Ukens Norden: Norden blir ett rike, men finnene vil ut i verdensrommet

Norsksvenskfinskdansk gründeropprop tar form – helt #NordicMade. Men finnene har også en annen plan.

I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.

#NordicMade – mer enn en hashtag

Mer Ukens Norden enn dette blir det ikke i startup-verdenen. Tidligere denne uken møttes representanter for 17 av de største nordiske startup-communities i København for å få til et formalisert strategisk samarbeid på tvers av landegrensene.

Blant de mer kjente navnene kan finnes norske MESH, startuphubben SUP46 i Stockholm, det finske tech-eventet Slush og startup-siten The Nordic Web.

– Dette er en paraplyorganisasjon for startups som har vokst frem de siste årene. Nå er det på tide å gå fra ord til handling. Nå ser vi på hvordan vi kan utse ett styre og en ansvarlig person for organisasjonen, sier Neil Murray i The Nordic Web til Breakit.

Gjennom å bli med har de deltakende organisasjonene forpliktet seg til å jobbe for å lokke internasjonale talenter til regionen, å forbedre tilgang på funding for startups, å styrke markedet gjennom sterkere nettverk, å dele kunnskap, samt å bygge fellesskap på tvers av landegrensene.

– Vi ser også på muligheten for å engasjere oss i politiske spørsmål. Lobbying er definitivt viktig i våre fremtidsplaner, sier Murray, som er av initiativtakerne, til Business Insider Nordic.

Følgende organisasjoner var med å skrev under manifestet: Danmark: CPHFTW, TechBBQ, Founders House; Finland: Slush, Maria 01, Startup Sauna, Arctic Startup, Aaltoes, Startuplifers; Island: Icelandic Startups, Norge: Angel Challenge, MESH; Sverige: SUP46, Öresund Startups; Nordiske: The Nordic Web, NordicStartupBits, NordicAI.

 

Romslig crowdfunding-rekord

Sikter mot stjernene er det mange startups som gjør, men få gjør det like bokstavelig som finske Cohu Experience. Deres prosjekt. Space Nation, går helt enkelt ut på å gjøre verdensrommet bittebittelitt mer tilgjengelig for folk flest. Første skritt i denne prosessen er lanseringen av en app som inneholder et astronauttreningsprogram, der folk kan øve på de fysiske, mentale og sosiale krav som stilles til en blivende astronaut. Deltakerne med flest poeng i slutten av året blir invitert til en ”boot camp” og et tre-måneders treningsprogram. Den som er sist igjen blir så belønnet med en romferd.

Det høres utvilsomt ut som en ganske morsomt prosjekt, og vil man være litt snill skulle man kunne si at selskapet Cohu ikke bare siktet mot stjernene – de nådde faktisk dit på første forsøk. For å finansiere Space Nation gikk selskapet nemlig ut med en crowdfunding-kampanje som slo alle (finske) rekorder. Efter å ha bedt om 1,5 millioner euro, endte de opp med å få inn 3,2 millioner euro, drøyt 28 millioner kroner, fra over 500 finske småinvestorer.

– Det overgikk alle forventninger. Nå kan vi sluttføre vår utdanningsapp, forsterke vårt globale team, begynne å filme på tre kontinenter og arrangere vår første romferd, sier Cohu-sjefen Kalle Vähä-Jaakkola til goodnewsfinland.com

Etter den finske suksessen planlegger Vähä-Jaakkola og Cohu nå en ny runde for internasjonale investorer.
Ble du nysgjerrig? Da finner du en Space Nation-manual her.

Dansk mobillommebok lansert

Akkurat som DNB og Vipps har koblet grep om nordmennenes mobilbetalinger, virket det som om Danske Bank med Nordea på laget hadde gjort det samme med Mobile Pay i Danmark. Men torsdag viste det seg at striden ikke var lagt helt død i Danmark likevel.

Da kom nemlig betalingsselskapet Nets på banen med lanseringen av det mobile Dankort som en mobilapp som tilbyr kontaktløs betaling via NFC. Nets’ lansering kommer som en konsekvens av at selskapet avsluttet forhandlingene med Danske Bank og en sammenkobling av systemene tidligere i februar.

Kanskje er det også en konsekvens av Nets’ testsuksess av Dankort med kontaktløs betaling. I desember utgjorde de kontaktløse betalingene 15 prosent av alle Dankort-transaksjoner, skriver version2.dkdi.

Uansett er det duket for omkamp om danskenes mobile betalingsvaner.

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *