Ukens Norden: King ikke så konge, Yelp i nøden, og startup ble børsrakett

Spillsuksessen King klarer ikke å holde oppe inntektene etter oppkjøpet, og det er over for Yelp.

Hver søndag i Ukens Norden ser vi på hva som har skjedd over landegrensen de siste dagene.

Sagaen ble ikke så sukkersøt

Det var mange flere enn Erna Solberg som ble hektet på Candy Crush Saga, og den svenske spillutvikleren Kings megasuksess. Dette fikk til slutt spillgiganten Activision Blizzard til å betale omtrent 50 milliarder svenske kroner for selskapet.

Det var for omtrent ett år siden og etter det har King ikke klart å levere en tilsvarende hit. Dermed klarer ikke King å opprettholde inntektsnivået. Det viser tall fra Activision Blizzards siste kvartalsrapport. Ifølge DI Digital, som har sett nærmere på tallene, taper Kings mobilspill både aktive brukere og inntekter. Med inntekter på 3,9 milliarder kroner sto King for 29 prosent av Activisions omsetning, noe som var fem prosent mindre enn kvartalet før. I samme periode var antallet spillere ned fire prosent til 394 millioner.

Totalt peker derimot pilene oppover for Activision. Inntektene viser økning på mer enn 50 prosent sammenlignet med året før. Den nye versjonen av World of Warcraft sies å være sterkt bidragende til dette.

Skrev seg inn på børs – ble rakett

Det er langt fra alle startups som velger å gå på børs. Blant de som gjør det, er mange som lever et ganske ubemerket liv på en eller annen indeks. Den svenske startupen Cellink tilhører unntakene. Da selskapet ble notert på First North tidligere denne uken gikk kursen rett til himmels, skriver Breakit. På bare et par timer steg kursen med godt over 100 prosent.

Åpenbart var det flere som så en lys fremtid for selskapets 3D-skrivere som kan printe menneskevev for bruk i tester og i forksning. For gründerne Erik Gatenholm og Hector Martinez ble børsnoteringen en hyggelig affære. De eier fortsatt to tredjedeler av selskapet og ble 135 millioner svenske kroner rikere på suksessstarten på børsen. I forbindelse med børsnoteringen gjennomførte selskapet også to emisjoner på sammenlagt 30 millioner kroner. Penger som skal brukes til å få selskapet å vokse videre.

Yelp, vi stenger i Europa

Etter fire år legger guide-appen Yelp ned all virksomhet i Europa med umiddelbar virkning. Tjenesten som samler omtaler fra brukerne om nesten alt mellom himmel og jord har etter hvert fått mer enn 115 millioner omtaler på verdensbasis.

Med nesten 100 millioner mobilbrukere per måned er interessen for tjenesten også til stede. Ifølge den svenske nyhetstjenesten Breakit har Yelp derimot aldri fått salgsorganisasjonen på de europeiske markedene til å fungere. Derfor velger selskapet nå å trekke seg tilbake til hjemmemarkedene USA og Kanada.

I Norden får nedleggelsen ikke veldig store konsekvenser for arbeidsplasser, siden Yelp bare har en ansatt per land i Norge, Sverige og Danmark.

 

Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Last også ned Shifters seneste podcast med AI-gründer Anita Schjøll brede. Om blant annetkunstig intelligens, om hvor lenge hun skal leve, og hvordan det er å gå konkurs og ut av skapet i Silicon Valley.

.

Jørgen Skjelsbæk
Journalist

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *