Eiendomsmeglere skal «leke» gründere i coworking space. Frir til startups for samarbeid

BN Boligs eiendomsmeglere skal sitte tett på startups hos Mesh for å ruste seg til fremtida.

– Hvis vi skal klare å skape noe nytt, er vi nødt til å tenke og handle som en startup, sier Rune Strandli, ny digitalsjef (CDO) i BN Bolig.

BN Banks nystartede eiendomsmegler er blant de første etablerte selskapene som nå inntar Mesh, det ekspanderende gründerkollektivet i Oslo sentrum. Målet er å bli gode til å utvikle ideer raskt og skalere aggressivt.

– Jeg har jobbet med mange nye prosjekter, men den energien vi nå får er noe helt annet. Vi har pene skjorter og press i buksene fremdeles, og trenger å bli utfordret, sier Strandli.

Selv kommer han fra Fugro Satellite Positioning.  Nå skal han bygge opp den digitale plattformen i eiendomsmegleren BN Bolig.

Usikker fremtid

Sammen med eiendomsmegler og sjef for BN Bolig, Jørn Are Skjelvan, møter han Shifter i loungen hos Mesh.

– Jeg tror meglerne har en klar rolle som rådgivere også i fremtida. Men vi må ta styringen på utviklingen, og dette er den beste måten å få det til, tror Skjelvan.

Jørn Are Skjelvan tror mye av saksbehandlingen innen kjøp og salg av bolig vil bli automatisert – alt fra innhenting av boliginformasjon, bestilling av takst og foto til annonser, utforming av prospekter, spredning av annonser, kontraktsignering og overtagelse. BN Bolig er nå i kontakt med startups som jobber med noen av disse elementene, men de ønsker å komme i kontakt med flere.

– Dette vil frigjøre tida til meglerne. De vil kunne selge vesentlig flere boliger, når de har færre slike prosesser  å håndtere. Ikke minst kan de spesialisere seg på bedre kundeoppfølging og kunnskap om boligen, også på den tekniske siden, sier Skjelvan.

Ergo vil fremtidens megler vite mer om rørsystemer og stigledninger.

Tempo

Erfaringen og strukturen til et etablert selskap og energien til en startup skal gjøre det lettere å lykkes i en bransje som altså står foran store omveltninger.

– For oss handler «startup-metoden» om hele tiden å utvikle produkter som er nyttig for kundene, uten å bruke veldig lang tid i planleggingsfasen, sier Rune Strandli.

De beskriver eiendomsmeglerbransjen som en «stokk konservativ» bransje som har vært opptatt av å sikre status quo og inntjening, der det tar årevis å utvikle nye produkter.

– Og når man først kommer med et nytt produkt, er det utdatert for lenge siden, sier Skjelvan, som ønsker å legge til rette for en «digital løype».

Big data

Som CDO i BN Bolig trigges Strandli av tanken på å bruke big data til å predikere, og lage modeller som kan forutsi når du skal bytte bolig, og hvor mye penger du har å kjøpe ny for.

– At man i 2017 selv må ringe til meglere når man skal selge boligen sin, synes jeg er rart, sier Strandli.

Han er forberedt på at mange konkurrenter vil prøve å fornye seg fremover, og også vil prøve å kopiere det BN Bolig gjør.

Starter i det små

En annen ting som minner om en startup, er at det til å begynne med vil være få ansatte og blir flere etter hvert.

– Det er mange store selskaper som sier de skal jobbe som «startups». Men tempoet er jo en del av hastverket gründerne har med å skape inntekter, og at de er nødt til det for å leve og bo. Hvordan skal dere med faste jobber og trygg inntekt skape denne drivkraften når det ikke «brenner på dass»?

– Veldig mange startups henter inn kapital for å klare å være innovative. Vi må skape et miljø for kontinuerlig innovasjon. Vi må finne de rette «agressive» folka. Jeg tror individene i meglerbransjen ligner litt på gründere. Så kanskje er det nesten motsatt, og at utfordringen er å få dem til å tenke i team, sier Skjelvan.

Lønnssystemene i meglerbransjen er innsatsbasert, med et stort innslag av provisjon.

– Akkurat som gründerlivet er megling en livsstil, sier Jørn Are Skjelvan.


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør også vår seneste podcast med Jonas Tesfu i Style Advice. Foreldrene var geriljakrigere i Eritrea. Selv går han til kamp mot unødvendig shopping og mislykkede impulskjøp. Vi får høre hvordan det gikk da den høyst velintegrerte norsksvensk-eritreeren ble kalt inn til Sylvi Listhaug for å fortelle om «sin reise». Og ellers: en hel del om planene til Style Advice, dansband-skrivingen, jordenrundt-reisene, integrering, gründerhype, forskjeller mellom norsk og svensk tech-bransje, m.m.

Hør hele podcasten med Jonas Tesfu på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *