Ukens Norden: Foodora under lønnslupen, svenske spillselskaper som vokser seg ut av lokalene og reiseapp som henter penger

Hjemlveringstjenesten Foodora får kritikk for lave lønninger, og spillselskapet bak «Tom Clancy’s The Division» utvider staben så mye at de flytter inn i gamle fabrikklokaler som tar opp et helt kvartal i Malmø.

I Ukens Norden tar Shifter en titt på hva som har skjedd i våre naboland de siste dagene.

Matbud med dårlige vilkår

Budservice for å levere mat hjem til folk direkte fra restauranter er blitt populært. I Stockholm og Göteborg kjemper Foodora og Wolt om å få komme syklende hjem med middagsmaten.

Førstnevnte selskap, Foodora, har tidligere sagt at omsetningen i Sverige vokser med 25 prosent per måned og at selskapet vil nå en omsetning på 1,4 milliarder svenske kroner på årsbasis.

Men midt oppi den raske veksten synes Foodora å ha glemt bort et par andre ting.

I følge en gransking den svenske avisen Stockholm Direkt har gjennomført, mangler de cirka 350 sykkelbudene kollektive avtaler og jobber for lite penger.

Flere av budene sier anonymt til avisen at betalingen er 70 kroner i timen pluss 20 kroner per leveranse, og 75 kroner per leveranse i helgene, men da uten lønn per time.

Administrerende direktør i Sverige, Felipe Gutierrez, sier til Stockholm Direkt at det er noen syklister som jobber etter en slik modell, men at det finnes flere ulike avtaletyper.

I følge Gutierrez er kollektive avtaler blitt diskutert, men valgt bort i den ekspansjonsfasen selskapet er i nå.

– Vi ansetter mange mennesker som kanskje ikke ville kommet seg ut i arbeidslivet uten oss. Den fleksibiliteten ønsker vi ikke å miste, sier Gutierrez.

Transportarbetareforbundet i Stockholm liker ikke det de hører om forholdene på Foodora.

– Slik jeg ser det, er dette en form for lønnsdumping, sier Lars Karlssson, ombudsmann i fagforeningen. Han forteller at i deres avtaler er inngangslønnen for bud cirka 130 kroner per time.

Massiv kontorsatsing

Det svenske spillselskapet Massive Entertainment lanserte tidligere i år spillet ”Tom Clancy’s The Division”, som er blitt en gigantisk suksess. På et par måneder fikk ”The Division” 9,5 millioner registrerte spillere og Massive Entertainment kan ha tjent inn så mye som 600 millioner euro til hovedeieren, franske Ubisoft, på de første månedene.

Nå planlegger selskapet å flytte til nye lokaler for å kunne utvide staben fra dagens 400 til 550-600.  Nærmere bestemt til gamle fabrikklokaler som opptar et helt kvartal i selskapets hjemby Malmø.

– Vi liker plasseringen i en morsom og dynamisk del av byen. Men vi har også sett på hvor våre ansatte bor. Vi ønsker at så mange som mulig skal kunne gå eller sykle til jobben, sier administrerende direktør David Polfeldt til Di Digital.

Tysk reiseapp med finske og svenske investorer får 560 millioner kroner

En app som gjør det enklere å booke en reise gjennom flere land i Europa, med flere ulike typer transportmiddel, og som gir deg forslag til raskeste og billigste transportalternativ, høres utvilsomt ut som noe man vil ha her og nå.

Den Berlin-baserte startupen GoEuro prøver å lage akkurat dette og det er åpenbart en ide det er mange som er villige til å satse penger på.

Tidligere denne uken ble det kjent at selskapet får inn 70 millioner dollar, cirka 560 millioner kroner en i ny investeringsrunda med Silver Lake Kraftwerk og Kleiner Perkins Caufield & Byers som hovedinvestorer. Siden starten i 2012 har selskapet fått inn 145 millioner dollar, cirka 1,15 milliarder kroner i venturekapital, skriver Techcrunch.

I forbindelse med avtalen avslørte selskapet også at de har passert 10 millioner månedlige brukere. For å kunne tilby så gode reiseforslag som mulig finnes det 500 transportselskaper i 12 land som forsyner GoEuros plattform med informasjon.

Ved en tidligere investeringsrunde gikk tre kjente skandinaviske navn inn med penger i selskapet: Niklas Zennströms investmentselskap Atomico, Sebastian Siemiatkowski, medgründer av Klarna og Ilkka Paranen, medgründer i det finske spillselskapet Supercell.

 

 

 

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist