Xeneta taper 20 millioner kroner. Men det må til for å bli en global gigant

Dette er helt etter planen, sier gründer Patrik Berglund i Xeneta.

Selskapet er spådd å bli den neste norske enhjørningen blant norske teknologiselskaper. Det koster imidlertid litt å komme dit. Nylig landet årsregnskapet for 2015 i Brønnøysundregisteret. Det viser et driftsresultat på minus 20 464 655 kroner.

– Dette er jo ganske mye penger. Men ifølge årsrapporten er det i tråd med forretningsplanen?

– Jeg har etablert selskaper der man bygger stein på stein, der man skal være lønnsom nesten fra starten. Men se på de virkelig store kometene som Facebook, Uber eller Twitter. Tenk hva de har brent av penger. Det er ingen her som tenker at disse tallene ikke stemmer med planen, sier daglig leder og gründer Patrik Berglund.

Han understreker at det handler om å ta en posisjon. Og at denne type selskap som Xeneta nå bygger kan gå i underskudd i år etter år, for så ta inn de tapte pengene og mye mer til i et jafs. Det er derfor venturekapitalistene ønsker å investere i potensielt globale eventyr som dette.

Øker innteker

Xeneta har så smått begynt å få inntekter, rundt to millioner kroner i fjor. Flere kunder har signert abonnementer på tjenesten som leverer priser på containertrafikk mellom ulike destinasjoner i verden. Og inntektene vil øke ytterligere i inneværende år, siden mange av kontraktene ble tegnet mens det var få måneder igjen av året.

Shifter har tidligere fortalt hvordan den norske startupen tar sikte på å revolusjonere en gammeldags bransje, med møter og fakser. PDFer, tekstfiler og excel-ark som flyter rundt.

Xeneta har over 12 millioner datapunkter i sine indekser. Intet annet selskap i verden har en så omfattende innsikt i containerfraktprisene. De har for lengst begynt å puste shippingindustriens mest velkjente prisindeks – Shanghai Container Freight Index (SCFI) – i nakken.

Once in your lifetime

Patrik Berglund beskriver den globale muligheten som en sjanse man som gründer får «once in your lifetime».  Han viser til selskaper som Xeneta, Kahoot og Unacast, som legger helt andre suksesskriterier til grunn enn rask vekst i de finansielle resultatene.

– Det handler om å ta en fremtidig posisjon i et marked. Hvis man ikke foretar seg noe, er det noen andre som tar markedet, sier han.

Med andre ord, kapitalen er til for å brukes. Dermed krever det en litt annen måte å tenke suksess på, enn den typiske norske «gasellebedrift» som gjerne konsentrer seg om et nasjonalt eller regionalt marked.

Flere markeder

Berglund hevder de kunne gått i null og fått et overskudd ganske snart, om de hadde villet. Det er også blitt diskutert i selskapets ledelse og styre, men de har falt ned på at strategien er riktig som den er i dag. Det ligger i kortene at Xeneta ikke kun tenker containerfrakt til sjøs, men at de etter hvert kan bruke systemene til å ta et marked innen alle typer frakt, både til vanns, lands og i lufta.

– Dersom vi skulle brukt alle ressursene på å optimalisere sjøfrakt, og vi hadde lykkes med det, vil andre se at det er en god ide og kanskje da ta andre fraktmarkeder foran oss, sier han.

Berglund understreker at de vurderer fortløpende endringer i strategien utfra hvordan markedet utvikler seg.

 

Per-Ivar Nikolaisen
Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)