Carlings satser på AR-klær, for at folk skal få et annet syn på eget klesforbruk.

Carlings lanserte AR-klær: – Vil utforske fremtidens mote

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 16. november 2018

Kleskjeden annonserte nylig at de går inn i en hittil lite utforsket bransje: klær som kun eksisterer på sosiale medier. 

Kunder som velger å betale 100 – 300 kroner for de innovative klesplaggene, kommer til å støtte organisasjonen Water Aid. Organisasjonen jobber for å øke tilgangen på rent vann, og den digitale kleskolleksjonen har fått navnet Neo-Ex i Carlings sin nettbutikk.

— Med Neo-Ex håper vi å utfordre oss selv og hele næringen til å ta det neste skrittet for å utforske hvordan mote kan eksistere i den ikke så fjerne digitale fremtiden, sier administrerende direktør i Carlings, Ronny Mikalsen, i en pressemelding

En del av formålet med kolleksjonen er å rette oppmerksomhet mot unødvendig klesforbruk – og at de digitale klærne har et mindre skadelig «fotavtrykk» enn de fleste andre klesplagg man ser på sosiale medier. Når man kjøper et digitalt plagg fra Neo-Ex, kan man ta et bilde av seg selv, og få det nye klesplagget påmontert bildet i etterkant.

— Vi må tilpasse oss og være relevante for våre kunder, og for neste generasjon. Her har vi hentet inspirasjon fra gamingverdenen, som alltid ligger et skritt foran, sier Ingeline Gjelsnes, markedssjef hos Carlings, i pressemeldingen.

Kolleksjonen er utviklet i samarbeid med influenceren Perl.www og 3D-designere – som i dette tilfellet også har hatt rollen som skreddere.