Sigve Brekke: Opera kunne ikke blitt hva det er nå hvis det hadde blitt i Telenor. Toppsjefen mener at mange års suksess har gjort Telenor fastlåst. Varsler økt åpenhet og mer partnerskap.

Toppsjef i Telenor Sigve Brekke vil at selskapet skal disrupte seg selv.

–En god kultur er en kultur som er åpen. Det som er utfordringen for selskaper som Telenor, som har hatt så mange års suksess, er at du på en måte blir fastlåst i det som har vært suksessen så langt. Du greier ikke å se skogen for bare trær. Det å ta inn nye impulser, det å disrupte din egen idé, er viktig.  Derfor er også kulturen så viktig, sier konsernsjef i Telenor Sigve Brekk til Shifter.

Han forteller at de har mange ulike initiativer for å få de ansatte til å bli mer innovative, som eksempelvis «Ignite»-programmet, der gode ideer fra de ansatte kan blir sponset.

–De som har gode ideer får tre måneders fri til å jobbe med ideen. Den forrige runden hadde vi 1500 ansatte som var involvert i å komme med gode ideer. Det viktigste med dette er det kulturelle aspektet, sier han.

–Mer viktig enn selve ideen?

–Ja, jeg vil si det. Hvis du har en dårlig kultur, så drepes ideen før den kommer ut, hvis du har den gode kulturen, så vil den ikke bare generere gode ideer internt men den vil gjøre det enklere å hente inn gode ideer fra utsiden, forteller Brekke.

Han forteller at Telenor i fremtiden ikke kan gjøre alt selv.

–Vi må ha et større fokus på partnerskap. Vi må ha partnerskap med de store, men vi også ha partnerskap med de små.  Det å finne samarbeidsmodeller som er helt annerledes enn det vi har hatt i fortiden, tror jeg blir sentralt. Og så må vi noen bets?

–Noen bets?

–Ja. Allerede i dag kjører vi noen bets innenfor digital banking. Vi har et samarbeid med Schibsted for å ta finn.no ut i den store verden og vi jobber innenfor (internet of things) IoT, sier Brekke.

Han forteller også om et amerikansk investorselskap som Telenor er investor i, FJ Labs. Selskapet har foretatt over 40 investeringer i startups

–Grunnen til at vi gjør det, er ikke først og fremst for at vi finansielt skal tjene mye penger på det, men det er for å få tilgang til alle de gode ideene og det er mer enn 1500 gode ideer vi har screenet så langt. Våre folk sitter i det miljøet der og ser hva som rører seg der ute, så kan vi ta med det vi lærer tilbake for å bedre skjønne hvor mulighetene ligger, sier han

–Hva er det som ikke fungerer i Telenor i dag?

–Det som ikke funker er hvis vi prøver å satse på det som ligger langt utenfor kjernevirksomheten vår. Så du vil ikke se oss i underholdningsindustrien. Det må være noe som vi kan bruke på det vi allerede har. Det som heller ikke funker, er når vi forsøker å gjøre ting på egenhånd, når vi prøver å være Petter Smart. Det er derfor vi trenger samarbeid med startupmiljøer. For det er noe her som er umulig å gjøre i stor strukturert organisasjon, sier han.

–Dere har jo Appear.in og dere hadde et annet selskap, Villoid, som dere solgt tilbake til gründerne. Hvorfor valgte dere å gjøre det?

–Det handler om litt av det jeg sier nå. Opera (nettlesereselskapet startet som et prosjekt i daværende Televerket) er et annet eksempel. Opera kunne ikke blitt hva det er nå hvis det hadde vært i Telenor. På noen av disse områdene her er det rett og slett ideer som ligger på yttersiden av vår kjernevirksomhet, og da er det bra at det ligger på yttersiden. Og det finnes ideer som vår struktur å jobbe på ville kvele, sier Brekke.

–Skal dere beholde eller selge Appear.in?

–Akkurat nå skal vi beholde det, for nå er det i utviklingsfasen og det er en type tjeneste som ligger nær kjernevirksomheten vår. Men her kommer vi til å være ganske fleksible i hva slags modeller vi velger. Et svar i dag kan se helt annerledes ut om et år, sier han.

–Men hva tenker du umiddelbart om Appear.in? Tror du det vil være et eget selskap i all fremtid som er Telenor-eid, eller vil det bli inkorporert?

–Det vet jeg ikke. Det kommer neppe til å bli inkoporert. Det kan være et selvstendig Telenor-eid selskap, men det kan også være et partnerskap. Det er jeg ikke så interessert i å vite heller, for det viktige her er tjenesten i seg selv. Akkurat hvordan eierstrukturen blir, det er en sekundærinteresse, sier Brekke.

–Hvilke selskaper ser du opp til, som innoverer på en god måte og hvorfor?

–Det har jeg ikke noe godt svar på. Generelt er jeg imponert av selskaper som greier å ta etablerte forretningsmodeller og disrupte dem. AirBnb og Uber er gode eksempler på det. Ideen er genial, men det er relativt enkle plattformer og infrastrukturer. De ser bare hva internett-teknologi kan gjøre ved å løse de samme behovene, men på en ny måte, sier han.

–Så du mener at det er ideen som er genial, ikke gjennomføringen?

–Det er genial gjennomføring også, men hvis du tar plattformen. Det er ikke «rocket science» det de har av tekniske løsninger. Rocket science er ideen. At de klarer å gjøre ting i global skala med en gang, og samtidig har de veldig lave kostnadsbaser. Det er genialt, sier han.


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Last også ned den nye Shifter-podcasten der Johan Brand i Kahoot forteller mer om lederskiftet. Men også om mye annet du kanskje ikke visste om Kahoot, slik som kunstnerkarrieren, lederstilen, garderobeprat i Amerika, etc etc.

Lucas
Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Send tips til lucas at shifter dot no.

Lucas

Lucas

Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Send tips til lucas at shifter dot no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *