Gründer og daglig leder Erik Dyrkoren i Blueye. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Blueye øker omsetingen og har solgt 500 droner: − Har ingen mål om å gå i pluss ennå

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 4. juli 2019

Som de fleste vekstbedrifter, ser undervannsdrone-selskapet Blueye tilbake på et underskudd i millionklassen for 2018. Men nå er dronen ute til salgs. 

Rett før jul i fjor startet selskapet salget av undervannsdronen Pioneer. Men det var for sent til å redde underskuddet på 20 millioner.

− Vi var i en utviklingsfase og hadde ingen inntekter. Vi var forberedt på stort minus forteller daglig leder i selskapet, Erik Dyrkoren

− Nå som dere har begynt salg og levering av dronen, er målet nå å gå i pluss i år?

− Det er selvfølgelig en bonus hvis det skjer, men det er ikke et mål i seg selv . Det tar tid å bygge en startup, nå er det opptrapping og skalering av salg som gjelder, sier han.

Les også: Blueye hentet 50 millioner fra investorer

Det siste året har vært et dypdykk i markedet for det kjente oppstartsselskapet. Resultatet er store endringer i både produktet og ikke minst prisen. Tanken var lenge å gjøre det så billig at privatkunder kunne kjøpe mini-ubåten, og gründerne forsøkte først å få prisen ned i rundt 20.000 kroner. De opplevde imidlertid raskt at det ikke var mulig å få den kvaliteten de ønsket dersom dronen skulle være så billig.

− Den endelige prisen ble satt da det ble kjent hva det egentlig koster å lage dronen, sier Dyrkroen.

Først skrudde prisen opp til 30.000 kroner. Senere, justerte de seg opp til 50.000 kroner. Nå selger Blueye-teamet dronen til 85.000 kroner, og det handler ikke lenger om å nå ut til «folk flest». Dyrkoren forteller at det har vært en læringskurve å bytte marked.

− Vi er fra før pionerer på et nytt marked. Nå utforsker vi hvordan man markedsfører til B2B-markedet.

Solgt over 500 droner

De har nå gjort en rekke endringer. Dronen produseres i Polen, ikke Kina som selskapet først prøvde. Volumet var ikke stort nok til at det lønte seg å gjøre det i Kina. Blueye velger ikke lenger deler som får kostnaden lengst mulig ned. For eksempel er dronen nå hovedsakelig i aluminium, noe som gjør den dyrere enn hvis den skulle vært i plast. Det gjør den blant annet mindre utsatt for lekkasjer.

Så langt har Blueye levert over 500 droner til 40 land, og mer skal det bli.

− Hva har vært det mest utfordrende det siste året?

− Å få produksjonen på plass. Det er hundrevis av deler, fra nesten like mange underleverandører. Hvis bare en av disse svikter, blir vi umiddelbart forsinket. I tillegg må vi ha en produksjonslinje som kan levere konsekvent høy kvalitet, sier Dyrkoren, og legger til at de så langt har hatt lite feil på dronene.

− Det er nesten utrolig at vi har 500 droner der ute, og nesten ingen feil, sier han.

Dyrkoren er klar over at bransjen de har valgt kan være utfordrende.

− Hardware er en evig jobb. Det står med stor skrift på veggen på kontoret: Hardware is hard!

Les mer: Blueye-gründer Christine Spiten: — Det er ganske snodig at marinbiologi ikke er en del av skoleplanen for barn og ungdom  

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.