Annonsørinnhold:

Fra idé til millionbedrift - Recheckit har lagt bak seg et historisk godt år

Publisert Sist oppdatert

Siden artikkelen ble publisert har Recheckit slått seg sammen med tech-selskapet Convertelligence, og byttet navn til Kindly.

2019 ble et historisk godt år for teknologiselskapet Recheckit. Selskapet hadde en omsetning på 20 MNOK, og økte porteføljen med 40 nye kunder. På kundelisten i dag finner vi store navn som IKEA, Komplett, Varner Gruppen, Telenor, Schibsted og Helly Hansen. Recheckit arbeider nå med å ekspandere enda lenger utenfor Norges grenser.

Gründer i Recheckit, Peder Aaserud, forklarer forretningsideen bak suksessbedriften:

– Selskaper bruker millioner på å få kunder inn i nettbutikken, men klarer ikke å håndtere overvekten av kunder som avbryter handelen før kjøpet er fullført. Her kommer vi inn i bildet, sier Aaserud.

Les også: Slik ble millionforetaket Recheckit bygget

Bare 2% av trafikken inn i en nettbutikk ender med salg

Statistikk viser at så mange som 98% av de som besøker en nettbutikk forlater den, uten å kjøpe noe. Flere av disse etterlater seg fulle handlekurver. Recheckit har utviklet en programvare som skal stimulere disse kundene til å gjennomføre kjøpet.

– Jeg husker at jeg leste en rapport om dette allerede for 10 år siden, og tenkte at hvis ingen tar tak i dette nå kommer tendensen bare til å bli enda større, sier gründer Peder Aaserud.

Han forteller at han så muligheten til å møte et voksende behov, og skape en løsning som gjør markedsføringsbudsjettet for kommersielle aktører på nett mer effektivt.

– Mange bruker millioner på å få kunder inn i butikken, men mangler effektive salgstunneler som tar kunden hele veien gjennom utsjekk. Jeg visste derfor at vi satt på en innovativ idé, forteller Aaserud.

Fra idé til millionbedrift

Dermed var en helt ny bedrift født. Recheckit ble etablert i 2012, og begynte for alvor å utvide driften i 2015. I dag sitter 20 dedikerte ansatte på Majorstua og leverer atferdsbasert programvare som integreres med kundenes egne nettsider, og som leder de besøkende videre gjennom salgstunnelen.

– Som gründer med lang fartstid har jeg vært med på å bygge mange selskaper tidligere, men denne gangen ville jeg inn i selskapet som en betydelig aksjonær, forteller Aaserud.

Lang erfaring til tross: Det er aldri problemfritt å starte en ny bedrift. For Aaserud og Recheckit var hovedutfordringen å bygge et team av kompetente ansatte med minimalt budsjett. Etterhvert kom han i kontakt med mennesker som hadde stor tro på ideen og som ønsket å være med på å bygge selskapet fra bunnen av. Mange av disse har i dag gått inn på eiersiden av selskapet.

Jakten på investorer

Aaserud ønsket ikke et privat equity-selskap på eiersiden av Recheckit. Han ville ha kapitalsterke og langsiktige investorer som kunne bidra til stabil vekst, år etter år. Det var en forutsetning for å gjøre Recheckit bærekraftig på lang sikt. Etter et dypdykk i nettverket og grundig research fikk han landet et møte med investorkongen Erik Must og hans høyre hånd Gunnar Bjørkevåg.

– Skal man møte en milliardær som har skapt sin egen formue, kan man ikke komme tomhendt. Jeg var svært godt forberedt til dette møtet, og heldigvis forsto Erik og teamet hans Recheckit med en gang, forteller Aaserud.

Must hadde åpenbart tro på ideen, og det tok ikke lang tid før han ble aksjonær i Recheckit. Must er kjent for å ta en aktiv rolle i selskapene han investerer i, og nettopp dette så Aaserud som en stor fordel. Siden oppstarten har også Trond Riiber Knudsen investert i selskapet.

Opptatt av å bevare startup-kulturen

Selv om selskapet nå har solide eiere på laget, er det fortsatt viktig for Aaserud og teamet å holde på startup-kulturen. Han mener at dette er nøkkelen til langvarig vekst i bedriften.

– Som del av en startup er du motivert og har drivkraft som det er viktig å beholde for langvarig vekst, mener Aaserud. Han forteller videre at det også er viktig å bevare følelsen av at alt er mulig, så lenge man er villig til å jobbe for det.

På spørsmål om hvilke grep de tar for å bevare startup-kulturen, svarer Aaserud:

– Vi skaper et godt og engasjert arbeidsmiljø ved å berømme hverandre, både med daglige bekreftelser og med faglige eller sosiale arrangementer. Her skjer det noe sosialt nesten hver uke, sier Aaserud. Han forteller om fredagspils, turer til utlandet, hytteturer i Norge, felles treningsøkter og kickoff hvert kvartal.

– Vi rekrutterer ressurssterke ansatte som ønsker å gjøre noe med livet sitt, og som har gode verdier og holdninger, fortsetter Aaserud. – Vi ønsker folk i Recheckit som vil påvirke selskapet med sine egne ideer, og har rutiner på plass som sørger for at det er kort vei fra idé til handling, avslutter han.


Siden artikkelen ble publisert har Recheckit slått seg sammen med tech-selskapet Convertelligence, og byttet navn til Kindly. Formålet med fusjonen er å utvikle en ledende plattform for proaktive digitale assistenter. Kindly arbeider i dag med kunder som DNB, Helly Hansen, Norwegian, Elkjøp og Varner.