Gründer Øyvind Sotberg. Foto: Privat

7000 bønder kastet seg over nytt bruktmarked for landbruksutstyr

Publisert

– På høy tid med en digital tjeneste i dette markedet, sier gründer Øyvind Sotberg. 

Landbruksauksjon.no er en ny digital markedsplass for kjøp og salg av brukte landbruksartikler samt husdyr og maskiner. Bak tjenesten står tre gründere, blant andre bonden Øystein Sotberg fra Steinkjer.

I samarbeid med aktører innen regnskap, juss og digital markedsføring, har de brukt 18 måneder på å utvikle løsningen.

– Vi kunne ha brukt 18 måneder til for å få den helt perfekt, men vi følte nå at det var riktig å lansere, sier Sotberg til Shifter.

Verdifullt utstyr blir ikke brukt

Han forteller videre at prosjektets utgangspunkt var norske gårder fulle av verdifullt utstyr som ikke er i bruk.

– Fra landbruksbransjens ståsted, er vår tanke at det helt klart er stor interesse for kjøp og salg, men også leie av utstyr. Det er også høy grad av tillit innenfor eget segment. Dette legger til rette for en smidigere prosess, sier Sotberg.

Han forteller at verdien på utstyret vil variere - fra et vindu til overs, et byggeprosjekt med verdi på 3.000 kroner opp til nylig anskaffede traktorer og melkeroboter med verdi på to millioner kroner.

Allerede før lansering hadde over 7000 vist interesse.

– Vi hadde en god magefølelse vedrørende behovet i markedet, men 7000 interessenter på så kort tid var overraskende mange, sier Sotberg.

Auksjonsprinsipp

På sikt skal tjenesten tilby en automatisk prosess fra frakt, finansiering og forsikring til at kjøper og selger finner hverandre. Landbruksauksjon.no tilbyr allerede egen betalingsløsning via egen oppgjørskonto.

Plattformen følger videre et auksjonsprinsipp som ifølge Sotberg skal føre til raskere omsetning. Målet er årlig inntekt på en halv milliard kroner innen tre til fem år.

– Vi har først og fremst et mål om nasjonal bruk av tjenesten, men det vil være naturlig og utrede muligheter for internasjonalt samarbeid med andre aktører etter hvert som tjenestens brukervolum øker, sier Sotberg.

Må prioritere tid

Han hevder det var på høy tid med en digital tjeneste for håndtering av salgsprosessen i bondens marked.

– Det finnes jo markedsplasser fra før, men vi ønsker å digitalisere hele prosessen fra A til Å. Ved å gjøre det, vil det omsettes varer hurtigere, og vi skaper et marked som ellers ikke ville ha eksistert, sier Sotberg.

– Med dagens høye krav til produktivitet, handler det om å tilby tjenester som frigjør tid for brukere av tjenesten. Gårdbrukere er en yrkesgruppe som i høy grad må prioritere hvordan de skal bruke tiden sin. 

Prosjektet finansieres i dag med egenkapital fra aksjonærene samt lånefinansiering fra en bedriftsbank. I tidlig fase fikk plattformen også innvilget et tilskudd fra regionalt næringsfond.

Plattformen skal etter hvert tilby utleie av utstyr, tilbydere av landbruksrelaterte entreprenørtjenester og utleie av arbeidskraft - alt basert på brukernes preferanser og tidligere søk.