Urban Infratructure Partner, Møller Mobility Group og Selvaag Invest på fotoshoot da storinvesteringen var i land i 2018. Nå er Møller ute.

Bysykkel-plattform i motvind: Nedbemanning, lederskifter og nå har storinvestor solgt seg ut

Urban Sharing har hatt et meget krevende år og blitt tvunget til omfattende kutt i kostnadene.

Publisert

Planene var store, den gangen i 2018. Møller Mobility Group og Selvaag Invest skjøt inn 125 millioner kroner i det som skulle bli et ledende mobilitetskonsept i Europa. Særlig var det knyttet store forventninger til teknologiplattformen.

– Det er her det skjer, sa Axel E. Bentsen, daglig leder og gründer i Urban Infrastructure Partner (UIP) til DN.

Men nå har jubelen stilnet.

Storinvestor ut

Nå i september hoppet Møller-konsernet av reisen, og solgte seg helt ut av UIP.

– Det er et faktum at vi ikke har lykkes med investeringen, og vi tar med oss erfaringene fra dette i det videre, skriver kommunikasjonsdirektør Paul Hegna i Møller Mobility Group i en e-post til Shifter.

Han viser til at det har vært en krevende situasjon for UIP med større konkurranse fra blant annet sparkesykler, som ble ytterligere forsterket av koronasituasjonen. Dette har tvunget frem omfattende grep som har påvirket ansatte, aksjonærer og partnere.

– Vi har som minoritetseier nå solgt våre aksjer til Selvaag i en trygghet om at dette vil sikre en solid plattform fremover for UIP. UIP er et viktig bidrag til bymiljøene, og vi ønsker både selskapet og Selvaag alt godt videre, skriver Hegna i e-posten.

Bråbrems

Møllers exit er siste av en rekke hendelser i det som har utviklet seg til et tungt år for UIP-systemet. Tidligere i år kunne Shifter fortelle at brukerne har rømt fra datterselskapet Oslo Bysykkel AS. Nå viser det seg at det har vært svært tøft også for et av de andre datterselskapene, Urban Sharing.

Ved innledningen til året så det ikke så verst ut. Selskapet forberedte seg på å gå inn i Milano og Verona, etter at de hadde landet en avtale med de italienske storbyene på tampen av 2019. De hadde også startet arbeidet med en investeringsrunde.

Planen skal ha vært å gjøre Urban Sharing til et selvstendig selskap, løsrevet fra resten av UIP. Mens Urban Sharing var et vekstselskap som trengte mye risikokapital for å lykkes, var Oslo Bysykkel og de andre enhetene som driftsselskaper å regne, med lange og forholdsvis trygge avtaler med det offentlige.

Hvis Urban Sharing gikk solo, ville det trolig bli lettere å hente kapital til videre utvikling som vekstselskap. Man unngikk også potensielle interessekonflikter i de tilfellene der teknologiplattformen kunne være aktuell for bruk hos konkurrenter av UIPs bysykkelkonsepter.

Tvunget til kutt

Etter det Shifter kjenner til, skal Urban Sharing ha vært nær ved å lykkes med å hente ny kapital da koronapandemien kom for fullt. Men i stedet endte det med full stopp, og en dyp krise i selskapet.


- Dette har vært et meget krevende år, og markedsforholdene har tvunget oss til omfattende kutt i en for høy og ubalansert kostnadsbase opparbeidet gjennom 2019. Dette har dessverre også medført en betydelig nedbemanning, sier Kristian Brink, leder for strategi og forretningsutvikling i Urban Sharing.

I løpet av de siste månedene har Marius Olsen sluttet som daglig leder, etter et knapt år i jobben. Deretter forsvant mobilitetsprofilen Johan Høgåsen-Hallesby samme vei, med henvisning til at han skulle ta seg et sabatshalvår. En gjennomgang Shifter har gjort ved hjelp av LinkedIn viser at de ikke er de eneste nøkkelpersonene som har sluttet. Et tosifret antall ansatte har gått ut av selskapet.

Gikk til Neat

Kristian Brink i Urban Sharing.

Shifter har vært i kontakt med noen av de som har sluttet i selskapet. Flere av dem er allerede godt i gang i nye jobber. Hardware-sjef Markus Høy-Petersen er en av disse. Da koronakrisen kom, måtte han gå ned til 50 prosent stilling i Urban Sharing.

