Laksearving Gustav Witzøe investerer i Airbnb-hjelpere. Gründer Oscar Hellenes lette egentlig ikke etter investorer, da det ble full match

Verdens tredje yngste dollarmilliardær, Gustav Witzøe, investerer fire millioner kroner i Key Butler x Lotel. Oscar Hellenes viser til at familieselskapet Salmar har hatt en veldig lang gründerreise selv, og vet hva som skal til for å vokse raskt, med alle utfordringene det innebærer.

Det har gått raskt i svingene for gründer Oscar Hellenes den siste tiden. Det er ikke lenge siden Lotel avsluttet den forrige finansieringsrunden. I løpet av høsten og vinteren har selskapet hentet totalt 5,5 millioner kroner. For kort tid siden kjøpte de også opp svenske Tophost, og slo seg sammen med danske Key Butler, og ble til Key Butler (i overgangen kalt Key Butler x Lotel).  Nå tar tjenesten, som fikser alt som har med Airbnb-utleien din, en ny investeringsrunde på rappen.

– Da vi kom i kontakt med Gustav, fikk vi en god dialog, og fant ut at det var en veldig god match, sier gründer Oscar Hellenes, og viser til at de hadde mye til felles med Gustav Witzøe, når det kom til forretningsfilosfi, og hvordan forholdet mellom investor og gründerteam kan fungere.

Dessuten tar laksearvingen Witzøe med seg erfaringen fra familiekonsernet Salmar, med en omsetning på 25 milliarder i året.

– Selv om vi egentlig ikke hadde planlagt en ny runde, var dette god timing. De fleste startups bruker veldig lang tid på å reise penger, og de færreste får reist penger i det hele tatt. Så da vi fikk en god avtale med en god investor, tenkte vi at vi i stedet kunne bruke energi og penger til å utvikle produktet videre, sier Hellenes.

Tilbragte to dager sammen

– Salmar er mye basert på råvarer. Hva slags kompetanse bringer Witzøe som investor med seg inn i dette?

– Han bringer kompetanse om å drive selskaper. Selv om det er små eller store selskaper, er det mange likheter. Salmar har hatt en veldig lang gründerreise selv, fra oppstart til å bli et gigantisk selskap. De vet hva som skal til for å vokse raskt, med alle utfordringene det innebærer.

Den første kontakten skjedde på anbefaling fra en av daværende Lotels eksisterende investorer, som hadde jobbet med Gustav Witzøe og hans ventureselskap Gmw Venture på andre prosjekter.

– Vi møttes og tilbragte et par dager sammen, korresponderte frem og tilbake før og i etterkant, og kom til en enighet. Det er vinn-vinn for begge parter, mener Hellenes.

Spennende med gründere

Gustav Witzøe er allerede inne i flere startups, som for eksempel snapchat-utfordreren Gobi. Han ble av magasinet Forbes kåret til verdens tredje yngste dollarmilliardær, med en formue på rundt 10 milliarder kroner.

– Det som skjer i gründermiljøet er veldig spennende, og jeg håper vi kan bidra med noe. For meg er det inspirerende å samarbeide med mennesker som har så mange gode ideer.

– Hva er spennende med akkurat Key Butler x Lotel?

– Jeg synes jo det er en god idé og liker filosofien. Og Oscar og teamet har jeg et veldig godt inntrykk av. De har god gjennomføringsevne og drive.

Etter den første kontakten gikk det slag i slag.

– Ting skjer raskt i denne type selskap, og det er viktig å være på hugget og komme seg ut så kjapt som mulig.

Mens Oscar Hellenes mener Key Butler x Lotel har mye å lære av erfaringer som Witzøe og teamet har, tror Witzøe selv det er mye å lære andre veien, om både de små tingene i starten, og hva man skal tenke på i driften.

– Det er mindre forhold enn i et vellykket selskap på børs, men mange av de samme diskusjonene.

– Går du selv med en gründer-idé i magen og har lyst til å starte noe innen tech?

– Hvis jeg hadde en veldig bra idé, så kunne jeg kanskje det. Men når jeg ikke tenker på noe spesielt, så vil jeg heller bidra til dem som sitter med de gode ideene.

Vokser raskt

– Hvordan går businessen for tiden, da, Oscar Hellenes?

– Det går veldig bra, og vi vokser veldig raskt. Vi har femdoblet omsetningen fra 2015 til 2016, og øker videre med et tosifret prosentbeløp hver måned, sier Hellenes.

Siden oppstarten har Lotel leid ut Airbnb-boliger for nesten ti millioner kroner. Og etter fusjonen med Key Butler er selskapet til stede i Oslo, Bergen, Trondheim, København, Stockholm og Amsterdam, men med et hovedfokus på Norden.

Nå skal de også inn i hyttemarkedet, først i Norge og Danmark.

– Mange har hytter på fjellet og sjøen som de ønsker å leie ut. Nå øker vi den fysiske tilstedeværelsen også der. I Danmark er hyttemarkedet veldig stort om sommeren, så vi vil få tjenesten opp å gå nå før sommeren. Så skal vi være på plass i det norske hyttemarkedet før vinteren – noe vi gleder oss veldig til.

Han mener hytter har et stort potensiale, og viser til at det er hundretusener av fritidsboliger bare i Norge.

– De fleste nordmenn har høye kostnader med fritidsboliger. Og det var vel en beregning i DN som viste at det var billigere for mange å leie seg inn på den dyreste suiten på fjellhotellene, enn å ha hytte selv. Dessuten er det jo godt for økonomien som helhet at folk bruker hyttene mer. Det støtter lokalmiljøene og den lokale økonomien, sier Hellenes.

Stabilt med Airbnb

Noen steder leier Key Butler x Lotel inn kapasitet, andre steder ansetter de folk. I København er det for eksempel kun fast ansatte, mens det i Norge er en miks. Selskapet tar en «cut» på 20 til 35 prosent av leieinntektene for tjenestene til huseierne, som innebærer både organisering rundt selve utleien, klargjøring og renhold.

– Ingenting varer jo evig, viser det seg jo innen tech. Hva skjer med dere dersom Airbnb får vanskeligheter?

– Deling av ledig kapasitet har foregått i flere tusen år. Og hadde Airbnb fantes for 2000 år siden, så hadde nok Jesus blitt født i en Airbnb.

Mens Uber utnytter arbeidskraft, som ikke nødvendigvis er en ledig ressurs, handler Airbnb om å utnytte mer stabil ledig kapasitet, ifølge Hellenes.

– Dette fungerer bra i en nordisk modell. Det er veldig liten risiko for at det skjer noe med Airbnb i Skandinavia. Det er få som ser på det som et problem at folk leier ut boliger som uansett står tomme. Dette er jo gjort på Finn.no i en årrekke, og før sto det skilt om «ledig rom» langs veien eller hang lapper på turistkontoret. Skattemessig er det også positivt, fordi det minimerer risikoen for svart økonomi når alt blir digitalisert.

Kunne gått i pluss

– Når skal dere gå i pluss?

– Vi er nå på et nivå der vi har muligheten til å være bærekraftig, ved å tweake på litt ting. Samtidig har vi et veldig lavt prispunkt nå, som bare er bærekraftig dersom vi har et stort volum.

Fremover blir det mye utviklingsarbeid og forbedring av selve teknologien på plattformen. For tiden er det 13 ansatte på fulltid i administrasjonen.

– Vi kunne skalert ned og tilpasset utgiftsnivået, så kunne dette duret og gått. Vi er jo over den verste oppstartsfasen, der man jobber døgnet rundt uten inntekter. Vi har vært opptatt av å komme raskt over kneika, og ikke utvikle produktet med røde tall i et par år, før man tester om kundene har lyst på det.

– Hvordan skaffer dere kunder?

– Frem til helt nylig har vi gjort det nesten uten kostnader til markedsføring, kun organisk.  Det har vært presse, poster på Facebook, og anbefalinger gjennom «word of mouth». Med de nye investeringene skal vi bruke penger på å gi «budskapene» et lite dytt, fokusere på hvilken verdi vi gir kundene, samt bidra med tips og triks til bedre utleie.

Ekstratjenestene

Hellenes har imidlertid ingen planer om å svi av store penger på plakater på byens busskur eller helsider i papiraviser. Det vil bli Facebook og Google Adwords som de største kanalene

– Vi er ikke på en nivå der vi kan bruke veldig mye penger på markedsføring. Men vi vil skape interessant innhold. Vi jobber med en stor Airbnb-bibel som kommer ut nå, med tips og triks og nyttig informasjon.

Det kan for eksempel også være råd om når man kan ta seg ekstra betalt på Airbnb, som under festivaler, konferanser eller idrettsarrangementer som folk ikke nødvendigvis vet om.

– Det er mange eventer, og hotellene i Oslo er ofte fulle når det er slike store arrangementer. I Bergen er det fullt mye av sommeren. Og når det nå i tillegg er sykkel-VM om ikke lenge, blir det veldig mange som besøker byen på to uker.


20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper. Det ble utsolgt raskt, så vi har flyttet arrangementet til Edderkoppen Scene for å få bedre plass. Så bare å forte seg og kjøpe før det blir utsolgt igjen:

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere, blant annet nevnte Patrik Berglund i Xeneta, kommer gründeren av Indiegogo, Kronprinsen, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt

Hør også vår seneste podcast med Simon Souyris Strumse i Filmgrail.

Slik gikk han fra at han ikke visste hva en gründer var, til å selge leilighet og båt og satse alt, til nå å drive en lovende startup. Om selskapets nye satsing. Om hvorfor han helst skulle sett at folk er litt mindre opptatt av søkeord som mord, sex og blod, samt hvorfor færre bør investere i eiendom. Han forteller også om hvordan Filmgrail nå skal rulles videre ut i markedet, og hvorfor kino har en framtid. Dessuten om hans forhold til badstu, og hvorfor han gjerne tar med både bursdagsgjester og sin neste investor inn i varmen. Og mye annet.

 

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *