Full trøkk etter at Telia åpnet seg for «tingenes internett»: 100 selskaper vil bruke verktøykassa som nå også får sensorer fra Disruptive Technologies

En stor andel startups. Det er mye innovasjonskraft i Norge, mener Telia.

I desember lanserte Telia sin åpne innovasjonsplattform – med det selskapet kaller «en verktøykasse for alle som ønsker å gå inn i Internet of things». Da teleoperatøren innkalte til pressemøte om samarbeidet med sensorbedriften Disruptive Technologies mandag, fortalte teknologisjef Jon Christian Hillestad om stor interesse.

– Det har vært stor pågang. Og det mest spennende er at vi er blitt kontaktet av veldig mange norske selskaper som driver svært innovative aktiviteter, men som jeg aldri har sett før vi åpnet denne døren, sier Hillestad til Shifter.

Mye innovasjonskraft

Telia tilbyr en utviklerpakke for alle som ønsker å utforske mulighetene innen «Internet of things». Den har hittil inkludert tilgang til teleselskapets plattformtjenester som «Identity», «Consent Management», «Purple Pipe» og «Purple Insights». Når Telia nå skal samarbeide med Disruptive Technologies, blir det også et knippe sensorer og en såkalt «Cloud Connector» med i pakka. Det vil si en ruter med et sim-kort som kommuniserer med nettet.

Hillestad mener den store pågangen av selskaper som ønsker å bruke plattformen, viser at det er mye positiv innovasjonskraft i Norge.

– Men de har kanskje problemer med å bli synlige nok, og komme over radarhøyde.

Erik Fossum Færevaag (t.v.) i Disruptive Technologies og Jon Christian Hillestad i Telia inngår samarbeid. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Flest gründere, men for alle

Av de 100 selskapene som har tatt kontakt, er det både ferske startups og internasjonale konsern, men med en hovedtyngde på førstnevnte.

– Hele IoT-området er jo ganske nytt, så startups har nok en evne til å tilegne seg dette raskt og dra nytte av denne type teknologi. Men det ligger jo potensielt store verdier her for industrielle aktører eller offentlige aktører også, mener Hillestad.

– Hvor mye må man røpe av ideene sine, for å bli en del av dette?

– Ingenting. Prinsippet er at vi tilbyr et grensesnitt du må forholde deg til. Det normale er egentlig det motsatte, at selskapene ønsker å diskutere med oss hvordan de kan øke verdien.

Telia har ingen siling av de som kommer inn, og kjører en linje der alle kan prøve seg.

Sensorer til massene

Hillestad var full av godord om det nye samarbeidet med Disruptive Technologies, og mener det bidrar til ytterligere fart på Telias reise fra å være et rent mobilselskap til å bli et teknologiselskap som skal bidra til andre kan skape verdi med digitalisering.

– Hva betyr avtalen med Telia for dere i Disruptive Technologies?

– Telia tilbyr her en verktøykasse som vi kan være en del av. Dette er ekstremt viktig for oss, for å ta produktet vårt ut til massene, sier Erik Fossum Færevaag, CEO i Disruptive Technologies.

Selskapet lager sensorer på størrelse med frimerker. Sensorene har innebygget prosessering, radiokommunikasjon og batteri med en varighet på opptil 15 år. Selskapet er tidlig ute, og har ambisjoner om å selge milliarder av sensorer til et marked som spås å bli enormt etter hvert som nettet blir mer og mer dominert av maskiner som snakker sammen. I noen applikasjoner har de et fullstendig produkt, mens i mange applikasjoner er de del av et større system.

Sensorer kan brukes til så mangt, som å gi «likes» eller «dislikes» på møterommet.

Globalt markedsperspektiv

Disruptive Technologies har som mål å være den fremste tilbyder av løsninger for å koble alle «ting» til internett og har et globalt markedsperspektiv med kontorer i Bergen, Oslo, Trondheim, London, Paris og München.

– Hvordan ligger dere an nå?

–Dette er jo et hardware-produkt, så du har store utviklingskostnader før du kan begynne å selge produktet. Det går ofte mange år, men det er noe vi i vår verden er vant med. Og når produktet først treffer, kan det utløse enorme verdier, påpeker Færevaag.

Telia og Disruptive Technologies hadde satt opp en demo av hvordan sensorer kan brukes til ulike ting i forbindelse med et møterom.

«Unike» 

– Er det noen konkurrenter der ute som dere selv frykter?

– Vi har jo jobbet med halvledere og integrerte kretser tidligere. Og den teknologien som står i disse produktetene, er mye av det som faktisk brukes av konkurrentene i dag.

Han mener at kvaliteten og levetiden, kombinert med denne størrelsen, er helt unik.

– Dette ser vi ingen andre som gjør.

Opptatt eller ikke opptatt på møterommet. Sensoren har svaret.

«Early tech»

De selger nå såkalte «early technology access»-piloter, slik at aktørene skal komme i gang med IOT og se nytten, selv om produktet ikke er «ferdig» som sådan. De planlegger å slippe produktet gradvis, og gjøre produktet mest mulig robust, før de kjører det ut.

– Det er mange som har brent seg med å slippe produktet for tidlig. Hadde vi vært et software-selskap, kunne vi slippet en alfa-versjon tidlig, men med hardware er det en stor risiko å skalere for raskt. Plutselig har du hardware der ute, som du må sørge for at virker på en eller annen måte. Den situasjonen ønsker vi ikke å være i. Vi selger ikke dette før vi kan garantere at det virker. Men det ser veldig lovende ut nå, sier Færevaag.


20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt

Og hør for øvrig vår seneste podcast med seriegründer Per-Otto Wold i Spond. Han forteller om sine feil og suksesser. Om den utrolige tiden i supersuksessen Point Carbon. Som en av grunnleggerne av denne analysetjeneste for karbonmarkedet, var han med på å rigge til EUs marked for klimakvoter og ga råd til det amerikanske senatet. Dessuten får vi høre om hvordan han gjennom meditasjon blir en bedre gründer, far og kjæreste – blant annet ved å være helt taus i ti dager, og at han nå bygger et buddhistisk kloster i skogen i Østfold.  Og m.m.

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)