Olav Nedrelid: «I Norge vil de store bedriftene drive all innovasjonen selv. Oftest ender det med knall og fall»

Innlegg av Olav Nedrelid, gründer i Domos Labs

Seriegründer Olav Nedrelid skriver om hvorfor etablerte bedrifter mye å tape på å gjøre som startups.

Som en del av Oslo Innovation Week arrangerer Abelia en fulldags Corporate Innovation Day nå torsdag – i stor grad promotert som en introduksjon til innovasjonsmetodikk fra oppstartsbedrifter. Problemet er bare at denne metodikken passer dårlig for de etablerte.

Oppstarter er giret for disruptiv innovasjon. Det er flere grunnleggende økonomiske faktorer som gjør at etablert bedrifter ikke kan agere på samme måte:

  • Innovasjonsprosessen blir dyrere og dårligere. Ikke fordi lønninger er høyere eller kompetansen er lavere – problemet er at en etablert bedrift har mye mer å tape. En etablert bedrift kan ikke teste et produkt eller tjeneste like raskt og effektivt som en oppstart. De må tenke på omdømme og konsekvens for den etablerte virksomheten. Konsekvensen er at det må investeres mer i å ferdigstille og ha alt på plass. Man mister dyrebar tid, og man brenner mye mer ressurser før man vet om dette har livets rett.
  • Oppsiden til etablert virksomheter er mye lavere. En oppstartsbedrift kan skalere fritt i nye markeder og til nye kunder. En etablert bedrift vil ha store barrierer mot å ekspandere utover egen etablert virksomhet.
  • Etablerte må balansere hensynet til egen kjernevirksomhet mot den nye tjenesten, som kan være konkurrende og ofte kannibaliserende.

Internasjonalt fokuserer etablerte virksomheter først og fremst på inkrementell, lineær innovasjon i den interne virksomheten. Disruptiv nyskapning overlates til oppstarter som både kan operere mer dynamisk og som kan ekspandere raskt når et konsept viser seg modent. De etablerte bedriftene knytter seg til oppstarter de kan verdiøke gjennom initiell distribusjon, kompetanse og kapital, og sikrer seg gjerne en del av oppsiden gjennom eierandeler eller lisensavtaler. Dette gir oppstarten verdifull erfaring og forsprang på konkurrentene – og utløser venturekapital som øker muiligheten for internasjonal skalering.

Alle parter tjener på denne samarbeidsmodellen. Jeg har selv sett den i praksis gjennom 10 år som teknologigrunder i Beijing og Silicon Valley.

I Norden er svenskene som vanlig dyktige, og både Teliasom skal investere tungt i tech-selskaper, og Nordea har nylig etablert state-of-the-art innovasjonsprogram.

I Norge vil derimot de store bedriftene helst drive all innovasjonen selv. Oftest ender det med knall og fall, som med Telenors strømmetjeneste eller Lyses satsing på smarte hjem. og selv når det går bra, som i tilfellet Vipps, så er målsetningen begrenset til å forsvare hegemoniet i den hjemlige andedammen.

For «AS Norge» er dette et kjempeproblem. Målsetning for virkemidler og innovasjon må være å skape internasjonal skalering, ikke støtte opp om hjemlig proteksjonisme.

Norge er et lite land. Samarbeid mellom etablerte og oppstarter er noe vi kan bli best på. Det kan bli vår «unfair advantage». Men da må de etablerte bedriftene forstå sin rolle, ta sitt ansvar og begynne å bidra!


Olav Nedrelid var nylig gjest i Shifters podcast. Les om hans gründerreise og hør på podcasten her.


Liker du artikler som dette? Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg selvsagt på nyhetsbrevet vårt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *