Ukens Norden: Alt du visste eller ikke visste om svenskers nettbruk. Og hva skjer i Stockholm når det snør en halvmeter?

Dette bør norske teknologigründere lese hvis de skal lære svenskene bedre å kjenne.

I Ukens Norden tar vi hver søndag en kikk på hva som har skjedd i nabolandene våre i uka som har gått.

Den svenske nettbibelen

Den årlige rapporten ”Svenskarna och internet” er bibelen for den som vil vite alt om nettbruken til våre naboer. Her finner du både de store trendene og hvor mange som bruker enkelte typer tjenester.

Det kanskje største skiftet på makronivå er at internett før første gang blir betraktet som den viktigste informasjonskilden av svenskene. Når er det jo slik at den stor del av den informasjonen som bli innhentet på internett har sitt opphav i de andre medietypene. Men de er altså ikke lenger primærkilden til informasjonen. Den når i stedet svenskene først og fremst via Google og Facebook.

Grafen viser gjennomsnittsverdien på en skala fra 1-5 av svenskene oppfatning av de forskjellige informasjonskildene.
Grafen viser gjennomsnittsverdien på en skala fra 1-5.

Dette er jo åpenbart et globalt fenomen, og neppe noe der svenskene skiller seg særlig mye fra resten av verden. Det gjør de derimot på et par andre punkter. Blant annet når det gjelder mobiltelefoner. 81 prosent har smarttelefon, og av disse har 41 prosent en Iphone, mens 37 prosent bruker Android. De siste tre prosentene smarttelefoner er av annen type, sannsynligvis noen ”die hard” Nokia-tilhengere som holder fast på sin Windowstelefon.

 mobilbruk-sverige

Det som er oppsiktsvekkende med disse tallene, er at det er de aller yngste i kategorien 12-15 år som er de virkelig store iphone-brukerne. Mer enn halvparten av svenske åtte-åringer har nå mobiltelefon, 55 prosent for å være eksakt.

Det er veldig tidlig i et internasjonalt perspektiv, fortalte Pamela Davidsson, statistikkansvarlig hos Internetstiftelsen i Sverige, som står bak rapporten.

 barn-og-mobil-sverige

Rapporten tar også for seg delingsøkonomien og etter svarene å dømme er medieoppmerksomheten fortsatt større enn den faktiske bruken, også for noen av de aller mest kjente varemerkene.

Ta Uber. Bare fire prosent av svenskene har noen gang brukt en taxitjeneste som Uber. I Stockholm er tallet litt høyere, men ni prosent er ikke mye det heller.

Airbnb kommer litt bedre ut. 15 prosent av alle svensker har noen gang brukt utleietjenester av hus eller leilighet. I aldersgruppen 26-55 er det en av fem som har gjort det.

Heller ikke datingtjenesten Tinder er noe alle svensker har kastet seg over. Fem prosent av alle over 16 år har svart at de bruker tjenesten.

For den som virkelig vil grave seg ned i svensk statistikk, finnes alle tallene her.

Snøkaos for matapper

Delingsøkonomien liker å se seg selv som noe nytt og annerledes, men i møtet med naturens krefter må de innordne seg som alle andre.

40 centimeter snø på et døgn var nok for å mer eller mindre slå ut Stockholm tidligere i uken. I en ekstremsituasjon der folk ikke kan ta seg til eller fra jobb eller noen andre steder oppstår for eksempel et behov at få tak i mat på alternative måter. Det merket blant annet de konkurrerende matleveringsappene Wolt og Foodora. Da det snødde som mest, var det høytrykk på selskapenes siter. Det var bare et problem – snøkaoset gjorde det stort sett umulig å få maten levert.

Vi hadde for mange bestillinger ved lunsjtid og var nødt til å stenge en kort stund, sa Carl Zetterqvist, Sverige-sjef på Wolt, til Breakit.

 Dansker skal lære svenske barn matte

Det danske it-selskapet EduLab, som tilbyr digital matematikk til barneskoler, har vokst raskt de siste årene. Selskapet står bak Danmark største matematikkportal, Matematikfessor.dk, som har fått en markedsandel på 75 prosent i hjemlandet. En vellykket etablering i Norge har gjort at EduLab nå retter blikkene mot Sverige, og en fersk avtale med den svenske distributøren av digitale læremidler, Gleerups, gjør at det EduLab tror på fortsatt rask vekst.

Vårt salg av digitale læremidler vokser raskt. MatematikFessor er et unikt produkt som vi tror vil bli det mest solgte digitale læremidlet i Sverige i løpet av kort tid, sier Åsa Steholt Vernerson, direktør i Gleerups, til trendsonline.dk.

 

Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Last også ned Shifters seneste podcast med seriegründer Kim Haagensen i WeClean.Om alle feilene han har gjort – både som gründer og ektemann. Dessuten om tech, livet som hardtarbeidende småbarnsfar, ledelse, pitsjing, verdier, framtida og hvorfor han valgte å kappe av seg en finger.

 

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *