Annonsørinnhold:

Lynrask hjemlevering fra XXL - med Bring på laget

Som Nordens største sportskjede er XXL alltid på ballen når det kommer til å teste nye løsninger for å skape gode kundeopplevelser. I høst startet de et samarbeid med Bring om hjemlevering av pakker allerede dagen etter bestilling – et leveringsalternativ som gikk rett hjem hos kundene.

Kim Andre Nilsen er ansvarlig for netthandel og den digitale kundereisen i XXL, og han forteller at hjemlevering lenge har vært noe de har hatt et sterkt ønske om å utforske mer.

Landsdekkende og langsiktig fokus

– Hjemlevering er noe mange av kundene våre ønsker, og dette kommer bare til å bli enda mer populært fremover. Vi begynte jobben med å forbedre kundereisen på hjemlevering for noen år siden, men den gangen var det ikke mange aktører der ute med gode nok tjenester.

Et av de viktigste kriteriene XXL hadde, var å finne en leverandør med landsdekkende fokus som også tenkte langsiktig – og ikke minst bærekraftig.

– Vi har hatt Bring som transportpartner i mange år, og sammen begynte vi å teste løsningen i liten skala – for så å kunne rulle ut i mange byer på kort tid. Det var også viktig for oss å samarbeide med et selskap som både tenker nordisk og bærekraftig, og Bring sjekker av på begge boksene, sier Nilsen.

Vellykket pilotprosjekt

Høsten 2020 begynte Bring og XXL samarbeidet om et pilotprosjekt på hjemlevering i Oslo. Piloten gikk ut på at nettkunder hos XXL kunne velge å få varene sine levert hjem allerede neste dag. Tidligere har XXL tilbudt pakker levert til hentested og postkasse, og de har i tillegg hjemlevering av store og små pakker med leveringstid på mellom 2-7 dager.

Nå tilbys et moderne digitalt kundegrensesnitt hvor XXLs kunder kan gjøre flere valgmuligheter for å tilpasse sin egen leveranse. Pakken kan følges underveis, og man får et detaljert leveringstidspunkt. Om det ikke passer å være hjemme når sjåføren kommer, kan pakken settes igjen om det er ønskelig.

– Vi tegnet opp hele kundereisen sammen, steg for steg. Helt fra kunden bestilte på xxl.no, til pakken var levert - alle steg, tidsfrister og kommunikasjon. Dette ga oss et unikt bilde av hele prosessen, som kunne hjelpe oss til å sette opp den mest optimale kundereisen. Når man kan sy den optimale kundereisen og bærekraft sammen har man funnet den riktige løsningen, sier Nilsen, og legger til at Bring jobbet proaktivt med å luke ut problemer i starten.

Konkurransefordel

Piloten viste at kundene som valgte hjemlevering neste dag hovedsakelig handlet sko og klær innen trening- og friluftssegmentet. Ved tidligere forsøk på hjemlevering har XXL erfart at det var kunder som handlet større og dyrere varer som ønsket hjemlevering. Slik var det ikke under piloten denne gang.

Det er en konkurransefordel å levere raskt og presist.

- Kim Andre Nilsen, XXL

– Vi mener at disse kundene ikke velger hjemlevering grunnet varens størrelse eller tyngde, men at hjemlevering passer deres behov og hverdag bedre. Alle som handler på nett ønsker en hurtig og presis hjemlevering, så her finnes det et hittil ubrukt potensial, fortsetter Nilsen.

Etter at pilotperioden var over, besluttet XXL at dette var et leveringsalternativ de ønsket å gå videre med.

- Det er ikke alle som ønsker hjemlevering, men vi ser at det er en konkurransefordel å levere raskt og presist. Det handler om å få en optimal miks av leveringsalternativer slik at vi tilfredsstiller alle kundebehov.

Like raskt, bare grønnere! I Oslo leveres nå alle pakker hjem med elbil. Ambisjonen er å levere grønt i alle i byer i Norge i løpet av 2021.

Godt samarbeid

Nå ønsker Nilsen at dette hjemleveringsalternativet er noe Bring skal få på plass i hele Norden. Og Gunnar Henriksen, salgs- og markedsdirektør i Bring, bekrefter at det jobbes iherdig med å styrke tjenesten i Norden. Ambisjonen er at Bring skal være best på hjemlevering og fossilfrie leveranser i de nordiske byene.

– Det hadde vært rått om dere fikk til det, fortsetter Nilsen. For et stort selskap som XXL er vi nødt til å ha en partner som kan levere til større områder, ikke en partner i hver by. Det krever at vi tilrettelegger for kundene for å skape minst mulig friksjon, slik at det ikke blir usikkerheter om for eksempel leveringsdag og -tidspunkt.

Nilsen mener samarbeidet om hjemleveringspiloten har fungert godt, raskt og fleksibelt.

– Å jobbe med Bring er veldig bra, selv om dere er store så er dere veldig fleksible. Fra et kundeperspektiv er det morsomt å få være med på prosjekter og piloter, og få være med i åpne samarbeidsmøter med Bring om hvordan kundereisen skal være. Vi blir inkludert helt ned til små detaljer, og det er viktig. Det spiller ingen rolle hvor god nettbutikken og prisene våre er så lenge ikke kundereisen og leveringen funker, avslutter han.

Det er viktig for oss å samarbeide med et selskap som både tenker nordisk og bærekraftig, og Bring sjekker av på begge boksene.

Det er viktig for oss å samarbeide med et selskap som både tenker nordisk og bærekraftig, og Bring sjekker av på begge boksene.

- Kim Andre Nilsen, VP eCommerce & customer experience i XXL Sport & Villmark

Er din bedrift også interessert i starte med hjemmelevering? Les mer her