Slik er det for Are Traasdahl å være en del av Telenor: Det ble «interessante diskusjoner» da han sa at første paragraf i Tapads grunnlov er «Break the rules!»

Supergründeren understreker at det er viktig å beholde selskapet så uavhengig som mulig, selv om Tapad får mye ut av å være på innsiden i Telenor.

Trønderen var med på storskjerm fra New York, da den norske telegiganten var vertskap for arrangementet «Telenor pitch startups» under Oslo Innovation Week. Der ble han «intervjuet» av Jon Gravråk, Chief Digital Officer i Telenor.

Traasdahl mente at Telenors oppkjøp i Tapad har gjort at han og teamet hans kan skalere raskt. Og at det ligger en unik kraft i samarbeidet mellom en teknologistartup som Tapad og et etablert selskap som Telenor, med sine over 200 millioner mobilabonnenter og 36.000 ansatte rundt i verden.

– Denne muligheten har vært superspennende for oss, sa Traasdahl.

Lovløs grunnlov

Det har nå gått ni måneder siden Telenor kjøpte Tapad. Traasdahl, kanskje noe diplopmatisk, sa at det alltid vil være noen forskjeller mellom en startup og et stort selskap. Han viste til hvordan Tapad har en «grunnlov» i selskapet. Den første paragrafen i «grunnloven» er «Break the rules».

– Det betyr ikke at vi skal bryte loven, men at vi skal bryte reglene for hvordan man normalt skal drive business, påpekte Traasdahl.

Han viste til hvordan store organisasjoner som Telenor har «compliance»-avdelinger som jobber for at de ansatte ikke skal bryte reglene.

– Det ble noen interessante diskusjoner om dette i begynnelsen. Men vi har fortsatt den regelen. Og begge parter er fortsatt fornøyd med samarbeidet, sa Traasdahl.

Han mente det er viktig å beholde selskapet så uavhengig som mulig.

Å stange hodet i veggen

Gravråk spurte hvordan man klarer å beholde entreprenørspiriten etter et slikt oppkjøp, og hva man egentlig får ut av samarbeidet. Traasdah påpekte overfor publikum på MESH at det var noen forskjeller mellom ham og Gravråk.

– Hvis man har en vegg, er jeg den som går bort til veggen og stanger hodet mitt til den faller ned. Jon tar et par skritt tilbake og sier «Are, du vet at det er en dør en meter til høyre for deg, du kan gå gjennom den døra i stedet».

Store selskaper har ressurser og tid til å gjøre bedre analyser enn entreprenører som «stanger hodet iherdig i veggen på vei mot sitt mål», ifølge Traasdahl.

– I noen tilfeller er det imidlertid ingen «dør» å gå gjennom. Så noen ganger er det eneste riktige å prøve å rive ned veggen.

Tapad-gründeren mente kombinasjonen av disse to arbeidsmetodikkene gjør samarbeidet kraftfullt.

Startupen Telenor

Traadahl påpekte også at Telenor i seg selv er en «startup», og at det er den største og beste Norge noensinne har bygd. Han viser til hvordan selskapet har bygd opp et enormt marked i Asia.

– Det er viktig å huske at det er en grunn til at et stort selskap har blitt et stort selskap. Og hvis du klarer å ta det beste av dette, og bruker det på et lite selskap, kan man få til enormt mye.

Telenor bruker og har tenkt til å bruke Tapads teknologi i flere markeder. Det er stor forskjell for Tapad å sitte på innsiden, der de tidligere måtte selge seg inn hos kunder. Sammen har de allerede hatt flere produkter live.

– Vi klarer å bygge ting vi ellers ikke hadde klart å bygge.

Per-Ivar Nikolaisen
Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *