Vil bli norske utvikleres drømmeselskap – og mener de allerede er på god vei #sponset

Kolonial.no viser at bransjespesifikk ekspertise ikke er nødvendig for å disrupte en bransje. Vekstvinneren i dagligvarebransjen regner seg nemlig som en ren techstartup.

436 prosent økte Kolonial.no omsetningen med fra 2014 til 2015. Og siden da har veksten bare akselerert. Fra august i fjor til august i år økte den med 1000 prosent – altså en tidobling.

Dette gjør den norske nettmat-aktøren til verdens raskest voksende dagligvarehandel på nett, ifølge markedssjef Mats André Kristiansen.

Mener teknologi er nøkkelen

Det har selskapet gjort ved å tenke helt annerledes enn de etablerte konkurrentene.

– Vi ser ikke på oss selv som et dagligvareselskap. Vi er en teknologibedrift som selger mat. Vi er en ekte techstartup, kanskje den mest ekte jeg kan komme på her i Norge, sier Andreas Skaranger, som er ansvarlig for brukeropplevelse i selskapet.

Skaranger var selv med på å starte selskapet i 2013, og forklarer at han og de ni medgründerne hadde en nokså spesiell bakgrunn.

– Nesten alle av oss kom fra teknologifaget. Og ingen av oss fra dagligvarebransjen, forteller han.

– Vi mener at folk med digital bakgrunn har veldig gode muligheter til å lære seg fagområder. Mye bedre enn det omvendte, at andre fagfolk skal lære seg teknologi, legger teknologisjef Christian Mikalsen til.

– Det nærmeste du kommer å jobbe i Uber

Oslo-selskapet har i dag ni heltidsansatte utviklere. Det tallet kommer til å stige i tiden fremover, spesielt mot front-end. Sjekk stillingsutlysningen her!

Til forskjell fra de fleste andre nettbutikker, utvikler Kolonial.no nemlig hele plattformen sin selv, stort sett i Python og med stor bruk av åpen kildekode.

– Vi prøver å lage Norges beste handleopplevelse. I stedet for å bruke 10 år gamle hyllevaresystemer, lager vi alt fra bunnen av slik at vi kan sette standarden, sier Andreas Skaranger.

– Det betyr at vi kan gjøre hva vi vil. Alle systemene er våre, og det ligger ikke noe eldgammelt system i bunn. Og vi har korte beslutningsveier. Det lengste jeg må gå for å spørre om noe, er til arbeidsrommet ved siden av, sier Eirik Lied, som begynte som utvikler i Kolonial.no i fjor.

Andreas Skaranger mener, med krav om å bli tatt seriøst, at selskapet han var med på å starte for tre år siden, bør være norske utvikleres drømmeselskap.

– Mange drømmer om å jobbe for Spotify, Uber, Google eller Facebook. Jeg tør påstå at vi er det nærmeste du kommer den arbeidsmåten i Norge. Vi forandrer hverdagen til kundene våre på samme måte som dem. Vi bruker mye av den samme teknologien. Og vi har samme måte å drive teknologiutvikling, sier han.

– I tillegg opplever også vi en eksponentiell vekst – selv om vi faktisk har et fysisk aspekt, tilføyer Christian Mikalsen.

Andreas Skaranger (til høyre) mener Kolonial.no er det nærmeste man kommer å jobbe i Uber eller Facebook i Norge. Her sammen med utvikler Eirik Lied. Foto: Gjermund Glesnes
Andreas Skaranger (til høyre) mener Kolonial.no er det nærmeste man kommer å jobbe i Uber eller Facebook i Norge. Her sammen med utvikler Eirik Lied. Foto: Gjermund Glesnes

Utviklingen bare i startgropen

Når de tre teknologene ubeskjedent utroper sin egen arbeidsgiver som selve drømmearbeidsplassen for sultne utviklere, har det også sammenheng med hvor selskapet står i dag.

Selv om gründerselskapet ligger an til å passere en halv milliard kroner i omsetning i år, er nemlig utviklingen av selve nettbutikken bare i starten. Dette skyldes at dagligvarehandel også har en stor og tung fysisk dimensjon, med reelle varer som skal kjøpes, lagres, pakkes og leveres til kundene.

– Vi har brukt disse tre årene på å få på plass alt kundene ikke ser. Selve brukeropplevelsen er vi så vidt i gang med. Herfra og ut er det selve butikken vi vil jobbe med, for å gi enda mer personlig service, bedre råd og tips, og nye smarte funksjoner, forteller Skaranger.

Nøyaktig hvor mange nye utviklere selskapet kommer til å ansette det neste året, kan hverken han eller de to andre svare på.

– Når de rette personene søker, har vi mange spennende oppgaver til dem, sier Mikalsen.

Skaranger legger til at de også er helt avhengige av gode ideer fra nettopp utviklerne.

 Hvis du er opptatt av brukeropplevelse og design, er mulighetene enorme. Hvordan kan for eksempel en ferskvaredisk se ut på nett? Og hvordan kan vi lage en personalisert handleopplevelse? Hos oss kan du virkelig få bryne deg på en ny type interaksjonskonsepter, sier han.

Gründergjengen i Kolonial.no. I sikksakk-rekkefølge fra foran til venstre: Mats André Kristiansen, Jon Kåre Steene, Karl Munthe-Kaas, Ida Johnsen, Mats Barlo, Vegard Vik, Tommy Gudmundsen, Andreas Skaranger, Christian Mikalsen og Jon Lønne.
Gründergjengen i Kolonial.no. I sikksakk-rekkefølge fra foran til venstre: Mats André Kristiansen, Jon Kåre Steene, Karl Munthe-Kaas, Ida Johnsen, Mats Barlo, Vegard Vik, Tommy Gudmundsen, Andreas Skaranger, Christian Mikalsen og Jon Lønne.

Teknologivalg

–Hva slags teknologi bruker dere?

Vi har bygget omtrent alt på open-source teknologier, så vi har en skikkelig fleksibel stack. Den består blant annet av Django som er et webrammeverk i Python, støttet av PostgreSQL og Elasticsearch, sier Mikalsen.

Kolonial.no bruker jQuery og diverse små JavaScript-biblioteker der de trenger dem. 

Han forteller at det så langt ikke har gitt mening for dem å bruke React, Angular eller tilsvarende, men at de plukker verktøy ut fra hva som løser problemene deres på best måte.

– Vårt fokus til nå har vært å utvikle med høy fart, lage et system som tåler stor vekst og lage en helhetlig kundeopplevelse, avslutter Mikalsen.

ER DU INTERESSERT I STILLINGEN SOM FRONT-END-UTVIKLER I KOLONIAL.NO? 

SJEKK UT STILLINGSUTLYSNINGEN HER!


Kolonial.no-gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas har vært gjest på Shifter sin podcast. Sjekk ut episoden her.

SJEKK UT STILLINGSUTLYSNINGEN HER!

#ShifterStilling er betalt annonsørinnhold på Shifter.no og er produsert av Cloud Media Service.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *