Skjermbrille-startup får designpris: Nå drar de til India og Kina for å utvikle oppfølgeren

Gründerbedriften MovieMask er tildelt «Red Dot Award» for «enestående design».

Sammen med design- og utviklingsselskapet Inventas har NTNU-studentene i MovieMask på under ett år jobbet frem produktet som nå er i salg i butikker over hele landet.

– Å få denne prisen er fantastisk, og timingen kunne ikke vært bedre, sier Erik Wahlstrøm, daglig leder og gründer i MovieMask, i en pressemelding.

Nå står det internasjonale markedet for tur, og en anerkjennelse som Red Dot er ifølge MovimMask-gründerne viktig for å skape oppmerksomhet og få innpass hos forhandlere utenfor landets grenser.

Skiller seg ut

I en verden av glossy teknologiprodukter i plast ønsket MovieMask å skille seg ut. Ifølge pressemeldingen er «en skjermbrille noe du skal ta med deg og bruke tett på kroppen, og produktet vil være en del av din egen identitet.» Designerne har bevisst brukt tekstil og myke materialer.

– Ved valg av materiale har vi måttet utfordre produksjonsteknologien, sier Eivind Sæter, designer i Inventas.

– For å få til tekstilbekledningen ønsket vi å benytte termoforming, men formen på produktet viste seg å være utfordrende da ingen produsenter hadde erfaring med noe tilsvarende. Etter hyppige runder med testing fant vi en løsning og har nå fått et resultat av fantastisk høy kvalitet, sier Sæter i pressemeldingen.

MovieMask er 100% analog, uten batterier eller ledninger. Ved hjelp av spesialutviklede linser kan brukeren se hele mobilskjermen og det krever derfor ingen spesielle apper eller tilpasset innhold. Alt av filmer og serier som kan vises på mobilskjermen kan oppleves som på kino, hevdes det fra MovieMask.

Sofa-kino.

Fikk idé på kino

Det hele startet med en idé etter et kinobesøk i San Fransisco, der femteårstudentene Eirik Wahlstrøm and Harald Manheim fra NTNU begynte å tenke over hvor mye bedre en film oppleves i en kinosal, og spurte seg om man kunne få til den samme opplevelsen med en mobilskjerm.

Uten de store markedsbudsjettene, ved hjelp av en kampanje på Kickstarter og bruk av sosiale medier, har MovieMask solgt over 2500 enheter siden lanseringen før jul i fjor, og er også på plass i flere fysiske butikker.

MovieMask 2

MovieMask har i dag tre ansatte på heltid og seks på deltid som jobber parallelt med nåværende salg og med utvikling av en ny versjon MovieMask 2 som skal lanseres til høsten som et ledd i å skalere salget internasjonalt.

– Å komme fra idé til marked på 11 måneder har vært en utrolig morsom reise. Da Eivind og Inventas kom på banen i mai startet vi umiddelbart arbeidet med å endre designet vårt i dialog med partnerne våre i Norge, Kina og India. Allerede i september hadde vi hatt to turer til Kina, låst endelig design og var klare for produksjon, forteller Harald Manheim i pressemeldingen.

Like rundt hjørnet drar de altså nok en gang til Asia, for å jobbe med oppfølgeren.

Fakta

MovieMask ble etablert i 2016 av NTNU-studentene Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim. Produktet er en skjermbrille som gir kinoopplevelse av filmer og serier på mobilen.

Inventas er et norsk design- og innovasjonsselskap, etablert i 1997. Designer og utvikler produkter og tjenester for både gründere og etablerte bedrifter, med over 3000 gjennomførte prosjekter. 60 designere og ingeniører i 6 byer i Norge.

Red Dot Award er organisert av Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Har holdt på i over 60 år og blitt en av verdens største og viktigste designkonkurranser. Bidragene blir vurdert av en jury på rundt 40 uavhengige designere, akademikere og fagjournaliser. Årets pris vil bli overrakt under en vinnerseremoni i Essen 3 juli.

 


20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper. Vi er for øyeblikket utsolgt, men det er imidlertid mulig å sette seg på venteliste:

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, Kronprinsen, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt

Hør også vår seneste podcast med Simon Souyris Strumse i Filmgrail.

Slik gikk han fra at han ikke visste hva en gründer var, til å selge leilighet og båt og satse alt, til nå å drive en lovende startup. Om selskapets nye satsing. Om hvorfor han helst skulle sett at folk er litt mindre opptatt av søkeord som mord, sex og blod, samt hvorfor færre bør investere i eiendom. Han forteller også om hvordan Filmgrail nå skal rulles videre ut i markedet, og hvorfor kino har en framtid. Dessuten om hans forhold til badstu, og hvorfor han gjerne tar med både bursdagsgjester og sin neste investor inn i varmen. Og mye annet.

 

 

 

 

 

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)