«Regnskapet»: Spiff bruker alle pengene på mennesker

I den nye serien «Regnskapet» spør vi hvordan gründerne har brukt og skal bruke pengene sine. Først ut er spare-appen Spiff.

Spiff retter seg inn mot kvinner mellom 25 og 35 år, og har som mål å endre hvordan denne gruppa forvalter pengene sine. Kvinner har mer økonomisk makt enn noensinne. Gründerne tror kvinnene sitter med nøkkelen til en bedre verden, og at de har den innflytelsen og påvirkningen som trengs for å gi flest mulig i samfunnet bedre sparevaner. Mediaansvarlig Ada Martini Strøm svarer på Shifters spørsmål.


1. Dere gikk som gründere flest i et underskudd i fjor, slik skal det jo gjerne være i en startup, men hvordan har dere brukt pengene?

– Vi har brukt alt på mennesker. Noe på innleide ressurser og noe på lønn til ansatte. I all hovedsak har vi brukt pengene på mediaansvarlig, designere og programmerere. Pluss Carl Nicolai Wessmann og Steve Mellbye-Stølen, som gjør litt av alt. Vi har også fått hjelp til merkevare, juridiske spørsmål, konsesjonssøknaden vår og masse annet.

2. Hva var det beste som skjedde i året som gikk?

– Det beste med 2015 var at vi endelig kunne ansette kjerneteamet, og for alvor bygge videre på produkt.

3. Hva var det mest utfordrende i året som gikk?

– At alle må gjøre jobben til minst fem “vanlige” stillinger. Vi må hele tiden minne oss selv på det langsiktige, så vi ikke blir fanget av det kortsiktige.

4. Hvordan har det gått hittil i år, både med utvikling og økonomi?

– Veldig bra! Vi har hentet en ny fundingrunde og har tiltrukket oss enda flere ekstremt dyktige folk. Ventelisten vokser, vi får forespørsler fra store nordiske bank- og finansaktører, folk fra hele verden kontakter oss for å jobbe hos oss. Det er mer gass på alle områder, ikke minst på selve Spiff-appen.

5. Hva er det viktigste for dere nå og fremover?

– Vi har fokus på lansering i Norge. Vi har mye spennende på trappene, så folk kan glede seg til å spare med Spiff.

6. Er det noe dere skulle gjort annerledes hittil i «gründerreisen»?

– Sikkert en hel del. Men den som intet våger, intet vinner. Vi har måttet lære oss å krabbe veldig fort, før vi kan gå og løpe. Nå begynner vi virkelig å få opp farten.

7. Hvorfor skal noen satse på akkurat dere som team? 

– For uten teamet er vi ingenting. Bare luft. Som team er vi helt rå på fintech, design, koding og brand.

8. Hvor er dere om fem år?

– Da er vi en del av livet til 100 millioner fornøyde kunder som sparer og investerer pengene sine med Spiff.

Gründerne:

Det har gått halv-annet år siden studiekameratene Carl-Nicolai Wessmann og Steve Mellbye-Stølen forlot sine jobber i Schibsted og DNB, for å starte verdens første og beste spare-app.

Steve og Carl Nicolai møttes på BI i Oslo og bestemte seg allerede da for at de ønsket å starte noe eget. De la planene på hylla da de begge fikk spennende jobbmuligheter i DNB og Handelsbanken. Steve har jobbet ni år i DNB, både i Innovasjonsdivisjonen og deretter i Konserninvesteringer. I tillegg har han programmert og vært hobby-spillutvikler på fritiden. Carl-Nicolai, på sin side, startet sin karriere i Handelsbanken, etterfulgt av internasjonal- og strategiavdelingen i Schibsted og lederutdanning ved Harvard Business School.

I 2012 begynte de to igjen å diskutere mulighetene for å starte noe eget sammen etter leggetid for ungene. Det skortet ikke på ideer, men det var idéen bak Spiff som gikk av med seieren til slutt. Ikke bare så de et stort potensialet i en spennende målgruppe, men det lå også en ekte motivasjon og interesse for å gjøre noe innen sparing for akkurat denne målgruppen.

Teamet:

Svein Halvor Halvorsen, utvikler

Programvareselskapet Fink ble i 2016 tatt inn som medgründere i Spiff, og er nå ansvarlige utviklere for spare-appen. Halvorsen skal ha laget apper før det i det hele tatt eksisterte en app store. I tillegg til dette har han et brennende engasjement for likestilling og bærekraftig økonomi.

Ada Martini Strøm. Social Media & Blog Manager

Hun ble en del av Spiff i April 2016, og har en bachelor i business og journalistikk, som hun har gjennomført samtidig som hun har jobbet fulltid som modell i New York, Paris, London og Tokyo. Gjennom sin karriere i moteindustrien har hun utviklet en enorm interesse for merkevarebygging og sosiale medier, og startet sin egen online plattform ’The Bookary’ i 2015. I dag er hun bosatt i New York, men jobber fulltid med kommunikasjon i Spiff. Hun har bygget opp og driver Spiff-bloggen. Bloggen har kun eksistert i 3 måneder, men har allerede over 2000 faste lesere her.

Tanya Hirst­, Product Designer

Hun er det nyeste tilskuddet i Team Spiff. Hirst er opprinnelig fra Johannesburg i Sør-Afrika, og har en bachelorgrad i journalistikk.

Investorene:

Spiff har hentet inn til sammen 5 millioner kroner i to runder siste året. Senest i sommer avsluttet de sin andre runde på 1,3 millioner kroner. I tillegg har de fått etablererstipend fra Innovasjon Norge og teknisk støtte fra Forskningsrådet gjennom SkatteFUNN hvor de kan få tilbake opp mot 5 millioner kroner på teknologiinvesteringene sine. De har lenge ønsket å ha med noen sterke kvinnelige investorer på laget, og det fikk de nå i siste runde. Mildrid Raade (privatinvestor) og Silvija Seres (styremedlem i Nordea) er de to første. De to er i godt selskap av blant andre Sverre Munck (styreleder i Opera), Trond Riiber Knudsen (TRK Group) og Sprint Holding, som alle nylig tegnet seg på Spiff sine andre finansieringsrunde. I tillegg er det flere andre investorer fra inn- og utland.

Per-Ivar Nikolaisen
Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)