Boost.ai-gründer Lars Ropeid Selsås. Foto: Boost.ai

Boost.ai skyter fart og øker fra 14 millioner til 39 millioner kroner i inntekter: − Vi vet vi har verdensledende teknologi

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 3. juli 2019

Chatbot-selskapet Boost.ai kan se tilbake på et år i stor vekst. Stavanger−selskapet økte i fjor driftinntektene fra 14 millioner til nesten 39 millioner.

− Hva har dere gjort for å skape denne veksten?

− Vi vet at vi har verdensledende teknologi. I tillegg har vi fått inn en god strøm av nye kunder, forteller gründer og daglig leder i Boost.ai Lars Ropeid Selsås til Shifter, og legger til at de har tiltrukket seg mye oppmerksomhet i internasjonal presse, som også har ført til mersalg.

I starten av fjoråret ble selskapet priset til 50 millioner dollar, i underkant av 400 millioner kroner, etter en investeringsrunde fra Alliance Venture.

Les også: Slik får du Alliance Venture som investor til ditt selskap

Mot slutten av året sto investorene nærmest i kø hos selskapet, og det ble da snakket om prising på over en millard for Stavanger−selskapet.

Skrur opp tempoet

Fjorårets årsregnskap viser at selskapet hadde et driftsresultat på -100.000, til tross for doblingen i inntekter. Ropeid Selsås forteller at selskapet ikke hadde store profittmål i fjor.

− Vi hentet en del penger i fjor, og nå skal vi fokusere på vekst, heller en profitt. Vi er i en vekstfase hvor vi skal skyte fart og tempoet skal skrus opp, sier Ropeid Selsås.

Fjorårets regnskap viser at selskapet allerede er i gang med veksten. På bare to år har chatbot-gründerne gått fra en driftsinntekt på 400.000 kroner til nesten 39 millioner.

Chatbot−startupen passerte i fjor 70 ansatte, opp fra 25 året før, og kan vise til en månedlig omsetning på 4,5 millioner kroner. Ropeid Selsås forteller at selskapet nå har et sted mellom 80−90 ansatte.

− Hvordan skal dere opprettholde dette?

− Nå skal vi begynne å jobbe mer med aktivt med salg og nå ut, forteller Ropeid Selsås.

Han legger til at selskapet har lært mye om salg og marketing det siste året, og vil nå bruke den kunnskapen til å skalere raskere.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.