Da ryktene om permitteringer begynte å gå, lot jobbtilbudene ikke vente på seg – spesielt fra selskaper som hadde fått et oppsving som følge av pandemien. Høy-Petersen er nå over i Neat, det norske videoteknologi-selskapet som samarbeider med et av verdens desidert heteste selskaper, Zoom. Han kaller det «et tilbud han ikke kunne si nei til». Neat var et hardware-selskap som jobbet med software – ikke omvendt, slik det var i software-selskapet Urban Sharing.

- Jeg er jo en hardware-dinosaur i denne sammenhengen, og det passet meg bedre, sier han til Shifter.


Skulle få eierskap

Gründerne Axel Bentsen, Trond Gunnar Christensen og Kristoffer Bøe Henriksen og investorene Selvaag Invest og Møller Mobility Group eide i våres morselskapet UIP Holding, som igjen hadde 100 prosent av aksjene i Urban Sharing.

Ifølge Høy-Petersen var tanken at de ansatte, ikke minst nøkkelpersoner i ledelsen, skulle få eierskap i det nye og uavhengige Urban Sharing.

Til tross for at det har sett krevende ut de siste månedene, har Høy-Petersen fortsatt troen på produktet. Ikke minst har han «veldig troen» på menneskene som er igjen i selskapene.

- Noen av de ansatte er sinnssykt bra. De kan systemene inn og ut. Det er avgjørende når du skal skalere et produkt som dette. I bysykkelverden er det mye forskjellig hardware, og ofte må man inn med skreddersøm for å få det til å fungere.

Viktige Milano

Skreddersømmen gjør det vanskeligere med hockeystick-vekst. Man kan ikke bare selge, og så forvente at ting går av seg selv. Høy-Petersen tror en mer forsiktig skalering er veien å gå.

Urban Sharing fylte opp med ansatte i nye lokaler høsten 2019. I front COO Liisa Andersson, CEO Marius Olsen og CTO Johan Høgåsen-Hallesby.

- Vi var veldig nær ved å få dette til å gå veldig bra, veldig fort. Men kanskje er det sunt å skynde seg litt langsomt. Med de menneskene som fortsatt er der, vil det være mulig å bygge en skikkelig solid grunnmur. Så tenke på skalering etter det, når de har fått «proof».

Han håper og tror at Milano-prosjektet kan bli et slikt "showcase".

- Det gjelder å bruke tid på å få Milano til å funke veldig bra. Luke ut alle feil, og gå videre derfra. Ikke bli for sultne og bite over for mye for fort, mener Høy-Petersen.

Konkurransedyktig

Høy-Petersen mener plattformen har flere konkurransefortrinn. En modul-tilnærming gjør at kundene kan kjøpe det de trenger eller har råd til, enten det er hele eller deler av plattformen. Selve appen for utleievirksomhet er én modul. Loggføring og påminnelser om nødvendig vedlikehold er en annen modul. Med mer.

Et annet stort «selling point» er at plattformen er GDPR-tilpasset, med personvernet på stell.

- Vi var bygget i en verden der dette er standard. De amerikanske selskapene har en jobb å gjøre der, så vi lå foran i løypa.

Vær ålreit, tenk lønnsomhet

Høy-Petersen tror fortsatt det vil være en styrke å spille på lag med det offentlige i kampen om mobilitetsmarkedet – være ålreite, ikke pumpe ut kjøretøy på gata som byene eller vanlige folk ikke vil ha der.

- Det er mange i bransjen som er opptatt av ekstremt rask vekst. Det er lite bærekraftig på mange måter. Den dagen VC-pengene tørker ut, må du dessuten ha tenkt lønnsomhet og effektiv drift, sier Høy-Petersen.

"Solid fundament"

Urban Sharings Kristian Brink på sin side ønsker ikke å kommentere enkeltprosjekter eller konkrete fremtidsutsikter for selskapet.

– Vi har en sterk eier i ryggen som nå har gitt oss en finansiell forutsigbarhet og et solid fundament vi bygger videre på fremover. Urban Sharing består nå av et sammensveiset lag med kompetente ansatte som er mer motiverte enn noen gang, skriver han i en e-post til Shifter.

Ingen av de tidligere Urban Sharing-sjefene Marius Olsen eller Johan Høgåsen-Hallesby har ønsket å si noe om situasjonen som har rådet i selskapet de siste månedene. UIP-gründer Axel Bentsen har vist til UIP- og Urban Sharing-styreleder Magnus Bjørheim Lindseth, som igjen har vist til at det er Kristian Brink som er rette adressat for spørsmål om Urban Sharing.