Vant Angel Challenge Stavanger. Kan stikke av med 2,3 millioner kroner.

Det var fire startups i Angel Challenge Stavanger-finalen, men kun én kunne vinne.

Smart Plants vant Angel Challenge i Stavanger.

– Det var veldig gøy, men det er nå jobben begynner. Vi vant fordi vi har hatt en enorm «traction». Vi har skalert opp fra en til 20 personer på kort tid. Nå må vi bare jobbe på videre, sier Sjur Eivind Usken til Shifter.

– De har en ekstrem drive og tempo. Ikke alt er 100 prosent, men de kjører på. Veldig «lean startup», sier Knut Wien, en av partnerne i Angel Challenge til Shifter.

SmartPlants har lansert produktet ClevAir, som er et produkt som gjør bygninger «smarte». Målet deres er å lage autonome bygninger, som selvregulerer temperatur og lys, og kan gi store årlige besparinger.

– En 4000 kvadratmeter bygning kan gi 700.000 kroner i besparelser i året gjennom vårt system, sa gründer og daglig leder Sjur Usken i sin siste pitch til Angel Challenge-investorene.

Kan vinne 2,3 millioner kroner

Det var tydeligvis en god pitch, godt produkt og et godt team, ettersom de nå stikker av med potensielt 2,3 millioner kroner.

Vinneren får nemlig en investering fra de 26 investorene på 1,3 millioner kroner. I tillegg kan de søke om å få matchet pengene fra pre-såkornsmidlene som Angel Challenge investerer på vegne av Innovasjon Norge, som betyr ytterligere en million kroner i investeringer og totalt 2,3 millioner kroner.

– Hvis de søker, så får de pengene, men det er ikke sikkert de er interessert, eller trenger så mye penger akkurat nå, sier Thomas Berglund i Angel Challenge til Shifter.

Smart Plants vil eie hele verdikjeden, alt fra hardware som sensorer til software og den digitale plattformen. De har allerede signerte inntekter på en million kroner i året, og har nettopp signert en kontrakt på en ny fabrikk.

Så langt har 130 investorer vært gjennom programmet, og 10 startups har fått funding som resultat av Angel Challenge, og 20 millioner kroner har vært investert.

De andre selskapene som var i finalen

1. Dappd AS, vil lage et mer relevant banner-annonseringssytem for mediehus og annonsenettverk. Tanken bak er at dagens bannerannonser er masende og blir blokket ut av brukerne fordi de ikke er relevante.

– Vi spurte annonsører hva de ville betalt hvis annonsen bare var 50 prosent relevant. De svarte de ville betale 235 ganger mer, sier Fassotte fra scenen.

Han tror det må en tredjepart som dem inn i annonsemarkedet, for de store aktørene vil ikke dele data seg i mellom, men har lettere for å gjøre det med en tredjepart som Dappd.

2. Qluge AS, har utviklet en programvare som skal gjøre det enkelt å produsere musikk på telefonen.

– Å lage musikk er vanskelig, men det har også vært vanskelig å ta bilder. Det ble løst av kompaktkameraene. Så spørsmålet er om det finnes «et kompaktkamera» for musikklaging, sier komponist og gründer Espen Kluge.

De har laget en app som heter Jamsy, og den bruker noe som de kaller «guided workflow», som viser med fargekoder hvilke tangenter du skal spille på for lage fin musikk basert på predefinerte akkorder.

Produktet vil lanseres i mars og planen er å kunne lisensiere teknologien, som de også har tatt patent på.

3. Excitus, er en ny og mer effektiv teknologi for å suge ut slim fra halsen til pasienter.

Lucas
Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Send tips til lucas at shifter dot no.

Lucas

Lucas

Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Send tips til lucas at shifter dot no.