Kristoffer Kingsrød og Christoffer Bølla Riseng har pivotert med Requestify og lager digital konsert-arena

Bøllas siste sjanse: Med sitt tredje konsept og sin fjerde medgründer genererer Requestify endelig penger

Morten Klein skyter ny million inn i gründer-reisen til Christoffer Riseng Bølla. Men nå er det «do or die».

Publisert

I fire år har gründer Christoffer Riseng Bølla levd på investorenes godvilje, uten å generere én krone i inntekter. I samme periode har han brent gjennom tre medgründere i håp om å erobre musikkbransjen med sin startup, Requestify.

I utgangspunktet var planen å lage en app hvor festdeltakere selv kunne sette sine ønskelåter i kø. Etter hvert utviklet ideen seg til å bli en slags festival-jukebox, hvor deltakere kunne stemme frem sangene de ville høre.

På grunn av pandemien har Bølla nå måttet snu seg rundt nok en gang. I sommer lanserte gründeren Rqstival, en plattform for livestreaming av konserter.

Og med en fjerde medgründer på laget, har selskapet endelig sørget for at det kommer penger inn på konto.

– Nå er det «do or die». Vi går «all in», sier Bølla.

Frelseren Morten Klein

– Da Covid kom og hele Norge ble satt i karantene, måtte vi snu oss rundt å tenke nytt. Jukeboxen og vår utelivstrategi ble satt på vent. Vi hadde lite penger på konto og ingen vet hvor lenge det vil ta før verden er tilbake til normalen, fortsetter han.

Oppstartsbedriften fikk nylig en pengeinnsprøytning på én million kroner fra investor og støttespiller nummer én, Morten Klein. I tillegg har de fått med seg 2,5 millioner kroner i en kombinasjon av tilskudd og lån fra Innovasjon Norge.

– Nå har vi penger nok til å holde langt ut i neste år, men vi planlegger likevel en ny runde til høsten for å vokse raskt, sier Bølla.

– Hvordan har du klart å holde motet oppe?

– Jeg har hele tiden sagt til meg selv: «i år er året. Går det ikke nå, så får jeg gjøre noe nytt». Men det har jeg sagt hvert eneste år. Så fortsetter man bare.

Uten Klein ved sin side, hadde det imidlertid sett mørkt ut, vedgår Bølla.

– Vi hadde nok ikke vært der i dag hvis vi ikke hadde hatt den investoren vi har. Han har vært en mentor hele veien. Både han og resten av teamet i Klein Invest har vært som en medgründer for meg.

Han innrømmer at selskapet har vært døden nær flere ganger.

– Men når man nærmer seg bristepunktet blir man utrolig kreativ. Det har alltid løst seg med Morten etter noen forhandlingsrunder. Og det er vanskelig å si hva jeg hadde gjort om han hadde gitt seg. Hver gang det har skjedd noe som ikke skal skje, har jeg sagt til meg selv: «hvis dette var så enkelt, så ville jo alle andre ha gjort det».

Fire medgründere og én ide

– Det har vært tungt, men sånn er det alltid. Jeg startet med dette i slutten av 2016, og jeg er på min fjerde «cofounder» nå. Den første ville over i filmindustrien, den andre ble gravid, og den tredje måtte hjem igjen til USA på grunn av av en ulykke i familien.

I vinter fikk han med seg Kristoffer H. Kingsrød, som han kjente godt fra før, på laget.

– Han er tidligere gründer selv. Så jeg spurte; vil du være med å satse, gi dette et «go». Vi har penger, og vi har et produkt.

Tilbake til start ganger to

Klein kom inn i selskapet som investor allerede i 2018, da planen var å lage en app for fest.

– Det første han gjorde var å sende meg til Bangkok for å lære om blockchain og krypto. Så hadde vi et utviklingsteam i England som kodet produktet, og en krypto- og software-ekspert i Bangkok, forteller Bølla.

Da gründeren fikk produktet tilbake fra utvikleren i desember 2018, og eksperten i Bangkok skulle ta over, sto de ved et veiskille. Google hadde lansert et nytt rammeverk for å bygge apper, Flutter, og ville de bli verdensledende burde de ifølge utviklerne satse på det.

Bølla valgte da å bytte til Flutter, og starte på nytt igjen.

I starten av 2020 begynte selskapet å gjøre seg klar til kommersialisering, etter å ha kjørt en vellykket test på Stavern-festivalen.

Så traff coronapandemien landet.

– Da døde alt ut. Så da måtte vi sette oss ned og tenke, og bygge noe nytt.

De første kronene

På idéblokka hadde Bølla allerede tanken om livestreaming av konserter. Nå var det bare å sette i gang.

– Formatet har eksistert i lang tid. Men Covid gjorde at det eksploderte. Problemet var at slike live-arrangementer på Facebook ikke nødvendigvis ga inntekter til artisten. Vi ønsket å ha med alle aspekter hvor det ikke har vært optimalt ennå. Vi ville ha billettsalg, slik at artistene faktisk kunne tjene på det. Kultur-arrangementer bør ikke være gratis, sier han.

I sommer var appen klar til bruk, og verdenslanseringen skjedde under en konsert fra Tjuven Musikkfest på Hamar. Bandet Paper Crown strømmet første konsert i appen.

For Bølla betød det at selskapet for første gang fikk penger inn på konto på andre måter enn ved godvilje fra investorer.

– Nå skal vi prøve å eie dette «spacet». Nå som vi har begynt å tjene penger, håper vi det blir bedre. Vi vil være en kombinasjon av Youtube og Twitch, som er optimalisert for live-musikk og kultur-eventer.

Skal hente mer penger

– Senket skuldrene seg litt da pengene nå endelig kom inn, etter tre-fire år uten inntekter?

En dag vil vi se tilbake på 2020, og tenke at det var året hvor alt datt sammen, hvor tiden sto stille - eller det året hvor man fikk et fortrinn.

Christoffer Riseng Bølla, gründer i Requestify

– Jo, det er kjempestas å endelig få penger. Men det ble ingen feiring. Det ble nesten mer press, for det er nå jobber virkelig begynner - nå må vi bare øke og øke. En dag vil vi se tilbake på 2020, og tenke at det var året hvor alt datt sammen, hvor tiden sto stille - eller det året hvor man fikk et fortrinn.

– Produkt vårt er live, og vi håper at dette blir året vi slår igjennom.

– Et det betalingsvilje blant folket på streaming av konserter?

– Vi tror det. Livestreaming er kjempehot. Mulighetene med tanke på «reach» er enorme. Det var nylig et K-pop-band som solgte over 750.000 billetter og tjente 20 millioner dollar på én dag. Og det har litt den «Patreon»-effekten (folkefinansieringsplattform for kunstnere og artister, journ. anm.).

Gründerne har flere konserter på kalenderen. Men denne uken har Bølla booket sin søster Mari - som vant årets «Idol»-program på TV2.

– Vi er også i dialog med et britisk «label» som ønsker å gjennomføre første Rqstival i UK med fem artister, i tillegg komedie-lokaler som ønsker å kjøre standup-shows fra høsten, forteller Bølla.

Gir ikke opp jukeboxen

Bølla understreker at han har vært heldig som har hatt gode rådgivere, og nevner særlig Dave Ranyard, tidligere «executive producer» i Singstar, Sony, og Cliff Fluet, som er blant Europas fremste advokater innen musikkteknologi.

– Jeg har lært masse i løpet av min gründerkarriere, med forskjellige utviklere og «cofoundere». Men nå er drømmelaget endelig på plass! Som Nelson Mandela sa: «I never lose, I either win or learn.»

Når det er sagt; lærdommen han har høstet betyr ikke at gamle ideer er død og begravet. Heller ikke originalideen om en digital jukebox for utelivsbransjen.

– Det er ikke over. Covid har gjort at utelivsbransjen har blitt mer digitalisert. Vi er blitt vant til å sitte stille ved bordet ute og scanne QR-koder. Og med den nye jukeboxen kan man scanne en kode, så er man inne og kan stemme på musikk. Så da åpner det seg opp et stort B2B-marked, sier han og legger til:

– Det er nesten rart å si det, men Covid har for oss gitt et laserfokus på et marked, og åpnet opp et helt nytt i tillegg.