Skal «growth hacke» Kolonial.no inn i verdenstoppen – Da kan vi ikke bruke hyllevare #sponset

Kolonial.no går sine egne veier for å bli verdensledende i netthandel. Det får konsekvenser når de nå søker etter en ansvarlig for performance marketing. #ShifterStilling (annonsørinnhold)

Helt siden starten i 2013 har nett-matbutikken gjort én ting grunnleggende annerledes enn de aller fleste andre nettbutikker: Kolonial.no har bygget hele den tekniske tjenesten selv, i stedet for å kjøpe «hyllevare-teknologi».

Ifølge markedssjef Mats André Kristiansen er det en av grunnene til at selskapet har hatt eventyrlig vekst – hele 1000 prosent det siste året.

Og den egenutviklede plattformen blir enda viktigere for å fortsette den eksponentielle veksten fremover.

Stor forskjell mellom Kolonial.no og Amazon

Derfor skal selskapet ansette en ansvarlig for performance marketing. Kristiansen vil nemlig ta konsekvensen av digital handel og markedsføring fullt ut.

Det innebærer et helt nytt paradigme, der analyse er vel så viktig som kreativitet også i markedsføringen.

Bakgrunnen er naturligvis at besøkende etterlater ekstreme mengder data og innsikt, og særlig kundene og deres oppførsel. Og siden Kolonial.no utvikler programvaren selv, står de også friere til selv å definere hvilke innsikter som er interessante, og deretter tilpasse kommunikasjonen.

Netthandel av mat skiller seg ut fra det meste annet. Vi pleier å bruke eksempelet der Amazon.com forsøker å personalisere handleopplevelsen ved å foreslå bøker som de tror du vil ha, siden du forrige gang kjøpte XXX. Det er stor forskjell på å kjøpe bøker og å kjøpe melk og brød. Vi vet i mye større grad hva kundene vil kjøpe neste gang de besøker siden vår. De vil sannsynligvis ha akkurat det samme. Vi kan også anta når de mest sannsynlig vil trenge å handle igjen. All den kunnskapen må vi bruke på best mulig måte, sier Kristiansen.

–Hvis du ikke har barn, skal du selvfølgelig ikke scrolle forbi tilbud på bleier og barnemat, og heller ikke få kommunikasjon om det. Her kan vi spare kunden for irriterende kommunikasjon, og samtidig bruke markedsbudsjettet vårt på en smartere måte, sier han

Mats André Kristiansen er markedssjef i Kolonial.no og på utkikk etter noen som kan ta markedsføringsplattformen deres til nye høyder. Foto: Gjermund Glesnes.
Mats André Kristiansen er markedssjef i Kolonial.no og på utkikk etter noen som kan ta markedsføringsplattformen deres til nye høyder. Foto: Gjermund Glesnes.

Trenger analytisk hjerne

Mats André skal nå dele matbutikkens markedsavdeling i to:

  • Det er på tide å splitte opp og finne eksperter som kan jobbe i hver sin ende av trakten.
  • Vi skal ha de flinkeste på å lage kommunikasjon som engasjerer og får deg til å oppsøke tjenesten vår.
  • Vi skal bygge Norges råeste in-house performance-avdeling som skal konvertere denne oppmerksomheten til målrettet kommunikasjon, som får deg til å gjøre din første handel, og fortsette med det.

Den sistnevnte avdelingen vil ledes av den ansvarlige for performance marketing.

– Det som står øverst på ønskelisten vår nå, er å finne en ny kollega som har fokus på å kontinuerlig forbedre og optimalisere trakten vår. Det dreier seg om å systematisere og automatisere kommunikasjon som er personalisert helt ned på individnivå. Følge kunden fra første besøk, til siste handel, sier Kristiansen.

I stillingsannonsen etterlyser Kolonial.no en person med erfaring fra Google Analytics, Double Click, Adwords og Facebook. Men Mats André er ikke kategorisk på at denne erfaringen er nødvendig.

– Det er ikke opplagt. Det er viktigere å finne en som er analytisk, kan knekke tall, og elsker å optimalisere. Det kan være en statistiker som syns det er spennende å bruke det vi vet om enkeltindivider og segmenter på en helt ny måte. Men, kandidaten må ha en viss forståelse for hvordan man jobber med kunder, forklarer han.

MANGE VARIABLER: Kolonial.no skal bygge en "State of the art" marketingplattform som kan nå brukerne på helt nye og mer effektive måter. Foto : Gjermund Glesnes.
MANGE VARIABLER: Kolonial.no skal bygge en «State of the art» marketingplattform som kan nå brukerne på helt nye og mer effektive måter. Foto : Gjermund Glesnes.

Skal lage egen plattform for Facebook

Den nye ansvarlige for performance marketing vil få en egen, dedikert utvikler under seg. Det gir stort spillerom til både å måle de rette KPI-ene og å bruke dem.

Disse to utgjør selskapets nye performance-avdeling. Sammen skal de utvikle noe helt nytt i norsk sammenheng. Kolonial.no skal bygge en egen plattform for å automatisere og personalisere annonser på blant annet Facebook.

Grunnen til at dette trengs, sier også mye om hvorfor det norske gründerselskapet er verdens raskeste dagligvarehandel på nett:

Kolonial.no har mye data til å personalisere markedsføringen, og verktøy for dette finnes ikke i «hyllevarene» Facebook og Google DoubleClick.

– Facebook har invitert oss over dammen for å hjelpe oss med å bygge denne plattformen. Så det første disse to nye medarbeiderne våre skal gjøre, er å sette seg på et fly og gjøre nettopp det, smiler Mats André Kristiansen.

SJEKK UT STILLINGSUTLYSNINGEN HER


Kolonial.no-gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas har vært gjest på Shifter sin podcast. Sjekk ut episoden her.

#ShifterStilling er betalt annonsørinnhold på Shifter.no og er produsert av Cloud Media Service.