Anders Hovden (innfelt) i Stepin forteller at appen vil gjøre det lettere å holde oversikt over den digitale vikarpoolen. Foto: Stepin / Benedicte Tandsæther-Andersen

Bygger plattform for å booke vikarlærere: Har seks skoler på kundelisten

Step In vil utfordre de etablerte systemene for booking av vikarer til skoler og barnehager — og har gått fra null til 400 brukere på én måned.  

— Det hender faktisk at vi må forklare at vi ikke er et vikarbyrå. Vi har skapt en tjeneste som hjelper skoler og barnehager å organisere vikarhjelpen som finnes i kommunen. Vi er sikre på at det finnes nok vikarer, men vi vil hjelpe skolene og barnehagene å bruke tilbudet bedre, sier Anders Hovden.

Han har vært daglig leder for startupen Step In i mindre enn én måned, et verktøy for organisering og strukturering av vikarhjelp for skoler og barnehager.

Taco-idé

Det begynte som en idé — en novemberkveld 2016 — da han og kjæresten hans hadde tacofredag.

Disse fredagene medfører ofte gode ideer, og denne var intet unntak: kjæresten hans jobber som lærer, og klaget over utfordringene knyttet til å finne vikarer. Der og da oppstod ideen til Step In, som i løpet av det påfølgende året ble en startup med en prototype-app, og som i dag er et selskap med to fulltidsansatte og en app brukt av seks skoler.

Mange som hører om Step In tror at tjenesten deres er å leie ut vikarer, og Hovden — som har vært heltidsansatt i eget selskap i tre uker da intervjuet blir gjort — forteller at han og kollegaen hans ofte må rette på folks misoppfatninger om selskapet.

På Step In-appens profil hos App Store fortelles det at tjenesten sørger for å koble lærer og vikar sammen, og at skolen samtidig får et administrasjonspanel som hjelper til å holde oversikt over vikarbruken.

«Step In» jobber sammen med skolene

Siden nyttår har appen gått fra null til 400 – 450 brukere, og selskapet forventer å ha 2500 — eller flere — brukere i slutten av mars. Hovden forteller at de underveis i utviklingen av selskapet og appen har jobbet tett med skoler, og at rektorgruppen på Teglverket barneskole har vært en viktig ressurs for å sjekke at appen svarte på utfordringer for skolene. Hovden mener dét er en viktig årsak til at appen har blitt såpass godt mottatt.

— Det er viktig for oss å utvikle det brukerne faktisk vil ha. Ideen kommer egentlig fra lærerne selv, den er skapt på bakgrunn av et behov vi fikk vite at de hadde, sier Hovden.

Step In sine ambisjoner er likevel ikke å forbli et løsrevet tilbud til skoler og barnehager i Norge: om fem år håper Hovden at selskapet har blitt en del av en større tjeneste, slik at Step In blir lettere tilgjengelig for kommunene. Inntil videre er selskapet imidlertid avhengig av at folk forteller andre om produktet — og at de selv markedsfører det til de rette personene.

— Når vi har møtt skoler og fortalt dem om produktet vårt, får vi vite at det ikke er noen som egentlig har lyst til å være vikarbookingsansvarlig. De som blir det, vet at det er en stor utfordring — det er vanskelig å finne vikarer med det systemet man har brukt til nå. Det er slik på relativt små skoler, og i hvert fall på større skoler som har stort fravær, sier Hovden.

Vurderer ekspansjon til Danmark

Hovden, som har jobbet i IT-selskapet Lumagate de siste 2,5 årene, har jobbet med Microsoft og Nordic Incubation Manager. Han har vært ledende innen utviklings- og rådgivnings-konsulentene på Nordisk nivå — i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Step In vurderer å ekspandere til Danmark, og har også vært i kontakt med skoler i England.  Han trekker frem at nettopp nettverket mellom skoler og barnehager er nødvendig for at appen skal fungere optimalt.

— En skole som ligger i et geografisk område kan bli venner med skolene rundt, slik at alle kan bruke Step In og dele på de eksterne ressursene sine. Og dermed blir de eksterne ressursene som blir brukt, brukt mer. Og da blir de jo bedre vikarer, sier Hovden.

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg