Annonsørinnhold:

Erik Falk Hansen, gründer og daglig leder i AvantGarde Search og Aslaug Ingeborgrud Syvertsen, kommersiell leder og økonomisjef i Shifter.

Forkorter ansettelsesprosessen med smidig rekruttering og stillingsannonser på Shifter

Publisert Sist oppdatert

Kampen om de beste talentene blir stadig tøffere. For å finne de beste kandidatene og skille seg ut i en jungel av rekrutteringsbyrå har AvantGarde Search valgt en disruptiv tilnærming til de etablerte rekrutteringsprosessene.

– Vi har valgt å rive i stykker rekrutteringsprosessen, spesielt for «hodejegere», gjennom konsekvent bruk av smidige prinsipper. Alle snakker om smidig utvikling, smidige vekst og smidige organisasjoner, men det er bare vi som gjør dette innen rekruttering, sier Erik Falk Hansen, gründer og daglig leder i AvantGarde Search.

Selskapet ble Gasellebedrift i 2019 og har i dag 10 ansatte fordelt på kontorer i Oslo og Stavanger. Lang erfaring i bransjen har gitt rekrutteringsbyrået et av landets største nettverk av virksomheter og talenter innen teknologi, IT, fornybar energi, maritimt, samt olje og gass.

Erik Falk Hansen, gründer og daglig leder i AvantGarde Search.

Kort vei til motiverte kandidater

Med over 110.000 lesere i måneden har Shifter en helt unik lesergruppe og en attraktiv plattform for stillingsannonser. Falk Hansen mener den største fordelen med annonsering på Shifter er tilgangen på den unike lesergruppen.

– I dag bruker vi mye mindre tid på å finne den beste kandidaten mye takket være smidig gjennomføring og annonsering på Shifter. Etter annonseringen møter vi kandidaten allerede i løpet av den første uken, neste uke møter kandidaten kunden, og allerede etter tre til fire uker er kandidaten ansatt. Dette er mer enn en halvering av tiden vi bruker sammenlignet med annonsering andre steder.

Han peker også på at de som søker gjennom Shifter beviser at de er genuint interessert i nyskaping og teknologi i dagens samfunn.

– Vi vet at søkerne har motivasjonen for å jobbe med teknologi og Shifter gjør på den måten mye av screeningprosessen for oss. Shifter har kommet langt på kort tid med å formidle både interessante nyheter og karrieremuligheter innen forretningsutvikling og teknologi. Nå skal vi sammen vise at smidig rekruttering og målrettet stillingsannonsering gir store fordeler både for kundene og kandidatene, sier han.

Et annerledes rekrutteringsbyrå

Falk Hansen mener det var på overtid med en grundig oppdatering av rekrutteringsfaget.

– Dersom rekrutteringsselskapet involverer seg for mye i intervjuene får man ikke testet kjemien mellom kandidat og arbeidsgiver godt nok. Vi introduserer derfor kandidaten for kunden så tidlig som mulig og ønsker at de gode kandidatene skal bli inspirert av organisasjonen og møte menneskene som jobber der. Det handler om at kunden og kandidaten må få et inntrykk av hverandre i en tidlig fase, sier han og tilføyer:

– Vi bruker alltid kundens navn og logo når vi annonserer, unngår begrepet «hodejeger» da det gir feil assosiasjoner og har et flertall av kvinnelige medarbeidere i en tradisjonelt mannsdominert bransje. Til sammen gjør dette at både kundene og kandidatene opplever oss som et annerledes rekrutteringsbyrå.

Stillingsannonser er også branding

Falk Hansen forteller at smidig rekruttering vektlegger fleksible løsninger og skreddersøm av stillingsannonsene.

– Én kunde kan få best respons fra en kombinasjon av annonsering på flere plattformer, mens en annen kunde kan finne den beste kandidaten direkte fra Shifter. Alle stillinger er unike, og jobben vår er å finne den mest effektive plattformen. For oss handler dette både om å skaffe de beste kandidatene, men også om å bygge merkevaren for kundene. For en liten teknologibedrift med vekstambisjoner har stillingsannonsering på Shifter også stor markedsføringsverdi. Annonseringen gir fordeler både for kundene, kandidatene og oss, sier han.

Treffer kvalifiserte søkere med en uformell tone

Han peker på at færre, men bedre kandidater, er en fordel for rekrutteringsprosessen.

– Kandidatene som kontakter oss via Shifter er alltid motivert og er allerede i jobb. Disse leter ikke aktivt etter ny jobb, så du må nå dem på hjemmebane. Dette er en stor fordel sammenlignet med annen annonsering hvor vi kan få veldig mange ukvalifiserte søkere. Av kandidatene vi får via Finn er 98 prosent irrelevante, men på Shifter er 3 av 4 relevante. Nå annonseres nesten alt av tekniske stillinger, samt markedsførings- og lederstillinger på Shifter.

– For å nå kandidatene bruker vi en muntlig og uformell tone, unngår lange punktlister og bruker ekte bilder som gjenspeiler kulturen i den enkelte virksomheten. Vi bruker mye tid på å utforme stillingsannonsene og innsatsen gjør at vi blant annet hører at det var morsomt å lese stillingsannonsen, sier Falk Hansen og avslutter med spørsmålet:

– Både samfunnet og næringslivet blir mer uformelt og upretensiøst - hvorfor skal ikke den konservative rekrutteringsbransjen følge med utviklingen?

Aslaug Ingeborgrud Syvertsen i Shifter og Erik Falk Hansen i i AvantGarde Search.

Troverdig kommunikasjon

Han får støtte av Aslaug Ingeborgrud Syvertsen, kommersiell leder og økonomisjef i Shifter.

– I dag handler det om å utforme stillingsannonser som vekker interesse hos verdibevisste kandidater. For å treffe en målgruppe som er genuint opptatt av teknologi, organisasjonskultur og virksomhetens verdisyn er det viktig å bruke et språk som kommuniserer dette på en troverdig måte, sier Syvertsen.

Hun jobber daglig med tjenesteutvikling og nye annonseprodukter.

– I dag selger vi flest stillingsannonser innen fagområdene forretningsutvikling, «product management», digital markedsføring og ledelse. Vi er opptatt av at stillingene skal være interessante for leserne våre og stiller krav til at stillingene skal ha elementer av teknologi og innovasjon. Resultatet er et høyt nivå på stillingene, som gjør de relevante for våre lesere.

Nå som Schibsted har en betydelig eierandel i Shifter, er hun i gang med å finne nye samarbeidsområder.

– Allerede denne uken lanserer vi et nytt stillingsprodukt som innebærer en kombinasjon av annonsering på Shifter og E24. Et slikt samarbeid vil gi store fordeler for annonsørene, mener Syvertsen.

Økt interesse for «employer branding»

Syvertsen opplever også økende interesse for «employer branding» for å nå de potensielle søkerne.

– Vi ser at flere selskaper tenker på rekruttering og branding gjennom hele året. Dette gjør at mange selskaper bruker Shifter Update 365, et produkt som bygger selskapets omdømme og attraktivitet via native ads over en lengere periode. Slike annonser viser seg å ha verdi også for kjente og etablerte virksomheter. Ingen kan hvile på laurbærene.

Personlig oppfølging og optimalisering

Kine Torp Ellingsen jobber som Marketing Manager og er spesialist på stillingsannonsering hos Shifter. Hun har tilegnet seg tydelig innsikt.

Kine Torp Ellingsen, Marketing Manager og spesialist på stillingsannonsering hos Shifter.

– I dagens arbeidsmarked må selskaper oppsøke kandidatene der de oppholder seg. I tillegg til tydelig visning av stillingsannonser på Shifter.no oppsøker vi leserne både i eget nyhetsbrev og gjennom Facebook og Instagram. Med annonsering i flere målrettede kanaler har vi et helt unikt annonseprodukt som vi er alene om i bransjen.

I tillegg til en unik spredning av annonsene jobber Shifter tett med kundene for å sørge for at de har størst mulighet for å finne den rette kandidaten.

– Siden Shifters oppstart i 2016 har vi blitt eksperter på våre lesere og vet hva som skal til for at en stillingsannonse skal treffe vårt publikum. Rådgivning rundt annonseutforming, valg av bilder, optimalisering og spissing mot relevante målgrupper gjør at vi legger til rette for å nå de beste kandidatene, avslutter Torp Ellingsen.

Trenger du tips til å skrive en stillingsannonse som treffer kandidatene bedre? Les «7 tips for å skrive en god stillingsannonse».

Ta kontakt med Shifter for å lære mer om hvordan din bedrift kan rekruttere fra landets mest kompetente og fremoverlente lesergruppe.