CEO i Motimate om salget til Kahoot: «Betyr at vi virkelig kan få fotfeste internasjonalt»

Med Kahoot som eier vil mulighetene for å kapre kunder i nye markeder nå nye høyder, mener daglig leder Rolf Risnes i Motimate, etter at selskapet ble solgt for 200 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har klart å plante flagget ganske godt i Norge, men gjennom en prosess fant vi sammen med Kahoot. Vi kan ikke tenkte oss en bedre plattform å være på for å komme ut i verden, sier CEO i Motimate, Rolf Risnes, om at Kahoot kjøper opp selskapet.

Det var en i en kvartalsoppdatering at Kahoot fortalte om oppkjøpet, samtidig som de meldte om 195 prosent vekst i første kvartal. Avtalen har en verdi på mellom 25 og 27 millioner dollar, tilsvarende i overkant av 200 millioner kroner. Kahoot har kjøpt 100 prosent av aksjene i selskapet på kontant og gjeldsfri basis. Betalingen skjer i en kombinasjon av kontanter og Kahoot-aksjer.

Lars Petter Kjos (produktdirektør) og Rolf Risnes (daglig leder) i Motimate. . Foto: Motimate

Storkunder og storinvestorer

Motimate tilbyr en digital løsning til bedrifter for internopplæring og kommunikasjon, og hjelper selskaper med å trene opp de ansatte inne ulike områder, via en app eller på web.

Shifter har tidligere omtalt at selskapet har blant annet DNB, Skatteetaten, Varner-gruppen, TV 2 og Jernia på kundelisten.

Selskapet har også hatt kjente investorer som Rema 1000, Aller Media, Investinor og Stayer Invest i ryggen. I fjor sommer lukket selskapet en emisjon på 30 millioner kroner, hvor kun eksisterende investorer deltok. Gründerne kjøpte seg også kraftig opp.

Sterk vekst under Corona-krisen

Sommeren 2019 hadde selskapet en kundebase på 70 selskaper og 50.000 brukere. I løpet av noen få måneder i fjor tredoblet kundemassen seg, og rapporterte den gang at 160 ulike selskaper med mer enn 150.000 brukere i 39 land brukte løsningen.

Det gjennomføres mellom 4.000 og 6.000 kurs i Motimate hver eneste dag, fortalte produktdirektør Lars-Petter Windelstad Kjos i en artikkel i Shifter i fjor høst.

—Vi ser at løsningen vår kan implementeres raskt, og vi har nå mange eksempler på kunder som har klart å nå ut med ny kompetanse og kunnskap på svært kort tid. Det er i stor grad takket være hvor enkelt det er å lage og publisere kurs. Når vi videre ser at 90 prosent av bruken er via mobil-appen så understreker det viktigheten av at en digital læringsløsning må være enkel, tilgjengelig og intuitiv å bruke, sa Windelstad Kjos.

Jaktet på partner

Rolf Risnes forteller at selskapet lenge har vært på utkikk etter er partner til å satse internasjonalt. Samtalene med Kahoot har foregått over flere måneder, forteller han.

– Dette betyr at vi nå virkelig kan få fotfeste internasjonalt. Vi har en gjeng med gode kunder og er i flere land allerede, men det er noe annet å lande deals i nye markeder, når vi er sammen med Kahoot, sier Risnes.

Synergier med Actimo

For Kahoots del passet Motimate godt med et av de tidligere oppkjøpene selskapet har gjort, danske Actimo. I børsmeldingen skriver Kahoot at de ser betydelige synergier.

Gjennom Actimo kan de ansatte kommunisere med hverandre både faglig og sosialt. De kan ta opplæring og få viktig informasjon fra lederne. Målet er at det skal skje på en engasjerende måte. Motimate tilbyr også kommunikasjon, men satser også på opplæring gjennom såkalte Motis-moduler, som kommer i form av videoer, quizzer, podcasts, spill, illustrasjoner, tekst og animasjoner.

Kahoot har også kjøpt seg en solid kundebase i bedriftsmarkedet gjennom de to oppkjøpene. Til sammen har Actimo og Motimate mer enn 250.000 bedriftskunder globalt. Begge går inn i bedriftssatsingen «Kahoot 360».