Norge kan bli store på foodtech. Men matindustrien må se de teknologiske mulighetene

Foodmrkt-gründere Fiori Mekonnen og Sunna Hermannsdottir er en av flere startups som nå kombinerer teknologi og mat. Rolf Assev tror Norge har enorme muligheter i matindustrien, men etterlyser de store aktørene.

Matindustrien utgjør i dag en femtedel av fastlandsindustrien i Norge. Men foruten fisk, så er det dessverre lite eksport og begrenset med teknologiske nyvinninger, ifølge Rolf Assev, partner i StartupLab.

 Vi er jo et land av ferdigpizza og taco-pakker. Har vi egentlig noe spesielt fortrinn innenfor matteknologi?

– Jeg tror at Norge har en enorm mulighet til å ta i bruk 50 års erfaring med dypvannsteknologi fra oljebransjen, til å utvikle havbunnen til å bli framtidens kornkammer, sier Assev til Shifter.

Rolf Assev under et foredrag om Opera under DNB NXT, denne gangen mener han noe om matindustrien. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Flere startups

Blant norske gründere er interessen iallfall økende, og flere tech-startups har den siste tiden beveget seg inn i den delen av matbransjen som handler om å få mat ut til kundene. Når Foodmrkt, Emergence Projects, Food Studio, Food Evolution og   Oslo Business Region mandag arrangerer Startup Day, med matrevolusjonen som tema, er alle billettene revet bort.

Gründerne Fiori Mekonnen og Sunna Hermannsdottir i Foodmrkt kobler og forenkler direkte handel av mat mellom leverandør og kjøkken gjennom et digitalt ordrehåndteringssystem. De viser til at matsystemet i dag er designet for store leverandører og grossister, mens 70 prosent småskalabedrifter faller utenfor verdikjeden. Dette gir konsekvenser for både mangfold, kvalitet og lokaløkonomien, mener Mekonnen og Hermannsdottir.

Gir makten tilbake

Gjennom Foodmrk blir det lettere for leverandørene å selge direkte til restaurantbransjen og andre kjøkken i matindustrien.

– I dag opptrer dessverre kommunikasjonen mellom produsent og kjøper på for mange ulike kanaler og plattformer, forteller Hermannsdottir.

De hevder de skal gi makten tilbake til de som lager og konsumerer maten. De to gründerne har alltid opplevd den komplekse verdikjeden som utfordrende og problematisk, men mener at samfunnet har lært seg å leve med det.

Surfer på den grønne bølgen

Foodmrkt har fått god drahjelp av en «grønn bølge», der forbrukerne har blitt stadig mer opptatt av økologiske produkter og etisk produksjon, og derfor ønsker å vite mer om hvor maten kommer fra og hvordan den har blitt til.

Startupsjef Jørn Hånæs i Oslo Business Region er imponert over det Foodmrkt har fått til, og tror Norge er et veldig interessant marked for foodtech.

– Det er et stort gap mellom generell kjøpekraft og interesse for mat på den ene siden og faktiske tilbud på den andre siden, sier Hånæs.

Etterlyser de store aktørene

Assev mener norske startups, som Foodmrkt, også trenger støtte fra de etablerte selskapene. Han viser til merkevaregiganten Orkla som nylig har begynt å engasjere seg i oppstartsvirksomhet.

– Skal vi lykkes i denne industrien må den etablerte næringsmiddelindustrien engasjere seg langt sterkere innenfor teknologi og innovasjon.

 Hvordan kan vi klare å ta norsk foodtech ut i den store verden?

– Det er ikke noe annerledes enn med andre tech-selskap som skal ut i verden.  Vi må klare å tiltrekke oss de beste av de beste fra hele verden til å lage gode løsninger – og så må vi engasjere smart og langsiktig kapital som har et ønske om å etablere en ny industri, sier Assev.

Han viser til at Norge er gode på forskning, og at vi pøser milliarder inn i spennende forskningsprosjekter.

– Men veldig ofte så velger man å lisensiere bort lovende teknologier – framfor å etablere bedrifter som kan bidra til å skape internasjonale kompetanse sentere.


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør for øvrig også vår seneste Podcast, med Marianne Bratt Ricketts i Vibbio. Om hvordan hun og Stine Norum bygde et solid selskap i Norge på rekordtid og nå satser internasjonalt. I podcasten forteller hun hvordan Vibbio skal gå fra å være en videoprodusent til å bli et stadig tyngre techselskap – som blant annet bruker avansert plattformteknologi og kunstig intelligens i produksjonslinjen. Ellers om kostskolen, 18-timers-dagene i London, evakuering av landsbyer i Alpene, om å miste noen, om å ha perspektiver og beholde roen i kritiske situasjoner. Og gründertips, gründertips, gründertips!

Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».

 

Stine Jutila

Stine Jutila

Journalist