355 sider som får tech-industrien til å klikke

Når venturekapitalisten Mary Meeker slipper sin årlige ”Internet Trends Report”, kaster den amerikanske tech-industrien seg over funnene.

Nettavisen Techcrunch beskriver Meekers rapport som tech-industriens svar på en ”state of the union”-tale.

Årets rapport på 355 slides samler informasjon om hvilke teknologier og ideer som venturekapitalistene satser penger på, hvordan folk tilpasser seg internet og hvilken type grensesnitt som fungerer og selvfølgelig hva som er neste store ting.

Her er noen interessante punkter fra årets rapport:

  • I stort sett alle amerikanere som trenger en smarttelefon har nå kjøpt en, dermed har salgsveksten sunket kraftig de siste årene.
  • Dagens utvikling i internettkonsumsjonen er ikke så mye ”mobilen tar over” som ”mobilen kommer i tillegg”. En gjennomsnittamerikaner bruker i dag 5,6 timer per på internett. Pc-bruken har ikke gått ned noe særlig, men mobilbruken har skutt i været til over tre timer per dag.
  • Google og Facebook kontrollerer 85 prosent av veksten i onlineannonser. Så gjett hvem som tjener på at internettannonsering i løpet av året kommer til å dra inn mer penger enn tv-reklame.
  • I land med høye datakostnader blokkerer folk gjerne annonser. Indonesia er i en særklasse. Der bruker nesten 60 prosent av alle mobilbrukere en eller annen form for ad-block.
  • 20 prosent av alle søk på mobilen er nå stemmestyrt.
  • Esport har en enorm vekst og blant millenials er det 40 prosent som foretrekker esport foran tradisjonell idrett.
  • Uansett om det er en app for dating, helse, læring, mat eller strømsparing, så blir det lagt inn spillfunksjonalitet for å få brukerne mer engasjert.
  • 60 prosent av de mest verdifulle tech-selskapene i USA ble grunnlagt av første eller andre generasjonens amerikanere og 50 prosent av de største private startupene ble grunnlagt av første generasjonens immigranter.

Du kan bla deg gjennom hele rapporten her eller Techcrunchs utvalg av det mest interessante funnene her


Hør Salvador Baille og Lucas Weldeghebriel diskutere Mary Meekers rapport, og spesielt én slide som viser Amazons dominans som truer merkevarer. 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg