Jon Trygve Hegnar, daglig leder i Smakeappen. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Vivino har en halv million norske brukere: Nå tar Jon Trygve Hegnar (25) opp kampen mot vinkjempen

Publisert Sist oppdatert

Jon Trygve Hegnar (25) utvikler en vinapp, skreddersydd det norske markedet. Vivino-gründer Theis Søndergaard spår tøff konkurranse. 

– Husker du den siste vinen du drakk?

Jon Trygve Hegnar venter først tålmodig.

– Hva het den, liksom, spør han nå.

Men stillheten vedvarer.

– Nemlig.

Halvannet år tilbake kunne heller ikke 25-åringen skille mellom Burgund og Bordeaux. Han hadde riktignok vært på Vinmonopolet et par hundre ganger, men da på blind jakt etter en hvitvin som i beste fall kunne smake helt greit.

Så ble han forelsket - i en verden han ikke visste eksisterte. Og «gate way'en» dit, hans ukentlige pitstop, lå bare 300 meter nedi gata. Han ler av det i dag.

– Jeg så to vin-dokumentarer på rappen, og ti minutter etterpå hadde jeg meldt meg opp til å bli sommelier ved Norsk vinfagskole, forteller Hegnar - før han understreker det han snart skal gjøre mange ganger:

– Det er helt feil at det vi nordmenn driver med hver uke, er noe vi kan så lite om. Vi bryr oss jo, men mange tenker nok at vin er vanskelig. Sannheten er at det er et endeløst tema, og derfor skal vi hjelpe folk med det grunnleggende.

«Alle bygger app»

Parallelt med fjorårets innspurt ved Norges Handelshøyskole, ble han vinkelner og fullførte et ti uker langt internship i Vivino. Samme år tråkket han i pappas fotspor og tok plass i Hegnar Media, konsernet bak Finansavisen og Kapital.

Raskt sto milliardærarvingen bak årets «brutale digitalisering» av sistnevnte. Nå er han Smestad-kontorets app-gründer.

– Jeg syns ikke det er så kult å si at vi bygger en app, da. Alle bygger app. Men det vi skal gjøre, fungerer bare aller best i en app, sier han - og viser til Smakeappen, lanseringsklar på nyåret.

– Den kommer til å endre livet ditt. Hvor mange ganger har du ikke drukket en god vin, men glemt hva den heter, prøver han seg - igjen.

Oppdage vin

Vin-appen kan enkelt sammenlignes med den danske suksessen Vivino. Du slår opp en vin og ser publikums score, men her stopper også likhetene, ifølge Hegnar.

– Vi skal gjøre det enda lettere å oppdage ny vin. Du får vintips- og anbefalinger i ulike kategorier, og du kan lage dine egne lister, sier han - og kaller egen løsning «en slags Spotify for vindrikkere».

I motsetning til Vivino, kan brukere av Smakeappen også scanne «flaskens unike skrekkode» - ikke etiketten. Norge trenger nemlig sin egen vin-app, ifølge Hegnar.

– Vin er annerledes over hele verden, og hvert land trenger sine anbefalinger. Norge importerer bare en liten del av det som finnes på markedet, og da trenger vi en enda bedre forståelse av det som gjelder her hjemme, sier han.

Vivino-gründer Theis Søndergaard. Foto: Vivino

Vivinos suksessoppskrift

Den danske Vivino-gründeren Theis Søndergaard ønsker Smakeappen velkommen på markedet, men innrømmer at han har sett flere komme og gå.

– Vi har sett lokale konkurrenter dukke opp, og det er alltid interessant å se om det er landsspesifikke behov som vi ikke dekker godt nok, sier han til Shifter.

Ifølge gründeren tilsier Vivinos erfaring at nøkkelen til suksess, ligger i en stort antall vurderinger, samt brukere.

– Nøkkelen til en god brukeropplevelse er alle vurderingene gitt på flere millioner viner i et «massivt samfunn». Det er vanligvis der nykommerne sliter, sier Søndergaard.

Vin- og mateksperter

Smakeappen finansieres av Hegnar Media og Vectura, en leverandør av logistikkløsninger for drikkevarebransjen. Tjenesten skal imidlertid være uavhengig av mediekonsernet.

– Vi holder nå på å bygge et kjempestort bibliotek, der både interne og eksterne eksperter bidrar. Vi samarbeider også med den norske vinkelner-foreningen som kan verifisere en vinkelner, dersom han eller hun legger inn en vurdering i appen, sier Hegnar.

Han vier «sikkert altfor mye tid til prosjektet», tross allerede å være økonomisk sikret livet ut.

– For meg er det bare så gøy å bygge noe fra bunnen av. Jeg tror ikke det å være gründer er noe annet enn å ha et ønske om å gi folk noe.

– Egen vinning er vel ofte en motivasjon? 

– Sikkert hos noen. Min vinning i dette er i så fall at jeg får flere venner å drikke digg vin med, sier Hegnar - som under studietiden var med å etablere Airbnb-startupen Keybutler, nå Lotel.

– Det var kjempegøy, men det kom til et punkt der vi enten måtte gi oss - eller slutte på skolen og kun kjøre på. Det klarte jeg ikke. Jeg hadde verken baller eller lyst, sier han.

– Ingen gullgruve

Ifølge 25-åringen har Smakeappen utelukkende nasjonale ambisjoner.

– Vi har ikke et veldig stort budsjett, eller en forretningsmodell som forteller oss at dette er en gullgruve. Vin er derimot noe vi bryr oss veldig mye om. Vi ønsker bare at alle vininteresserte i Norge, skal kunne få en enda større glede av å drikke vin.

Når er du interessert i vin? 

– Hvis du drikker vin hver helg, én gang hver 14. dag, eller bare én gang i året. Smakeappen skal være nyttig uansett, sier Hegnar om appen som blir tilgjengelig i januar.

Les også: Laksearving Gustav Witzøe investerer i Airbnb-hjelpere