Kenneth Lorentzen er markedsstrateg, digital markedsfører og innholdsprodusent. Foto Karina Rønning

Bookis henter den tidligere «growth hackeren» til Spond: – Vi skal prøve og feile

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 17. juli 2019

Bookis rekrutterer fra startup-miljøet. Og Instagram. 

Kenneth Lorentzen tok Spond fra null til 150.000 brukere, da som «Head of Growth» i den norske tjenesten for organisering av idrett, korps og øvrige grupper.

Han har også utviklet og vært ansvarlig redaktør for ELIXIAs papirmagasin. Som CMO i Bookis skal han jobbe med organisk vekst.

– Vi skal prøve og feile, og det skal være høyt under taket. Veksten i Spond kom heller ikke over natten. Det var mange timer med intervjuer, kampanjer, prøving og feiling, sier Lorentzen.

I Bookis var det var først og fremst teamet som overbeviste han. 

– Vanvittig engasjerte og dyktige mennesker. Jeg har fått oppleve å jobbe med så flinke medarbeidere i Spond tidligere, og det er ikke bare inspirerende, men også veldig lærerikt og gøy. Det trigger meg, sier Lorentzen og legger til:

– Dessuten har naturligvis delingsøkonomien kommet for å bli, og så firkantet bokbransjen opptrer i dag synes jeg dette er ekstremt spennende å få jobbe med.

«Plattform på brukernes premisser»

Da den digitale boktjenesten lanserte ny en delingstjeneste like før sommeren, reagerte Aschehoug med å stoppe all levering.

– De er jo livredde for at vi nå plutselig skal begynne å få et mye mer effektivt bruktbok-marked, sa Bookis-sjef Arne-Morten Willumsen i den forbindelse.

Nå ser også Lortenzen frem til å være disruptiv i bokbransjen.

– Å få være med å utvikle en ytterligere sømløs tjeneste som forfattere og kunder og brukere vil digge. Vi skal lage plattform på deres premisser, ikke bokbransjens slik det er i dag, sier han.

Oppdaget på Instagram

Selskapet har også ansatt Theresa B. Sande som ny kategorisjef og redaktør.

Hun har studert journalistikk i England, og tidligere jobbet i bokhandel og som «copywriter-intern» for sykkelhjul-bedriften, reTyre.

Les også: Gründerne selger «dekk» så det lukter svidd, og nå går de inn i USA

Theresa B. Sande er ny kategorisjef og redaktør i Bookis. Foto: Privat

Sande driver også Instagram-kontoen Gingerellareads, der Bookis først oppdaget henne.

– Jeg brenner virkelig for å dele lesegleden min og følger tett med på det som skjer i bokindustrien, sier hun og forteller om ansvarsområdet i Bookis:

– Dette innebærer ansvar for hvilke titler Bookis skal fokusere på ukentlig, både i nettbutikk, mobilapp og på sosiale medier. Jeg kommer også til å jobbe mye med innholdsproduksjon til epost, Instagram og Facebook.

– Hvorfor valgte du denne jobben?

– Enkelt. Jeg får jobbe tett med en av mine største interesser samtidig som jeg får brukt journalistikk-utdannelsen og utvikle skrivekunnskapene videre.

– Hva ser du frem til?

– Jeg ser virkelig frem til å jobbe under den kommende bokhøsten. Det er utrolig mange spennende titler både i Norge og internasjonalt som kommer, og jeg gleder meg til å dele de med andre bokelskere.

Les også: Bookis har solgt bøker for over én million bare i år: Nå fyller de opp pengekassa

Bransje: 

Har du byttet jobb?

Shifter publiserer jobbskifter for folk som jobber i teknologibaserte oppstartsselskaper, samt de som jobber med teknologiutvikling, innovasjon og forretningsutvikling i etablerte selskaper og virksomheter. Hvis du ikke faller inn under en av disse kategoriene, vil ikke jobbyttet bli publisert.

Del det på Shifter

Meld deg på Shifters nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.