Ukens Norden: Svenskene sier nei takk til VR-briller, men ja til taxi uten taksameter

Det er fortsatt et stykke igjen til VR-briller blir standardutrustning for Medelsvensson. Og samkjøring med Uber kan man også se langt etter føreløpig.

I Ukens Norden tar vi hver uke en kikk over landegrensene for å se hva som har foregått i uka som har gått. I og med at store deler av startup-Norden var på Slush, krevde det noe mer jobb denne gangen å finne noe som var foregått utenfor Helsinki.

gear_lifestyle_7Åpner for taxi uten taksameter

Etter at deler av Ubers virksomhet er blitt i stoppet i retten i såvel Norge, som Sverige og Danmark kan man undre seg hvordan fremtiden ser ut for slike taxitjenester. Kanskje svaret ligger i taxiutredningen som ble presentert i Sverige denne uken.

Hvis forslagene blir virkelighet, blir det med all sannsynlighet ikke noe comeback for Uber Pop. Definisjonen av samkjøring er nemlig snever. Reisen må ikke gi gevinst, og de reisende må være på vei i samme retning. En definisjon som neppe vil gi nok frihet for den som vil kjøre Uber.

Derimot foreslår utredningsansvarlig Amy Rader Olsson en ganske så radikal endring hva gjelder bruken av taksameter. Hvis du bare kjører forhåndsbestilte turer, skal det være mulig å slippe unna kravet om taksameter.

Samtidig som definisjonen av en reise snevres inn, åpner utredningen for transportselskaper som bygger sin virksomhet på digitale løsninger, så lenge appen de bruker lagrer nok informasjon om alle reiser og inntektene fra dem.

Eller som DI Digitals Sven Carlsson oppsummerer forslaget:

”I sjangeren europeisk byråkrati møter Silicon Valley-kapital er dette en genial løsning. En løsning som dessuten oppfordrer etablerte taxiselskaper til å begynne bruke biler som bare tar forhåndsbestilte turer og dermed unngår kostnadene det innebærer å bruke taksameter.”

Uber var kanskje ikke så overraskende lite glade over forslaget.

– Utredningen hindrer fortsatt de virkelige fordelene med samkjøring i stor skala. Samkjøring kan bidra til å løse noen av de største utfordringene for byene – trengsel og utslipp – gjennom å putte flere mennesker i hver bil, sier Ubers Sverige-sjef Martin Hedevåg til DI Digital.

Liten interesse for årets julegave

Nylig kåret bransjeorganisasjonen Svensk Handel vr-briller til årets julegave i vårt naboland, sannsynligvis i et forsøk på å løfte interessen for et nytt markedssegment. Det kan virke som om svenskene bryr seg lite om det.

I en undersøkelse utført av Yougov på oppdrag av analyseselskapet Criteo svarte bare 15 prosent at de ønsket seg et par vr-briller, mens 37 prosent kunne tenke seg å gi brillene i julegave, skriver Breakit.

Svar fra 1003 personer i et internettpanel lå til grunn for tallene.

Biometribot

Listen over skandaler i det svenske biometriselskapet Fingerprint Cards er lang som et vondt år. Det hindret ikke selskapet fra å være den store børsraketten i 2015 med en aksje som økte med over 1000 prosent i verdi.

Nå har Nasdaq, som eier Stockholmsbørsen, kommet frem til at all informasjon som førte til den kursstigningen ikke var gjort på en riktig måte. Fingerprint Cards må derfor betale en bot på 916.000 svenske kroner på grunn av en dårlig salgsprognose, skriver Breakit.

 

Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på FacebookogTwitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Last også ned vår seneste podcast med Otovo-gründer Andreas Thorsheim.

I podcasten er han blant annet innom hvordan han fant teamet sitt, hvorfor solceller er undervurdert i Norge og hvorfor kraftmarkedet er utsatt for disrupsjon.

Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster eller hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.

 

 

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *