Ukens Norden: Storsatsing på innovasjon, skattejakt på Apple og framtida til Spotify

Svenskene er ikke fornøyd med egen innovasjon, de vil ha skattepenger fra Apple, og de spekulerer om Spotifys framtid.

I Ukens Norden, der Shifter ser hva som har skjedd av viktige techting i de nærmeste nabolandene, handler det meste nok en gang om Sverige.

Den svenske regjeringen synes at svensk forskning og innovasjon har tapt seg sammenlignet med andre ledende forskningsnasjoner.

For å bøte på dette satser regjeringen 840 millioner kroner (ca 814 mill. NOK) i et omfattende prosjekt som har mål om å få flere til å teste ut nye innovative løsninger.

”Testbädd Sverige” skal styrke mulighetene for å drive en globalt konkurransedyktig virksomhet fra Sverige. Nå vil jeg se flere kommuner, fylkeskommuner og regioner åpne sine virksomheter for å prøve nye løsninger sammen med næringslivet, sier næringsminister Mikael Damberg i en uttalelse.

Den svenske nyhetssiten Breakit lister opp noe av de pengene skal gå til.

* 500 mill. til den svenske innovasjonmyndigheten Vinnova og forskningsrådet Formas. Pengene skal brukes til bedre samhandling innen strategiske innovasjonområder.

* 30 mill. går til investeringer i nystartede bedrifter. Disse pengene skal fordeles av Vinnova.

* Startbidraget til svenske forskningsinstitutter økes med 100 mill. kroner per år.

* 5 mill. skal gå til standardisering som en integrert del i innovasjonssystemet.

Sverige vil ta del av Apples skatter

I slutten av august meldte EU-kommisjonen at Apple skal betale cirka 120 milliarder kroner i utelatte skatter til Irland, samtidig meldte kommisjonen at også andre EU-land kan ha rett på en del av pengene.

På lørdagens Ekofin-møte i Luxemburg fortalte Sveriges finansminister Magdalena Andersson at svenske myndigheter har bedt om mer informasjon for å kunne finne ut om Sverige kan ha rett på noe av pengene.

Også Frankrike, Italia, Spania og Østerrike skal ha vist interesse for å ta del av Apples skattepenger. Både Apple og Irland skal anke beslutningen.

Hendelsesrik uke før Spotify

Den svenske musikkjempen Spotify er omgitt av mange rykter før den forventede børsnoteringen neste år. Denne uken dukket nyhetene og ryktene opp tettere enn vanlig.

Uken begynte med at to av toppsjefene Jeff Levick, Chief Revenue Officer og Jonathan Forster, ansvarlig for annonsebusinessen i EMEA-området forlot selskapet. Siden begge hadde vært med lenge i Spotify og var sentrale i den reklamefinansierte delen av Spotify, dro ryktene raskt i gang om større endringer i forretningsmodellen.

Siden fulgte sjefen sjøl, Daniel Ek, opp med en tweet om at ”40 is the new 30”, og fikk dermed mye oppmerksomhet rundt det faktum at selskapet nå virker til å ha nådd neste milepæl i antallet betalende brukere – det vil si 40 millioner av 100 millioner brukere.

Uken sluttet så med at Techcrunch meldte at Spotifys endelige lansering på verdens neste største musikkmarked målt i salg, Japan, vil skje før utgangen av september.

Til det kan vi så legge en rapport fra den britiske investeringsbanken GP Bullhound, som også er deleier i Spotify, som i et overraskende scenario mener at det ikke helt kan utelukkes at Spotify i stedet for å gå på børs, ender opp med å bli kjøpt av Facebook.

Hovedsporet for banken er likevel børsnotering, og børsverdien ender et sted mellom 127-170 milliarder svenske kroner. Det skulle i så fall tilsvare en verdistigning på 87 prosent siden den siste emisjonen i juni 2015.

NYHET!! PODCAST!!

I denne ukens podcast snakker vi med Klarna-gründer Sebastian Siemiatkowski, og får hans syn på innovasjon, bankenes fremtid og hvordan netthandel vil utvikle seg.

Hør på hele episoden her, men du finner den også på iTunes eller andre podcast-klienter du måtte bruke.

Jørgen Skjelsbæk
Journalist

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist