Managing partner Tommy Andersen i byFounders. Foto: Stine Bidstrup

ByFounders satser tungt i Norge: "En naturlig sammenheng mellom impact og avkastning"

Publisert Sist oppdatert

Tommy Andersen er managing partner i venturefondet byFounders. På ett år har de hentet én milliard kroner, som nå skal investeres i nordiske startups. 

Med på laget har de flere av Nordens mest vellykkede gründere, tech-navn og fond, blant andre Skype-gründer Niklas Zennström, Vivino-gründer Heini Zachariassen, Zendesk-gründer Morten Primdahl og Endomondo-gründer Christian Birk.

De investerer gjerne mer enn én gang i enkeltselskaper, og går inn med alt fra fem millioner kroner til "virkelig store A-runder".

Denne uka er han på plass på Katapult Future Fest i Oslo, hvor han ser flere spennende investeringsmuligheter.

– Fremover kommer Norge til å være fokusområdet, forteller Andersen.

Les videre, så får du vite hvordan du kan lykkes med å få inn byFounders på eiersiden.

  • Navn: Tommy Andersen
  • Alder: Født i 1967
  • Jobber: i byFounders som managing partner
  • Antall investeringer: 15
  • Favorittrett: Fisk – sjømat er bra, så Norge er bra
  • Favorittplate: Det meste innen elektronisk og jazz

– Hvordan vurderer dere en startup?

– Vi er aldri førstemann inn, men investerer men etter at de første pengene har kommet inn og når selskapet har et konkret produkt eller prototype.

– Vi investerer etter prinsippet "The 7 Ts", og ser da etter:

  • Team. Menneskene i selskapet er alltid den viktigste ingrediensen.
  • Tam. "Total addressable Market", altså markedsstørrelse, må alltid ha en verdi på minst én milliard euro.
  • Tech. Unik teknologi som ikke umiddelbart er kopiertbart.
  • Traction. Vi gjerne se at og hvor selskapet er på vei: har de kunder, partnere eller lignende?
  • Timing. Hvis Facebook hadde startet to år før eller etter, hadde ikke selskapet blitt det de er i dag. Vi vil vite at ideen er riktig posisjonert i tiden.
  • Transformative. Unike løsninger, produkter eller tjenester som kan velte om på en industri og ikke er en etterligning av andre.
  • 10X. Vi ser etter investeringer som kan gi tilbake tigangen.

– Når vi møter startups for første gang, og hører deres pitch, ser vi etter hvor mange av disse vi kan krysse av. Vi investerer som regel ikke uten at vi er trygge på minst fire eller fem.

– Hva bør man ha klart før man tar kontakt med deg?

– De fleste vi møter har laget en pitch. Der vil vi se hvilke forventinger de her til markedet, kunder, teknologi, og organisasjon. De må lage en 360-graders beskrivelse av ideen og bedriften. Vi gjør ikke investeringer på idé-stadiet.

– Dessuten har vi noe vi kaller "The ugly slide". Vi vil selvsagt vite hva som fungerer - men også hva som ikke fungerer! Hva må vi jobbe med? Hvis vi investerer, blir det et felles prosjekt. Da må man være ærlige, og si hva som ikke fungerer. Vit hva som bekymrer deg. Alt er ikke rosenrødt - ingenting er det! Det vil vi vite før, og ikke etter at vi har investert. Å få et selskap til å fungere er uansett en kamp.

– Hvordan ser et møte ut med dere?

– Det varer typisk fra tre kvart og opp til en time, hvor vi ser et investor deck på mellom 12 og 15 slides, som gir et overblikk over selskapet.

– Så vil vi hvorfor de søker penger fra akkurat oss - vi skal også være en match for startupen. Møtet avklarer ofte om vi er den riktige investoren, om det er en god match.

– Noen ganger sier vi at nei, vi matcher ikke, men kan likevel råde dem om hvilke andre investorer de kan gå til. Vi investerer sjeldent alene, og har mange kontakter, så vi sender svære gjerne selskaper videre. Og hvem vet, kanskje kan de bli relevant for oss senere?

– Hvordan ser prosessen ut i ettertid?

– Vi henter alltid inn referanser. Hvem er deres venner, partnere, og kunder. Hvorfor elsker de produktet? Vi gjør også noen antakelser om markedsstørrelse og teknologien. Så skal vi selvsagt få en valuation. Vi prøver også å få en dialog med de som allerede er inne i selskapet, for å forstå hvorfor de invesrte og om de vil være med videre.

– Hvor lang er en typisk investeringsprosess?

– 1 - 2 mnd fra vi møter dem. Det er svært sjeldent mer enn det, for da er det noe som er galt.

– Når det er sagt, ønsker vi å bli kjent med gründeren i god tid før neste finansieringsrunde, slik at begge parter lærer hverandre å kjenne. Dette er den beste måten å finne ut av om vi er en match.

– Hvilke krav stilles det ved investering?

– Det kommer helt an på hvilket selskap det er, og hvilket nivå de er på. Vi investerer i selskaper som er på alt fra tidlig fase til series A-finansiering. Hvert nivå har noen krav knyttet til seg.

– Hvor mye investerer dere, og følger dere opp?

– Vi vil gjerne eie mellom 15 og 18 prosent. Det er vårt "sweet spot". Så følger vi opp, og går inn med mer penger, så sant det ikke er for dyrt. Hvis vi forlater bordet, er det et dårlig signal. Derfor vil vi alltid ha syndikeringspartnere som kan overta vår rolle.

– Dere profileres ikke som et utpreget impact-fond, men de fleste investeringene hittil har vært i impact-relaterte startups. Hvorfor?

– Det stemmer godt. Grunnen til det er at veldig mange interessante investeringer ligger i nettopp impact-markedet. Helth tech, for eksempel, er noe av det mest økonomisk profitable å gå inn i.

– Det har blitt en naturlig sammenheng mellom impact og avkastning. Det er ikke lenger en motsetning mellom de to. Slik var det ikke for bare noen få år siden.

– Ta olje og kull, for eksempel. Den fossile industrien vet godt at den har en utløpsdato. Derfor lener mange av disse seg mot sol og vind. Store spillere vet godt at hvis de ikke endrer seg, så dør de. Derfor ser vi også at flere corporates investerer sammen med venturefond. De har mye cash, og forsøker å komme inn i fremtidens markeder.

– Hva er din turn-off?

– Å bli oversolgt. Jeg liker ikke møter med startups som mener at de vet alt og har løst alle problemer. Det vet jeg ikke stemmer. Vi vil ha ærlig innsikt i hvor selskapet står. En ventureinvestering er gjerne et 10 års ekteskap. Det er mer enn de fleste har med sin kone! Derfor bør man ikke gi inntrykk av at man vet alt fra starten av.

– Hva er din turn-on?

– Fullstendig transparens, åpenhet om egne utfordringer, og en fornuftig idé om hva fondet kan bidra med. Vi kan finansiere, men også stille med innsikt og nettverk.

– Hva er ditt verdiforslag til startups? Hvorfor velge byFounders?

– Vi er ikke bare en finansiell partner. Kommer du inn, får du selvsagt penger. Det er drivstoffet til bilen. Men du lærer også å kjøre bilen. Vi har kanskje fem mann som forstår health tech, og hvordan det opereres i markedet.

– Dessuten har vi "feet on the ground." Vi kommer ikke flyvende inn fra London, men er alltid til stede i Norden.

– Tar dere styreposisjoner i selskapet dere investerer i?

– Hvis det finnes et styre. Det gjør ikke alltid det. Men ofte ønsker vi å bidra med enda tettere oppfølging og assistanse, uten å ta en styreposisjon.

– Hva bidrar dere med fra en eventuell styreposisjon?

– Dette er meget selskapsspesifikt. Vi vil forsøke å hjelpe til med alt fra produkt- til kommersiell utvikling. Og dette må helst skje parallelt.

– Hvilke områder er hypet?

– Alt omkring kunstig intelligens. Det er sexy - men ofte buzz. En smart måte å gjøre ting på, er ikke nødvendigvis kunstig intelligens, og det er ingen grunn til å pakke det inn som noe det ikke er.

– Viktigste trenden innen investeringer akkurat nå?

– Jeg tror impact og impact-drevne investeringer en den sterkeste trenden akkurat nå. Det er store problemer vi skal løse - og nå gir dette de største avkastningene. Det er en klar sammenheng mellom impact og avkastning.

– Går du for en Unicorn eller en Zebra?

– I VC-verdenen er unicorns viktig, og vi vil gjerne ha en. Men fem velpresterende selskaper er like bra. Vi har respekt for unicorns, men jeg holder sterke, solide selskaper over dem.

– Nevn en ting du smertefullt har fått erfare som investor.

– Det har skjedd at vi ikke fikk se selskapets faktiske "slides" før vi investerte. Altså "ugly slides". Vi var veldig begeistret uten å forstå ulempene. Selskapet var ikke transparente. Det er like mye vår skyld som selskapets, for vi sjekket det ikke nøye nok.

– Hvilken bok har gitt mest utbytte profesjonelt?

– Det er for høy puls i industrien til at det interessante kommer i bøker. Gode blogger er bedre i vår business. Christoph Janz i Point9, for eksempel, skriver mye interessant. Jeg foretrekker bloggformatet fordi det er info som jeg kan gi feedback på. Interaktiv informasjon av innsiktsfulle mennesker. En annen supergod blogg er Exponential View, som tar for seg alt fra klima, kunstig intelligens, politikk og teknologi.

Les også: Investoren-intervjuet med Karen Elisabeth Ohm Heskja, investeringssjef i DNB Ventures.