakhodet og lurer, men å legge vekk mobiltelefon og pc er et godt første steg, tror gründeren.

Under følger gründerpappaenes tips.

Ares tips

  1. Forklar familien, og først og fremst din ektefelle/samboer, men også barn som skjønner det, hva det vil si å starte opp en ny bedrift, både i form av timer, ressurser og tankevirksomhet.
  2. Få aksept fra familien på at du kan starte for deg selv, og det faktum at du ikke kommer til å ha den inntekten du hadde i fast jobb, og hva det konkret vil bety for familien i dag og i morgen.
  3. Strukturér hverdagen din slik at du får maksimalt ut av timene dine. Eksempelvis anbefaler jeg å gjøre alt som krever mye tankevirksomhet før lunsj. Etter lunsj gjør jeg ting som krever mindre konsentrasjon og hjernekraft. På kveldstid, etter ungene er i seng, sånn cirka syv, gjør jeg gjerne rutineoppgaver som krever minimalt. Eksempelvis rapportering og planlegging av neste dag.
  4. Prøv å få til trening to til tre ganger per uke. For meg gjør det at jeg orker mer, og er mer opplagt både i forhold til jobb og familie. I sum lønner det seg å sette av disse timene. Men misforstå meg rett. Folk som har tid til å trene til Birken og lignende, tror jeg neppe har tid til å være småbarnsfar og gründer. De har mest sannsynlig en fast jobb, og en meget forståelsesfull kone, hvor de kan delegere det meste.
  5. Få nok søvn.

Marks tips

  1. Det viktigste er å få 100 prosent støtte fra familien, dette inkluderer også barna. Hvis du “bootstrapper”, betyr det vanligvis mindre penger enn du er vant til – noe som betyr at barna ikke får mulighet til å delta på alle aktiviteter. De må forstå hvorfor det er tilfelle.
  2. Finn tingene som er viktig og prøv å fortsette å gjøre det så mye som mulig. For oss betyr det god mat og flere aktiviteter for barna, vi prioriterte det foran en flott ferie.
  3. Ikke skjul ting for familien angående firmaets status, men pass også på å ikke feire potensielle seiere for tidlig. Dette kan være enda mer skuffende for familien enn for deg selv.
  4. Et tips som ikke bare er familierelatert: Start firmaet sammen med noen andre slik at du ikke er alene. Pass på at det er gjensidig respekt mellom dere. En trenger ikke å være bestevenner, men dere trenger absolutt respekt for hverandre. Det kommer tider der følelsene tar over og da er gjensidig respekt redningen. Jeg kan ikke engang forestille meg å gjøre dette sammen med noen uten vår grad av gjensidig respekt.
  5. Ikke hør på “naysayers”, men lytt til kritiske røster. Husk at å lytte til noen ikke er det samme som å gjøre alt de forteller deg.
  6. Og til slutt, ikke la det faktum at du har en familie hindre deg fra å starte en startup.

Øyvinds tips

  1. Vær forberedt på hva du begir deg ut på. Å starte en bedrift er ikke bare-bare, det krever mye tid og i starten er det ofte trangt økonomisk. Det er derfor viktig at både du og familien din er forberedt på konsekvensene.
  1. Ha økonomien i orden. Hvis du starter en bedrift uten finansiering kan det bli knapt med penger en stund. Å lage et budsjett (og følge det) er en veldig bra måte å klare seg på mindre penger. Finnes det ting du kan utsette en stund? Lånekasssen tilbyr betalingsutsettelser og det er ofte mulig å få avdragsfrihet på boliglån Dersom det er mulig er det nok også lurt å spare opp litt penger før en tar spranget.
  1. Bruk tid på deg selv og familien. Gründere jobber ofte mye, og til og med når vi har fri er hjernen ofte opptatt med en eller annen jobbrelatert problemstilling. Min erfaring er at dette går dårlig sammen med en god familietilværelse. For meg er trening og meditasjon viktige måter å koble av på og de bidrar også til at jeg er mer fokusert på det som skjer rundt meg.

Fakta om Neon 

Neon er startet av Øyvind Fanebust og Mark Nijhof.  Gründerne har jobbet innen bank og forsikring, og sett hvordan disse institusjonene sliter med kommunikasjonen med kundene, gjennom kjedelige og standardiserte tekster.  Fana sparebank i Bergen ble den første kunden – først som et pilotprosjekt, og nå som betalende kunde. Nå begynner enda flere kunder å tikke inn.

De to gründerne har begge teknisk bakgrunn, nå har de fått med seg den erfarne markedsføreren Are Stegane på laget. Han skal hjelpe kundene med å komme i gang å bruke verktøyet. De ser for seg å utvide systemet til ikke bare å gjelde e-post, men også ulike sosiale medier.

− Vi antar at flere og flere tilbydere vil åpne for denne typen markedsføring, sier Øyvind Fanebust.

Nå er det kun den første mailen eller meldingen som blir personifisert. På sikt håper de det kan bli mulig å personifisere også det første svaret.

I løpet av ett års tid satser de på å kunne leve av inntektene. Litt avhengig av interessen fra investorene, vil de fortsette å kombinere gründervirksomheten med konsulenttjenester.

− Men hvordan er det internasjonale potensialet, er det ikke mange som tenker på de samme ideene?

− Vi tenker at hjemmemarkedet er et greit sted å teste ut ideene. Norge ligger relativt langt fremme digitalt. Så ser vi muligheter i EU, sier gründeren.

De strenge personvernreglene i EU gjør at amerikanske selskaper har større vanskeligheter med å komme inn på markedet.

Noen konkurrenter er det. Fanebust nevner Intercom, Hubspot og Mailchimp internasjonalt, men i Norden er det ingen han er «skremt av».

De har testet den personifiserte flettemailen opp mot mer generiske utsendinger. Mottageren fikk tilbud om en produktoppdatering, og det viste seg at personifiseringen doblet responsen.

Til nå har Neon levd på egne penger og støtte fra Innovasjon Norge. Nå skal de snart i gang med en runde på rundt fire millioner kroner. Det gjør at de kan fortsette å ha kontroll overselskapet.

− Men vil ikke et slikt produkt etter hvert også føre til at også personifiserte og velskrevne meldinger oppfattes som spam?

− Utviklingen løser problemet i dag. Men om ti år må vi ha et produkt som løser også disse utfordringene. Enda mer spesialtilpasset kommunikasjon er tingen, tror han.

Diskuter både kunstig intelligens og familieliv på vår Facebook-side. Lik oss og få flere saker som dette opp i strømmen.

Per-Ivar Nikolaisen
Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)