Ukens Norden: Svenske startups casher inn på sofaer, smykker og snekkere, men en av de største kan også tjene på Trump

Businessen går godt for mange svenske startups, og enda bedre kan det bli for et av dem når Donald Trump gjør verden vanskeligere.

I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.

Penger inn for svenske startups

I forrige uke ble det kjent at Microsoft og Google la beslag på hvert sitt svensk tech-selskap. Hva de amerikanske it-gigantene måtte betale for Donya Labs respektive Limes Audio, er ikke kjent, men utfra tidligere vurderinger ble begge transaksjonene vurdert til i overkant av 100 millioner svenske kroner.

Men man må ikke dra til den amerikanske vestkysten for å finne kjøpere som er beredt å bla opp betydelige summer for svenske selskaper. Det går helt fint å bruke norske venture kapitalister for å cashe inn store beløp. Av ukens tre svenske slag står det norske venture kapitalselskapet FSN bak den største.

Furniturebox  er blitt kalt ”nettets Ikea” og er en av de raskest voksende e-handelsselskapene i Sverige. Da entreprenøren Felix Kvick tok over selskapet i 2012 hadde det en omsetning på fem millioner kroner. I dag er den på 425 millioner kroner.

Kjøper er byggevareselgeren Bygghemma. Kjøpesummen er ikke offentlig, men i følge nyhetssiten Breakits kilder gir transaksjonen en vurdering av Furniturebox på drøyt en halv milliard svenske kroner.

Hvor kommer så FSN inn? Jo, selskapet er hovedeier i Bygghemma og brukte cirka 2,5 milliarder kroner på å kjøpe det selskapet. Nå ekspanderer de altså videre i det svenske boligmarkedet.

Å formidle håndverkeroppdrag på nett har vært en sterkt voksende marked. I Sverige har den vært dominert av to selskaper. Servicefinder og Offerta. Førstnevnte ble kjøpt av Schibsted i fjor høst og nå var det på tide for Offerta å få nye eiere.

Venturekapitalselskapet Alfvén & Didrikson tar kontrollen over selskapet gjennom en transaksjon som vurderer selskapet til drøyt hundre millioner kroner, men gründeren og nåværende sjefen Jens Nilsson og andre i ledelsen reinvesterer et betydende beløp i selskapet. Hovedeieren, familien Stenbecks investmentselskap Kinnevik, selger derimot sin 70-prosents aksjepost.

I ukens tredje deal er det ikke først og fremst gründeren som tjener pengene på salget, men småaksjeeierne. Jetshop er Nordens største plattform for ehandelsbutikker.

Når selskapet nå henter inn en ekstern kapitalsterk eier for å løfte selskapet til neste nivå, er det småeierne som forsvinner. Investmentselskapet EOC Capital kjøper tilsvarende 35 prosent av Jetshop fra et 60-tall små aksjeeiere. I følge DI Digital pleier EOC å gå inn med 20–50 millioner kroner i et selskap. Det skulle i så fall gi en vurdering av Jetshop på 60–150 millioner kroner.

– Det er et 60-tall av våre tidlige investorer som selger, de gjør en veldig god deal. Jeg har fått mange glade sms-er sier Zanders til DI Digital.

Og mer cash i armbånd

Å bare fortelle om forretningsideen og suksessen til en startup i et av de andre skandinaviske landene er vanligvis ikke denne spaltens oppgave. Men svenske Tom Hopes suksess er så spesiell at vi ikke kan la være.

Det er historien om hvordan man lager kommersiell kjempesuksess av håndlagde armbånd, med et anker som spenne og som stort sett bare selges via egen nettside. Det høres utvilsomt litt merkelig ut, men åpenbart har selskapet truffet rett med designet og gjort de riktige tingene i markedsføringen. Etter bare to år kan nemlig de tre gründerne Tomaj Sangchi, Hakar Mayi og Björn Eriksson stoltsere med å ha solgt armbånd for 74,5 millioner kroner med en gevinst på 30 millioner kroner. Det er tall de færreste håpefulle gründerne kan drømme om.

Hva hemmeligheten deres er kan du lese mer om her.

Ser fordeler med Trump og Brexit

Til tross for at betalingsselskapets Klarnas gründer og administrerende direktør Sebastian Siemiatkowski er lei seg over utviklingen i verden på personlig plan, ser han at den økte proteksjonismen som ser ut til å følge i sporene av Brexit og valget av Donald Trump, trolig vil innebære gode forretningsmuligheter for hans eget selskap.

I et intervju med Business Insider denne uken utdypet han dette:

– Da jeg studerte lærte vi oss at tariffer og toller lager handelsbarrierer av to årsaker. Det skaper prisforskjeller og det skaper kompleksitet. Mange av våre handlere sliter allerede i dag med å selge til andre land, og det er akkurat det problemet vi hjelper dem med. Hvis Storbritannia bestemmer seg for å gå ut av EU, og Trump bestemmer seg for å innføre mer kompleksitet, vil det være bra for Klarna. Det betyr at det finnes nye problemer som vi må løse for å hjelpe vår handlere, sier Siemiatkowski.

 


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør også vår seneste podcast med Jonas Tesfu i Style Advice. Foreldrene var geriljakrigere i Eritrea. Selv går han til kamp mot unødvendig shopping og mislykkede impulskjøp. Vi får høre hvordan det gikk da den høyst velintegrerte norsksvensk-eritreeren ble kalt inn til Sylvi Listhaug for å fortelle om «sin reise». Og ellers: en hel del om planene til Style Advice, dansband-skrivingen, jordenrundt-reisene, integrering, gründerhype, forskjeller mellom norsk og svensk tech-bransje, m.m.

Hør hele podcasten med Jonas Tesfu på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *