Tre av de sentrale i Konsus, fra venstre: Fredrik Thomassen (CEO), Ben Myhre, Håkon Heir (COO).

Konsus henter fra Amazon: Ben Myhre er ny kreativ direktør

Publisert Sist oppdatert

Han har jobbet med designet til Justin Timberlake, Elton John, Ariana Grande og flere Grammy-vinnende artister. Nå flytter Ben Myhre fra Seattle til Oslo for å løfte norske Konsus.

Ben Myhre var Creative Director hos Amazon Music i Seattle, før han ble kontaktet av rekrutteringsselskapet First Engineers og fikk vite at den norske startupen Konsus trengte en Global Creative Director.

-- Jeg var ikke kjent med så mange startups i Norden, men First Engineers ga meg mye informasjon om Konsus, deres rolle og Norge generelt. Alt passet med min tidligere erfaring og lidenskap for å bygge et globalt designteam, i tillegg til at Norge er et flott sted å bo og skape en familie.

Den norske startupen Konsus har blitt kjent for å levere designtjenester på 12 timer: For eksempel illustrasjonsdesign, bannerdesign, webdesign eller presentasjoner som trenger et kreativt visuelt uttrykk. Konsus har prosjektledere og designerne i hele verden, tilgjengelig døgnet rundt. Ved hjelp av store mengder data og ny teknologi setter de sammen det optimale globale prosjektteamet på mindre enn én time etter at kunden har sendt sin forespørsel.

12 timers leveranse er imidlertid ikke nok for Konsus, som også tar opp konkurransen med de tradisjonelle designbyråene innen mer komplekse oppdrag, som visuelle profiler, merkevarebygging og større kampanjer. Konsus sine tjenester er i dag i bruk hos mer enn 1000 selskaper — og rundt 50 store kunder står for omkring halvparten av oppdragene. Blant dem finner man Chanel, PWC, LinkedIn, Salesforce, Accenture, HP, Twitch, Singapore Government og Airbus.

-- Amazon er en enorm samling startups

Hos Konsus skal Myhre håndtere og utvikle Konsus sine designtjenester. Han får ansvaret for å lede og vokse Konsus sitt globale designerteam, og samtidig sikre kvalitet i utførelsen. Et av de viktigste ansvarsområdene vil være å bygge et globalt team av erfarne Art Directors og seniordesignere for å ta opp kampen i premiumsegmentet. Teamet, som i dag er spredt over 40 land og 17 tidssoner, har store ambisjoner om vekst. Å jobbe tett med strategiske kunder, herunder flere Fortune 500-selskaper og verdenskjente merkevarer, blir også en del av Myhre sin stilling.

-- De fleste designsbyråer har et veldig lokalt fokus, så det er spennende å være en del av et globalt selskap som kan jobbe med hvem som helst for å hjelpe dem med å bygge merkevare og heve design til et nytt nivå. Konsus fokuserer sterkt på kundefeedback og data for å utvikle sine tech-løsninger og tjenester. Samtidig er bortimot alt av rekruttering, vurderinger og tilbakemeldinger, incentiver og forfremmelser datadrevet og automatisk, sier Myhre, som gleder seg til å bygge fremtidens arbeidsplass for designere verden over.

Myhre mener Konsus har bygget «noe virkelig revolusjonært og unikt», og forteller at ambisjonene deres helt fra begynnelsen av har imponert ham. Han trekker blant annet frem at Konsus er fokusert på behovene innen businessdesign, og løser disse ved hjelp av et globalt team og sterkt fokus på teknologi. Han mener denne typen energi, samt å være «besatt» av kunden og en data-drevet innstilling er avgjørende for å lykkes, og sammenligner Konsus med hans tidligere arbeidsplass.

-- Amazon er i praksis en enorm samling av startups som har eksperimentert med idéer sentrert rundt forbrukernes behov, før de har prøvd igjen og igjen — eller som vi kaller det: «failing forward» — og nå har mange av disse teamene vokst seg til sterke markedsledere. Den kulturen er veldig spennende, og når jeg snakker med resten av Konsus-teamet har alle den samme lidenskapen — og tror virkelig på det de bygger.

Fra LEGO til Justin Timberlake

I Myhre sin tidligere stilling som Creative Director for Amazon Music ledet han også et globalt team. Streamingtjenesten Amazon Music er verdens tredje største etter Spotify og Apple Music, og benytter seg i tillegg av stemmegjennkjenningsteknologi. Teamet sitt fokus lå på å bygge merkevareopplevelser for kundene, markedskampanjer og designsystemer som skulle heve musikkopplevelsen.

-- Jeg jobbet med redigerere, artister og managere fra plateselskaper, i tillegg til markedsførere, produktmanagere og til og med ingeniørteam. Jeg ledet designet på flere av de «elektriske» globale musikkopplevelsene fra Justin Timberlake, Elton John, Ariana Grande og flere Grammy-vinnende artister, forteller Myhre.

I stillingen han hadde før dette, som Creative Director for Amazon Advertising, ledet han et team som skulle lage engasjerende markedsføring på vegne av flere store merkevarer — blant annet LEGO, Revlon, Fitbit, Huawei, Hersey’s, Under Armour, Dyson, Remington.

-- Jeg var ansvarlig for å hjelpe til med å konseptualisere, presentere og utføre de kreative markedsføringskampanjene våre, og samtidig promotere det vi kunne — internt og eksternt. Jeg jobbet med Amazon-ledere fra hele verden for å ta avgjørelser om businesstragegi og hvordan vi skulle skalere selskapet, uten å miste de kreative utfordringene av syne.

Myhre har også erfaring som Regional Creative Director hos Clear Channel Outdoor, Senior Designer hos MGM Resorts International, Las Vegas Metro Chamber of Commerce og CB Richard Ellis.