Svensk nettmat-prissøkemotor henter åtte millioner kroner. Kolonial-Karl: Vi følger med

Det finnes hotellsøkemotorer og prissammenligningstjenester for fysiske produkter som mobiltelefoner, kamera og teltutstyr. Nå lanseres en pristjeneste for nett-matvarer i Sverige. 

Det betyr at de som handler mat på nettet kan sammenligne handlekurven sin på tvers av ulike leverandører.

–Prissammenligningstjenester finnes i alle bransjer, men ikke for mat. Mat på nettet vokser veldig raskt og det finnes et behov for å kunne sammenligne de ulike aktørene på andre måter enn rent manuelt, sier Kaveh Sabeghi, markedssjef og medgründer til Breakit.

Matspar vil ikke selv avsløre hvor mye de har hentet eksternt, men etter det Breakit erfarer skal det dreie seg om en sum på 7,5 millioner svenske kroner, hvor risiko-kapitalselskapet NFT Ventures står for seks av dem.

Forretningsmodellen

Matspar.se skal ikke tjene penger på en cut fra nettmataktørene, slik pristjenester normalt gjør, men på å tilby matprodusentene et sted å markedsføre sine produkter på.

For eksempel vil de kunne tilby aktører som Arla (stort dansk meieri) å lage sin egen nettbutikk hos matspar.

På den måten unngår de delvis å konkurrere mot nettmataktørene. Men forretningsmodeller kan endre seg og det de i prinsippet gjør, er å forsøke å kapre kundeinteraksjonen, ved å være grensesnittet som kunden handler fra.

Kolonial.no frykter ikke tap av kundeinteraksjon

Daglig leder for den norske nettbutikken Kolonial.no, Karl Alveng Munthe-Kaas tror imidlertid ikke det vil skje.

–Jeg ser ikke helt at disse vil eie kundeinteraksjonen med den løsningen som ligger til grunn her. Kundeinteraksjonen vil eies av de som har de beste brukerløsningene. En plattform som denne vil nok ha problemer med å henge med når aktører som eier mer av verdikjeden investerer tungt i gode brukerløsninger. Prisinformasjon kan kunder få av de mange prissammenligningene som gjøres hele tiden av media og andre aktører, sier han til Shifter, og forteller at han vil følge med på den svenske tjenesten.

Konkurrenten Marked.no vil ikke kommentere denne nye tjenesten.

–Men vi kan på generelt grunnlag si at vi ønsker å bygge vår merkevare selv og ha direkte dialog med våre kunder. Vi ønsker ikke å overlate det til tredjepartstjenester, sier kommunikasjonsdirektør i Komplettgruppen, Ingebjørg Tollnes til Shifter.

Først Sverige så Norden

Markedssjefen i Matspar forteller til Shifter at det vil være naturlig å utvide til Norden etter at de har lykkes i Sverige

–Vi har først og fremst fokus på Sverige. Det naturlige steget etter en vellykket Sverige-lansering blir da Norden. Vi ønsker å være der det finnes brukere som vil ha oss og ser nytten av en tjeneste som Matspar.se, sier han til Shifter.

Bak Matspar.se står gründerne Omid Ghanbari, Kaveh Sabeghi, Behrang Ehteshamy, Steeve Lennmark og Rafel Ridha.

I dag er er alle de store nettmatøktørene i Sverige med på tjenesten: Mathem, Mat.se, Coop og Ica.


Liker du artikler som dette? Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg selvsagt på nyhetsbrevet vårt.

Hør Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no fortelle om sin gründerhistorie, nettmathandel og hvilke fordeler startups har i forhold til etablerte bedrifter.

Lucas
Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Send tips til lucas at shifter dot no.

Lucas

Lucas

Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Send tips til lucas at shifter dot no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *