Alexander Osterwalder. Foto: Kine Ellingsen.
Alexander Osterwalder. Foto: Kine Ellingsen.

Alexander Osterwalder: --Det eneste som gir beskyttelse akkurat nå, er en bedre forretningsmodell

Publisert   Sist oppdatert

Ukens gjest i Shifters podcast er ingen ringere enn Alexander Osterwalder. Mannen bak «Business model canvas», og som er en av verdens fremste tenkere innen innovasjon og forretningsutvikling.

--Hvis du kun konkurrerer på produkter, tjenester og pris, er det mye enklere å bli disruptet. Jeg tror all konkurranse flytter seg vekk fra produkt- og teknologi-konkurranse, fordi det er for vanskelig. Det beveger seg mot noe som gir beskyttelse, sier Osterwalder i podcasten.

Shifter møtte ham under konferansen "Nordic Business Forum" i Oslo i januar,

Osterwalder mener det eneste som gir beskyttelse akkurat nå, er en bedre forretningsmodell.

--Eller hvis vi tenker enda større, som Amazon, en bedre organisasjonsstruktur som lar deg kontinuerlig produsere nye forretningsmodeller. Det er hva jeg kaller de «uovervinnelige selskapene», sier Osterwalder i Shifters podcast.

I denne episoden snakker han om:

*Hvorfor store selskaper sliter med å innovere

*Forskjellen på "execution" og "exploration"

*Hvorfor et godt produkt alene ikke er nok for å overleve

*De syv viktigste spørsmålene du bør stille til din forretningsmodell

*Viktigheten av å feile og å tenke langsiktig

I studio:

Alexander Osterwalder, CEO Strategyzer

Lucas Weledeghebriel, journalist i Shifter.