«Ukens Norden»: Kvinnemangel , Uber-smell og borte med et Swish

Det er ikke alltid himmelen er like skyfri for svenske tech-selskaper heller.

Hver søndag tar Shifter en titt utover landets grenser, for å se hva som rører seg hos våre gode naboer. Vanligvis er vi opptatt av å se lengselsfullt på hva tech-svenskene har fått til de siste årene – Klarna, Spotify, King, Skype… Men denne «Ukens Norden» viser at alt ikke er like lett, der heller.

Få kvinner i svenske tech-styrer

I sommer hadde Shifter en serie om hvordan det var å være kvinne i den nye teknologibransjen. Den viste at vi har mye å ta tak i. Men det er neppe noe bedre i Sverige.

For 13 år etter at Norge innførte kvoteringsloven om minst 40 prosent av hvert kjønn i ASA-styrer og styrer i offentlig eide selskap, planlegger nå Sverige å innføre det samme.

Fredag presenterte næringsminister Mikael Damberg forslaget som er en blåkopi av den norske loven. Senest i 2019 må børsnoterte og offentlige selskaper ha orden i kjønnsakene ellers blir det bøter.

I anledning forslaget gransket DI Digital tjue av de mest omskrevne og best finansierte selskapene på den svenske tech-scenen. Resultatet var mildt sagt nedslående – ingen selskaper ville klart kvoteringsforslaget. I to tredeler av selskapene består styret bare av menn og bare to selskaper har mer enn en kvinne i styret. Nå er ikke noen av selskapene børsnoterte, så noen omfattende jakt etter nye styremedlemmer vil nok ikke bli aktuell.

Dyrt valg for bankene

I begynnelsen av 2016 var målet for de svenske storbankenes betalingstjeneste Swish å bli en virkelig utfordrer til Paypal og Klarna som betalingstjeneste for e-handel. Tjenesten som ble lansert i Sverige i 2012, skulle bruke sine eksisterende 4,7 millioner kunder som en base for å få etablerte e-handelsbedrifter til å koble seg til den nye funksjonen Swish Handel..

Det gikk ikke så bra. I begynnelsen av juni klappet systemet sammen. Etter at e-handelsløsningen begynt å påvirke også de andre funksjonene i Swish, måtte Swish Handel tas ut av drift.

– En feilaktig implementering av ny teknologi påvirket samtlige tjenester og førte til at vi måtte ta bort tjenesten for e-handlere, sier Per Ekwall, pressekontakt på Getswish, selskapet bak Swish, til Computer Sweden.

Tabben kan bli veldig dyr. Tjenesten har vært borte siden juni, og fredag meldte selskapet at den sannsynligvis vil være borte i hvert fall året ut. Noen løsning på problemet er nemlig ikke funnet.

– Det er viktig for oss at tjenesten møter kravene til e-handlerne, fremfor alt hva gjelder driftssikkerhet, sier Ekwall

Betalingstjenesten Swish ble lansert i 2012 og hadde inntil nylig 4,7 millioner brukere i Sverige. I vinter var det meningen at Swish for alvor skulle ta opp kampen med Paypal og Klarna om e-handelsmarkedet, og den store kundebasen var en av årsakene til det.

Selskapet er felles eid av Danske Dank, Handelsbanken, Länsförskringar, Nordea, SEB, Swedbank og sparebankene.

Skattesmell for Uber-sjåfører

Heller ikke en del svenske Uber-sjåfører har hatt en helt god uke. De svensker som håpet på at det å kjøre taxi for Uberpop skulle være en enkel vei til å tjene penger, går en tøff ti di møte. Tjenesten Uberpop ble lagt ned i Sverige i mai etter at dusinvis av førere var blitt felt for ulovlig taxivirksomhet i tingretten.

Tidligere i sommer meldte så svenske skattemyndigheter at samtlige personer som kjørte for Uber i 2015, skulle granskes. Dette etter å ha innhentet informasjon om inntekt for alle førere og bedrifter som brukte tjenesten.

Skattemyndighetene kunne raskt konstatere at viljen til å innrapportere taxiinntektene var sviktende. På bare et par måneder har myndighetene oppjustert ligningen for 136 førere, skriver DI Digital. De fleste tilfellene handler om inntekter på omtrent 30.000 kroner som ikke er innrapportert for beskatning, men det finnes noen ekstremeksempler: Som føreren som offisielt hadde en inntekt på 4700 kroner i ligningen. men som i virkeligheten hadde kjørt over 4000 turer for Uber.  Han fikk en oppjustering på 114.000 kroner. Samtlige må, utover skatten på den oppjusterte inntekten, også betale et skattetillegg på 40 prosent.

For å forbedre samarbeidet med skattemyndighetene i fremtiden har Uber lagt inn en funksjon i appen som gjør det mulig for førerne å melde inn inntektene direkte til Skattemyndighetene.

Liker du artikler som dette? Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg selvsagt på nyhetsbrevet vårt.

OBS!!! NYHET!! Vi har lansert podcast! Søk på «Shifter» i podcast-klienten du vanligvis bruker.

I Shifters første podcast forteller Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas om hvordan de startet selskapet, hvilke utfordringer de støtte på og hvorfor han ikke har tro på matkassene.

 

 

Jørgen Skjelsbæk
Journalist

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist