Ukens Norden: Hur bra som helst! Sverige så hett i 2016 at noen mener at det er for hett

Svensk tech har hatt et rekordår. Daniel Ek og Spotify leder an i racet. 

I Ukens Norden ser vi over landegrensene på hva som har skjedd i uka som har gått. Denne gangen året som har gått.

375 fundingrunder ga 16,8 milliarder

Den svenske tech- og startupbransjen ser ikke ut til å lide av noen mangel på penger. Nyhetssiten Breakit har sammenstilt alle fundingrunder i svenske startups og techselskaper i løpet av 2016. Det ble en imponerende liste. Totalsummen ble på 16,8 milliarder svenske kroner, fordelt på 375 runder. Det er mer enn dobbelt så mye som i 2015 og en firedobling sammenlignet med 2014.

At Spotify står for nesten halvparten av pengene, 8,2 mrd. SEK, og at Soundcloud og Starbreeze har fått inn 800 millioner kroner hver, bidrar selvfølgelig til rekordåret. Men også justert for de tre gigantrundene er 2016 et rekordår. 13 runder dro inn over 100 millioner kroner, medianinvesteringen var på 8,5 millioner kroner og i siste kvartal 2016 ble det for første gang noensinne gjennomført over 100 investeringsrunder i løpet av et kvartal.

Til tross for at musikk- og spillbransjene fikk mest penger takket være kjempeinvesteringene, er ingen av dem på tre på topp når det gjelder antall fundingrunder. Der kommer fintech først med fullførte 50 runder, fulgt av e-handel (38) og helse (31).

Sukesser og fiasko på børsen

Når Breakit likevel er i gang med å oppsummere 2016, har de også sett nærmere på de 18 techselskapene som har valgt å gå på børs i løpet av året. Det har stort sett vært en vellykket affære. Sammenlignet med noteringskursen har de 18 selskapene en gjennomsnittlig økning på 50 prosent. Det kan sammenlignes med Stockholmsbørsen som helhet som ligger på +6,28 prosent.

Fire selskaper utmerker seg med en kursstigning på over 100 prosent. I topp ligger Cellink som har utviklet en teknologi for å skrive ut menneskelig vev med en type 3D-printere, med en økning på 198 prosent.

I andre enden av listen, med et tap på 69 prosent sammenlignet med introduksjonkurset, er Sleepo, som selger møbler på nett.

Tross god kursutvikling og stor intresse for selskapene som har gått på børs, sier John Skogman, en av analytikerne bak Børspodden, til Breakit, at det finnes flere varselbjeller som ringer.

– Det er en kjempestor risiko at vi har en boble lik den 1999-2000. Nå er det gått så lang tid siden den gangen, at det finnes en mulighet at verdivurderingene er alt for høye.

I følge Skogman er drømmefaktoren en annen ting man bør følge med på. Den er nemlig med på å opprettholde børskursen på teknologiselskaper som er langt fra å gå med gevinst.

– Når de faktisk begynner å tjene penger, forsvinner drømmefaktoren. Vurderingen synker gjerne når man begynner å se på reelle tall, sier han til Breakit.

Dansk crowdfundingløft

Dansk Crowdfunding Forening gleder seg over at 2016 ble året da denne typen innsamling for alvor ta av i Danmark. I alt fikk danske startups inn over 46 millioner kroner via de to store crowdfundingnettverkene Kickstarter og Indiegogo, samt det danske Boomerang.

Det tilsvarer den samlede summen for årene 2009-2015, skriver Berlingske Business. Nå kan en stor del av økningen tilskrives et særdeles vellykket prosjekt. Søskenparet Christian Adel Michalel og Julie Kronstrøm Carton samlet inn nesten 23 millioner danske kroner via Indiegogo til sin satsning på en sammenlegbar elsykkel MATE.bike. Det var dansk rekord med god margin.

– Den viktigste årsaken til veksten er at folk har sett at crowdfunding virker. Jeg er sikker på at MATE.bike vil være et eksempel og en stor inspirasjon for mange i 2017, sier Frederik Ploug Søgaard, leder i Dansk Crowdfunding Forening, till business.dk.

Søskenparet forteller at de brukte omtrent to måneder på å ferdigstille kampanjen.

– Presentasjonen er alt. Man må fremstå som troverdig. Folk skal få en følelse av at alle detaljer er på plass. Alt som kan gi folk en følelse av at de kanskje aldri får sin vare, må bort, forteller de til business.dk.


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør også vår seneste podcast med den levende gründerlegenden Jon Von Tetzchner. Sammen med Geir Ivarsøy bygget han en nettleser i 1994 som ingen hadde tro på, men som endte opp som et av Norges største og mest kjente IT-selskaper som tiltrakk seg talenter fra hele verden. I podcasten forteller han om hvorfor ting til slutt gikk galt i Opera. Om salget til Kina. Om sin nye nettleser Vivaldi og hvilken type investorer du bør holde deg unna.

Hør hele podcasten på Shifter. Eller last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter». Og sist, men ikke minst: Glem ikke å rate oss i iTunes hvis dere er fornøyd.

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist