Annonsørinnhold:

Espen Hareide Nilsen - Co-founder, Kjell Rune Monsø - CTO

8 vanlige startupfeil som er enkle å unngå hvis man har gjort dem før

Livet som techgründer er mildt sagt innholdsrikt. Og to ting er sikre: 1. Det blir mye jobb. 2. Du kommer til å gjøre feil. Mange feil.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har svart belte i “startup fails”, ler Sveinung Totland, CEO i suksessbedriften Apps, bak haugesundsdialekten.

– Ja, vi har opplevd det meste, legger Co-Founder og partner Espen Hareide til. – Fra kunder som prøver å betale med sprit, til utviklere på den andre siden av kloden som leverer en måned for sent.

Vi møtte guttene på Vulkan i Oslo, ved Akerselvas bredder. Og er det virkelig slik at man må gå skikkelig på trynet først, for å lykkes senere?

Nei, det er ikke det, skal vi tro de to kollegene.

Gründerne bak suksessbedriften Apps vet imidlertid godt at man kan få noen skrubbsår på veien. Men‚ etter å ha hjulpet hundrevis av start- og scaleups med teknologisk utvikling og nybrottsarbeid, sterke verdiforslag og gode brukeropplevelser, vet de også alt om hva som skal til for å lykkes.

Les videre for deres åtte beste tips for å overleve i techjungelen.

Skuler man mot Silicon Valley er det lett å tro at å dundre inn i den berømte veggen er et stillingskrav i enhver startup. For Sveinung og Espen, som gründet Apps i 2008, har veien gjennom den store mobilrevolusjonen vært en stor opptur.

Ikke dermed sagt at det ikke har vært noen nedturer på veien. Hareide og Totland har et par røverhistorier fra både dotcom-bølgen og apprevolusjonen i ermet. Men den største lærdommen de har gjort seg, er er at startuplivet ofte handler om å knytte seg til flinke folk på visse nøkkelområder for virksomheten.

– Feiling kan det komme gode ting ut av, men har noen glupinger gjort en feil før, og du kan unngå den, er jo det å foretrekke. Eller hva? spør Totland retorisk.

1. Du mangler kompetanse til å ta de riktige valgene

Det starter med en idé og sommerfugler i magen. Men, glød og passion er ikke nok til å alene få din startup til å ta gasellesprang. Det er ikke få servietter med geniale techidéer som til slutt havner i søppelkurven. Skal man spille i eliteserien holder det ikke med rent talent. Man må trene riktig og mye for å havne på øverste hylle.

Espen Hareide Nilsen - Co-founder

– Alt handler om kompetanse. Det finnes millioner av idéer. Din egen og dine samarbeidspartneres kompetanse er det som egentlig avgjør graden av suksess, sier Totland.

– Alle gründere starter med en idé. Ofte kjenner man noen som kan noe innenfor ett felt, og får hjelp av disse utviklervennene til å lage noen greier basert på den kunnskapen som er tilgjengelig, supplerer Hareide.

– Ja, og det er selvsagt kult hvis det funker! Men ofte viser det seg at vinninga går opp i spinninga ved neste korsvei. Det beste er å velge den kompetansen som hjelper deg å nå potensialet din idé har. Ikke den raskeste og billigste løsningen akkurat der og da.

Som erfarne rådgivere har Espen og Sveinung sett mange av disse feilene gå i loop, år etter år. I deres øyne kan de vanligste feilene som gjør at en startup feiler rent teknisk, unngås gjennom å velge samarbeidspartnere fra start. Teknologien man velger, arkitekturvalg man tar, valg av skytjeneste: alt krever kompetanse og erfaring. Velg noen som har vært ute en vinternatt før, og som kan stå med deg i krigen. Noen som laget tilsvarende løsninger før.

– Det er bedre å slippe å gjøre et par av de feilene man garantert kommer til å gjøre, selv om man kanskje får én nachspielhistorie mindre om det harde startuplivet, blunker Hareide lurt.

2. Du velger teknologi før du vet hva du skal lage

Nok en vanlig og grunnleggende feil. Kanskje man kjenner noen, eller at en av gründerne har én type teknologisk kompetanse.

– Mange gründere ser hele verden som spikere, fordi de har en hammer i hånda. I stedet for å genuint prøve å løse problemstillingen til bedriften, kaster man seg inn i et utviklingsløp som ikke er gjennomtenkt. Og det er ting som kommer til å bite deg i halen litt lenger ned i gata, advarer Hareide.

I Apps har de møtt gründere som har innsett av den eneste veien framover, var å ta to steg tilbake. Begynne på nytt, rett og slett – noe som både koster masse penger og verdifull tid i en sårbar fase.

– Det er viktig å ta de riktige valgene tidlig, som ikke begrenser deg i framtiden. Alle valg er viktige, men noen valg kan tas uten å være farlige. Andre må man tenke mer igjennom. Erfaringen vår hjelper oss å ta gode valg for gründerne som kommer til oss, som igjen gagner investorene deres.

De to techrådgiverne blir stående å diskutere farene ved å for eksempel låse seg til et kryssplattformrammeverk, som kan sette begrensninger i fremtiden.

– Skal man lage en mobil app og man absolutt skal gjøre det som en webhybridløsning, kun fordi man har den kompetansen selv kan man brenne seg. Hvis det i stedet for er mer gunstig i det lange løp å utvikler native til iOS og Android, bør man ikke utnytte de muligheten som ligger der? spør Hareide.

3. Du går i Sport Utility Syndrome-fella

– Tech handler ikke bare om teknologi. Det handler like mye om mennesker. For det er i møte med både UX og UI, at de sterke følelsene oppstår, forteller Totland.

Og består man ikke Den store markedstesten, venter kostnader og nye utviklingsrunder. Selvtillit og tro på grunnidéen er superkrefter for en gründer. Men ofte kan usikkerhet kamufleres bak en overdreven tro på at “alt rundt” skal redde en svak grunnidé.

– Dette bunner ofte i at man ikke stoler på konseptet sitt, og lager masse små features det ikke er behov for for å pynte på verdiforslaget, sier Espen Hareide. “A goal without a plan is just a wish”, og det holder ikke å ønske seg en god grunnidé, legger han til.

I diskusjonen som følger, er det tydelig at problemet er noe Espen og Sveinung blir engasjert av. Ofte er at man har litt lite fokus på kjernevirksomheten, og vil gjøre mest mulig “for å breie seg ut”. Har man første kommet forbi punktet hvor det er for sent å snu, kan det være vanskelig å være ærlig mot seg selv. I stedet tar man altfor stor risiko når man underbevisst forsøker å kompensere for svakhetene.

– Det har ikke så mye med teknologi å gjøre, men menneskelige faktorer og følelser. Til slutt ender det med å koste masse penger, og det tar fokus bort fra det viktigste. Dette kan man lett unngå og har mest å gjøre med forståelsen for de problemene man skal løse i startupen. Alt handler om forarbeid og research, som gjør risikoen mindre. Hopper man uforberedt i det, øker risikoen. Så enkelt og så vanskelig er det, sier Totland og slår ut med hendene.

4. Du undervurderer pilotering, MVP og smidig utvikling

– Konsekvensene av å jobbe smidig, og hele lean-tankegangen, er jo at ting hele tiden er i endring, påpeker Hareide.

– Dette kan være en fordel hvis man for eksempel jobber med MVP (Minimum Viable Product red. anm.). Men økonomisk vil det alltid være en iboende konflikt mellom smidighet og fastpris på prosjekter, fyller Totland på.

I tillegg til at den smidige arbeidsmetodikken kan føre til endringer og valg nær sagt hele tiden, kan man som en fersk startup ta valg eller gjøre feil som andre har gjort før deg uten at du vet om det. Det kan bli dyrt, men kan unngås hvis du jobber med folk som har gjort disse feilene før slik at du slipper de ekstra rundene og kostnadene det medfører.

– En vanlig feil er tenke at en MVP er en første løsning ut i markedet og at det ikke koster så mye. “Det burde jo gå jo fort,” tenker mange. Men der er utgangspunktet vårt at det er en klar konsekvens mellom MVP og smidighet. Du skal lage små løsninger og avsjekke dem før du går videre. Funker dette eller funker det ikke. Avkrefte og bekrefte. Den typiske feilen er at man undervurderer de tidlige fasene og haster mot markedet. Tålmodighet er viktig, så man ikke har for dårlig grunnlag til å ta fremoverrettede valg, forklarer Hareide.

Utfordringen er altså at man ofte ikke vet nok om problemstillingen sin til å ta gode valg. Det er det man skal sikrer seg mot ved en smidig prosess, og ta gode beslutninger på et godt datagrunnlag. Det er mer kostnadseffektivt å gjøre det riktig første gang, i stedet for å pådra seg flere runder fordi du styrte etter magen i stedet for hodet.

– Cut the crap and kill your darlings! Hareide klasker hånden i bordet. – Baser valgene dine på data og innsikt. Da får du tatt de gode valgene og bruker ikke opp all fundingen din på vei mot en krasjlanding.

5. Du validerer med en for enkel løsning

I fortsettelsen av dette kommer validering.

Espen Hareide har mer på hjertet:

– Ofte har kunder som kommer til oss pilotert noe, vært ute og testet en prototype av løsningen sin. Og ofte kan denne være litt for enkel, så kunden har kanskje ikke full oversikt de virkelige problemstillingene de må forholde seg til. Derfor liker vi å være med helt fra piloteringsfasen og være med dem hele veien, ikke bare når man skal lage løsningen.

Sveinung Totland forklarer:

– Da må vi hjelpe til med erfaringen vi har til å finne et tydelig proof of concept eller en pilot som er brukbar

– altså at vi befinner oss i kjernen på de problemstillingene kunden står ovenfor. Da holder det ikke med wireframes på et overordnet nivå. Det må være noe som de faktisk har hatt mennesker ute i den virkelige verden til å bruke, og som de forholder seg til som om det var et ferdig produkt. Man kan lage mock-up, hacke til proxy-løsninger og bygge enkle versjoner av en app. Da får man proof of concept som fremstår som det var ferdig. Da får man ordentlig data og som gjør at det blir lettere å ta gode valg. Det er jo hele poenget. Så enkelt og så vanskelig er det.

6. Du tar på deg for mange oppgaver som gründer

En grúnder er en potet som det ikke blir mye igjen av etterhvert. På grunn av alle arbeidsoppgaver og pågående prosesser blir man smurt altfor tynt utover av alt som skjer. Det er viktig å finne både tidlige og tydelige svar på hva man bør bruke tiden sin på.

Espen Hareide er krystallklar på hva han mener er viktig.

– Det handler om at man bør gjøre andre ting enn å tenke på teknologi-stacken sin.

Det viser seg at Apps-gründerne snakker av erfaring. Etter at de fikk idéen til Apps på Underwater Pub i Oslo for snart 15 år siden, gjorde de seg noen dyrekjøpte erfaringer.

– Vi trodde vi var verdensmestere, skratter Sveinung og rister på hodet. Jeg vet ikke om det var flesk og duppen på legendariske Restaurant Schrøder’s på den andre siden av gaten som gikk til hodet på oss, eller om vi var starstruck etter å ha sittet på nabobordet til Dan Børge Akerø. Men lite visste vi da vi senere samme kveld fikk idéen om å starte Apps på Underwater Pub, om alle feilene vi skulle begå. Vi tenkte vi kunne gjøre alt selv. Å være sliten var normaltilstanden. Det skulle liksom være sånn, trodde vi. Men gamle gründeridealer døde fort. Det er en myte, eller kanskje en trend, at du må gå i veggen. Det er bare dumt, fant vi ut.

7. Du offshorer der du burde nearshoret

Det er alltid forlokkende å spare penger på utviklingen. Å sette dette til et team hos noen man blir kontaktet av på LinkedIn. Men det er langt til både Øst-Europa og Sørøst-Asia.

– Vi har gjort det vi også, og blitt solgt ting av noen som ikke visste hva de drev med. Vi har lært at det som funker best for oss er å jobbe med folk man kan ta en kaffe med. Vi ser også at stadig flere flytter ting hjem. De som kommer hjem med billige prosjekter fra for eksempel India eller Ukraina i den digitale kofferten, må ofte gjøre dyre re-starter, sier Totland.

Man kan altså spare seg til fant om man offshorer techkompetanse. Tillit er viktig når man skal skape bedriftens aller viktigste assets. Å ha noen å stå i krigen sammen med, som har jobbet med deg i mange år, er en uvurderlig ressurs.

– For startups er nearshoring helt klart å anbefale. Samtidig kan Apps som nearshorepartner gi våre kunder offshoreeffekten, gjennom vårt datterselskap Apps Lab i Ungarn. Da får du offshore marginer med nearshore rådgivning, sier Hareide. Da vi etablerte Apps Lab var det viktig for oss å jobbe med et dedikert team med seniorer for å sikre gode leveranser. Apps Lab skal levere samme kvalitet som ethvert norsk utviklermiljø.

8. Du feilvurderer time-to-market

Har man ikke gjort ting før, tar det dobbelt så lang tid. Samtidig kan denne mangelen på kunnskap paradoksalt nok føre til at man skynder seg og blir utålmodig. En gründers viktigste egenskap er også paradoksal, fordi den handler om å gjenkjenne ulike scenarier. Men hvordan skal man gjenkjenne disse om de er helt nye for en? Paradoksene står altså i kø. Som gründer er man både maratonløper og sprinter. Gruvearbeider og fjellklatrer.

Espen Hareide Nilsen - Co-founder, Kjell Rune Monsø - CTO, utenfor APPS kontor på Vulkan i Oslo

– Skal man klatre til toppen av sitt bransjefjell, må man først vite hvor man graver etter gull. I Apps har vi hjulpet hundrevis av startups og scaleups å finne det. Vi ser på oss selv som en guide. Vi kjenner kartet. Og har man vært i terrenget noen ganger, lærer man seg å gjenkjenne både fallgruver og gullgruver, filosoferer Sveinung Totland.

– Etter noen tiår i bransjen havner vi heldigvis oftere i Klondyke nå enn da vi startet opp. Vi har begått de fleste feilene i boka, og har garantert ikke begått våre siste. Heldigvis, det er bare slik man lærer og utvikler seg, avslutter Hareide.


Trenger du mer kompetanse eller kapasitet i ditt prosjekt? Eller har du spørsmål om design og utvikling av applikasjoner?

Les mer om APPS og deres tjenester her.