Ukens Norden: Selvkjørende busser, talemelding og budroboter

Fremtidssamfunnet rykker litt raskere nærmere i denne «Ukens Norden».

Norge er et bittelite land i Verden, og våre naboland omtrent like små. Men sammen er vi sterke, og Shifter tar en titt på noe av det mest spennende som har skjedd i nabolandene i uken som gikk.

Selvkjørende i Helsinki

En bussjåfør, en bussjåfør. Det er en mann med glatt humør… Ja, kanskje ikke i Finland. Anledningen er de to førerløse bussene Easymile EZ-10 som nå kjører rundt i gatene i bydelen Hernesaari i Helsinki.

De er et ledd i et forskningsprosjekt koordinert av Helsinki Metropolia University of Applied Sciences, og skal være det første av sitt slag i verden der førerløse busser faktisk slippes løs i vanlig bytrafikk. I løpet av testperioden vil det imidlertid ikke gå særlig fort – makshastigheten er satt til 10 km/t, men i full fart skal bussene kunne kjøre i opp til 40 km/t.

Bussene er utviklet av det franske selskapet Easymile. I følge selskapets hjemmesider er meningen at bussene det kommende året skal kjøre en bestemt strekning. I første rekke skal bussene, som kan ta opp til tolv passasjerer, kjøre frem til den første snøen, gjøre et opphold for kjøretøytesting i vinterforhold, og siden gjenoppta rutetrafikken utover våren 2017.

AttFinland er blitt en hotspot for testing av førerløse kjøretøy har sin forklaring i finske lover. Til forskjell fra nesten alle andre land krever ikke finsk lov at kjøretøy på offentlige veier må ha en fører.

Talemeldinger til alle

Talemeldinger vel kanskje litt 90s. En app som lar deg sende talemeldinger uansett hvilken app du bruker på telefonen og om mottakeren har lastet ned appen eller ikke, er imidlertid ikke old days. Det er i korthet ideen bak versjon 2.0 av den svenske appen Roger.

Bak Roger står de tidligere Spotify-kollegaene Ricardo Vice Santos og Andreas Blixt.

– Vi har lagt til noe vi kaller Talkheads. Det betyr at du kan ta med deg den lille Roger-mikrofonen overalt i mobilen, sier Andreas Blixt til Breakit.

Han forteller også at Roger er blitt populær blant mange blinde brukere. I følge Blixt synes de at Roger er den enkleste appen å bruke.

For konkurrenter savnes ikke. Det finnes mange lignende tjenester i app-butikkene. Den nye versjonen av Roger er foreløpig bare tilgjengelig på Android-telefoner.

Robot på døra

Det er en pågående diskusjon om man skal definere Estland som en del av Norden eller ikke, men det utvilsomt enormt mye spennende på den yrende startupscenen der, og denne må vi bare ha med. Starship Technologies sikter ikke mot stjernene, men om å komme med en løsning på det som innen distribusjon kalles for ”last mile”-problematikken. Men der Google og Amazon drømmer om å levere varer ved hjelp av flyvende droner, er stjernen i Starships flåte en liten budrobot på seks hjul med plass til opptil to plastikkposer med mat.

Med tanke på at en av gründerne til den estiske startupen er Janus Friis, som grunnla Skype sammen med svenske Niklas Zennström, bør forretningsideen nok ikke undervurderes.

Ifølge en pressemelding fra selskapet, er ideen er at den lille roboten skal kjøre hjem varene til folk som bor på 5-30 minutters avstand fra startpunktet. Det kan være mat fra den lokale matbutikken, medisin fra apoteket eller små pakker som er bestilt online. Kostnaden for dette er 10 til 15 ganger lavere enn sammenlignbare alternativ, ifølge Starship.

Selskapet skal ha roboter i aktiv drift i Storbritannia, Tyskland og Sveits. I Sverige har de så langt bare kjørt noen testvarv på Skeppholmen i sentrale Stockholm.

Tiit Liivik, kontruktør på Starship, sier til Breakit at selskapet håper på å ha roboter i gang i Sverige i løpet av 2017.

Målet er at roboten skal klare å ta seg frem mest mulig på egen hånd ved hjelp av innebygde kameraer, høyttaler og mikrofon og kart som selskapet selv lager gjennom å ”mappe” alle mulige kjøreruter. Liivik sier til Breakit at helt selvstyrende vil robotene ikke bli. Det krever en eller annen form for menneskelig overvåkning der noen kan gripe inn når robotens egne systemer ikke klarer av situasjonen.

Roboten vil heller ikke bli et alternativ i tett befolkede og trafikkerte bystrøk. Velstående forsteder, campusområder, ”gated communities” og andre lignende og roligere strøk der robotene kan sameksistere med fotgjengere, syklister og biler, er derimot områder Starship ser en fremtid for sin robot.

Tilbake neste søndag.

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist